Ga naar inhoud

Probleem met floppy drive


Aanbevolen berichten

In mijn nieuwe WinME computer zit een floppy drive die onder DOS 6.22 alleen maar 1.44Mb floppy's kan lezen. Mijn moederbord is een ASUS A7n266-C met nForce 415D Chipset. Oude DOS spelletjes die nog op 720Kb floppy's staan kan hij dus niet lezen, wat heel lastig is. Onder WinME worden beide typen floppy's gelezen, maar werken sommige DOS-spelletjes weer niet, of zonder geluid. Op mijn oude computer met met W95 en DOS6.22 leest de floppy drive in beide gevallen beide typen floppy,s dus ik was hierdoor zeer verrast. In het Bios van mij nieuwe computer staat de a: drive ook ingesteld op 1.44Mb (zoals gebruikelijk). Ook wanneer ik dit verander in 720Kb is de drive niet te gebruiken. Wil dit nu zeggen dat mijn a: drive stuk is? (verder werkt hij goed). Of bestaan er verschillende typen floppy drives en moet ik er een kopen met meer mogelijkheden? (Hier heb ik nooit iets over gelezen in computerbladen). Sisoft Sandra geeft voor deze drive trouwens een slechte performance aan, nl. een drive index van 20 i.p.v. normaal 60. Is het de Drive of de controller of het moederbord, wie het weet mag het zeggen. Alle tips zijn welkom! Zou het kunnen zijn dat de moderne moederborden onder DOS de 720Kb floppy's niet meer ondersteunen?
Link naar reactie
Nee, er is niets mis met je diskdrive, dit probleem is niet nieuw. Het heeft te maken met de breedte van de leeskop. Daar het enkele jaren gelden veel meer voorkwam dat beide formaten gelezen moesten worden was de breedte van de leeskop groter. Het hele spoor van een 720mb diskette moest gelezen kunnen worden. Daar men hier geen rekening meer mee houd komt bij sommige dat probleem weer naar boven. Dit heeft dus te maken met een kosten besparings effect. Zoek een oude PC en haal hier de diskdrive uit. Plaats deze in je huidig systeem en je probleem is verholpen
Link naar reactie
Dit lijkt mij niet juist. Immers de floppy-drive doet het in een andere computer met Windows 95 wel goed. Het ligt dus waarschijnlijk ook niet aan de drive, maar aan de drivers van de nieuwe besturingssystemen in combinatie met deze floppy-drive. Het advies om er een uit een oude computer te halen kan dus wel het juiste effect hebben.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...