Ga naar inhoud

ouderwetse printer


Aanbevolen berichten

Ik ben een beetje flauw van de vage computerlettertjes die mijn canon produceerd. heel eerlijk vond ik het typmachineschrift veel duidelijker. er bestaan ook printers die de lettertjes noch letterlijk op het papier slaan. volgens mij met een zg. margriet/daisywheel als ik het goed zeg. klopt dit en hoe heten deze pre-printers wanneer ik ze tweedehands ga zoeken. of zeggen jullie begin er niet aan want je krijgt er geen lint e.d. meer bij? bedankt voor het meedenken vr.gr. hooijer
Link naar reactie
[quote:6317d6bb14="rhooijer"]Ik ben een beetje flauw van de vage computerlettertjes die mijn canon produceerd. heel eerlijk vond ik het typmachineschrift veel duidelijker. er bestaan ook printers die de lettertjes noch letterlijk op het papier slaan. volgens mij met een zg. margriet/daisywheel als ik het goed zeg. klopt dit en hoe heten deze pre-printers wanneer ik ze tweedehands ga zoeken. of zeggen jullie begin er niet aan want je krijgt er geen lint e.d. meer bij? bedankt voor het meedenken vr.gr. hooijer[/quote:6317d6bb14] Dit soort printers worden matrix-printers genoemd. Je hebt ze met verschillend aantal naaldjes (9/12(?)/24(?)/36(?)). Hoe meer naaldjes hoe strakker de print, maar ja dat wil jij nu juist niet, dus ga maar voor de 9 naalds versie. 8)
Link naar reactie
Niet alleen zoeken naar matrix printers (die werken met die naaldjes en leveren niet echt beter werk op dan een deskjet), maar je moet inderdaad naar daisy wheel printers zoeken. Daarnaast heeft IBM vroeger een typemachine gemaakt met een bolletje, de laatste versies daarvan kon je óók op een PC ansluiten. Ook sommige Olivetti typemachines kun je aan een PC aansluiten. Drivers specifiek hiervoor zijn er waarschijnlijk niet meer, maar een standaard tekst printer installeren (optie bij de printer installatie keuze) zal hoogstwaarschijnlijk helpen. Sterkte met de zoektocht! André
Link naar reactie
[quote:f0a22517c2="rhooijer"]Ik ben een beetje flauw van de vage computerlettertjes die mijn canon produceerd. heel eerlijk vond ik het typmachineschrift veel duidelijker. er bestaan ook printers die de lettertjes noch letterlijk op het papier slaan. volgens mij met een zg. margriet/daisywheel als ik het goed zeg. [/quote:f0a22517c2] Vroeger had je ook zoiets als een Qume printer. Maar eigenlijk twijfel ik toch wel behoorlijk aan je Canon printer. Ik heb de afgelopen 20 jaar veel aan printers gezien. De Laser printers (vele zijn nu heel erg betaalbaar), Deskjets doen het goed tot zeer goed. De zwarting is op het juiste papier meer dan goed. Mijn broer heeft een Canon, en die hoor ik niet klagen en hij heeft zeer kritische huisgenoten. Afgezien van de verkrijgbaarheid van inkt e.d. is een Qume printer overigens ook nog zeer traag. Ik ben toch wel heel erg benieuwd waar de ergenis precies zit. ALs het probleem het font is, nou kijk eens in Word en durf eens één van de vele andere fonts uit te proberen. Of kies een stevige letter of wat groter. Courier (New) is bijvoorbeeld een niet proportioneel font die veel lijkt op de fonts die vroeger op een printer of typemachine werden gebruikt. Maar op dat punt in Windows zit nog tal van andere zeer verrassende fonts. Welk font gebruik je en met welke grootte?
Link naar reactie
allen dank voor jullier reactie, voor mijn computer heb ik lang op een el. schrijfmachine getypt. dit effect krijg je met geen enkele printer, juist vanwege het verschil in tech. een laser/inktjet spuit, respectievelijk wrijft het op het papier. een typmachine daar en tegen slaat de lettertjes op het papier dit geeft een wezenlijk anders effect. enige tijd geleden moest ik aangifte doen bij de politie. het rapport werd opgemaakt en toen de printopdracht werd gegeven hoorde ik een vreselijk geknerp en gekraak van onder het buro komen. toen ik de aangifte las bleek het resultaat van deze stokoude printer zeer goed en haarscherp. Ook jullie ontv. denk ik weleens een brief van een verzekeraar o.i.d. waar een dergelijke printer is gebruikt. Ik weet dankzij jullie tipt weer iets meer en zoek rustig verder tot de plaatselijke politie een verbouwing heeft. gr. r hooijer en nog een prettig weekend.
Link naar reactie
Ze zij er hier en daar nog wel. De Daisywheel printers, ze worden vooral gebruikt als er doorslagen gemaakt moeten worden met carbon papier. Vandaar dat die politie jongens er ook nog mee werken. Een bekend merk van toen is Silverreed. Deze printers geven inderdaad een mooie letter, maar de kwaliteit is niet beter dan een goede inktjet of laserprinter. Tevens zijn ze extreem traag en maken ze een enorm lawaai. De mooie afdruk krijg je overigens alleen met carbonlinten, deze zijn eenmalig te gebruiken, bij inkt linten wordt de zwarting van de letter ook al snel minder.
Link naar reactie
Hoi, Ik heb hier nog een Epson Q-400 staan. Die heb ik gekregen van m'n opa bij de rest van z'n (oude) computer. Hij werkt nog goed (al weet ik niet waar ik straks nieuwe inkt moet halen ;)). Ik gebruik 'em af en toe eens als ik wat wil uitproberen met de LPT-poort zonder m'n 'echte' printer er mee te kunnen beschadigen. Hij maakt idd lawaai, maar dat vind ik juist mooi aan zo'n printer. Vooral cool als je via een supermodern netwerk op afstand zo'n stokoude printer kunt laten gaan ratelen. Maar als je gewoon een moderne printer pure tekst wilt laten printen, installeer je niet de printer-driver die bij de printer hoort, maar de "Alleen tekst"-driver, die is te vinden onder het kopje "Algemeen" in het Windows dialoogvenster "Printer toevoegen". Je kunt dan geen afbeeldingen printen of lettertypes gebruiken, maar het is wel ietsjes sneller. Groet, Phedny
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...