Ga naar inhoud

Hardeschijf is te klein


Aanbevolen berichten

Ik heb een tijd geleden eens een harde schijf bij laten plaatsen en ik had toen voor een 40 gb gekozen. Maar ik had er nooit zo opgelet, want ik heb meerdere partities, maar bij elkaar opgeteld is de schijf slechts 30 gb. Ik heb toen pm 6.0 geinstalleerd en hiet gaf hij de schijdf aan als een +/- 32000 mb. Kan deze instelling fout zijn ingesteld of ben ik gewoon opgelicht?
Link naar reactie
[quote:8a52375e21="sdk"]Kan deze instelling fout zijn ingesteld of ben ik gewoon opgelicht?[/quote:8a52375e21] Dat laatste kun je zelf controleren. Controleer op de site van de fabrikant aan de hand van het typenummer wat de grootte is. Voor de rest, vermoedelijk ligt het aan de Bios/moederbord. Op met name wat oudere systemen wil dit nog wel eens gebeuren. Zelf heb ik Gigabyte 5AX mobo van 1999, die gelukkig wel met 40GB overweg kan. Controleer bij het configureren of de grootte overeenkomt met de verwachtingen. Te klein is misschien vervelend, maar verder niet echt een probleem. Probleem op te lossen met behulp van speciale software (zoals Maxblast voor Maxtor schijven) die de Bios voor de gek houden. Te groot is wel een probleem want dat is de configuratie misgegaan. De boel opnieuw indelen is dan echt noodzakelijk.
Link naar reactie
een P3-500 bord zou daar geen problemen mee moeten hebben, zou je denken. Sommige HDD's kunnen hardwarematig op een 'bovengrens' gezet worden d.m.v de jumper waar je master/slave/cs kunt zetten. Ik neem me te herinneren dat b.v. IBM en Maxtor HDD's die mogelijkheid hebben. Volgens mij is die grens precies de 32GB waar we het over hebben... Even de jumper(s) controleren dus.
Link naar reactie
De BIOS van je mobo, wat detecteert die 32 Gb of 40 GB. Als ie geen 40 GB detecteert dan moet je kijken of er een Bios Flash is die dit verhelpt, zoniet dan zal je naar Maxblast toe moeten. Bovenstaande is om na te gaan hoe we je kunnen helpen aan 40 GB. Hoe groot de schijf werkelijk is, staat op de HD vermeld, wat ook kan is het type nummer noteren bij het opstarten en dan bij maxtor.com kijken hoe groot is is (dan weet je zeker of je genept bent of niet, je hebt de koopbon toch nog ?)
Link naar reactie
nee, dit stukje gaat over hardwarematig instellen van IBM HDD's! Je ziet daar bijvoorbeeld dat de schijf hardwarematig wordt begrenst tot 32Gb als een jumper pin D en B verbindt. Zie daarvoor de plaatjes op ongeveer de helft van de pagina. Er staat ook een link naar een stukje software dat helpt bij de IBM 'capaciteitsproblemen' waar je last van hebt. Zie http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#Installation voor desbetreffende software voor IBM HDD's. Maxblast hoort bij Maxtor harde schijven, denk ik???
Link naar reactie
Is je probleem al opgelost? Zo niet de oplossing is als volgt: achter op je ibm schijf zitten meerdere mogelijkheden op het plaatje voor o.a. master/slave e.d. Als je goed kijkt zie je het woordje 32 gb clip (of iets dergelijks) dat is dus de verkeerde jumpersetting. Als ik het me goed herriner staat de 32GB clip rechts in de tabel. Je moet dan de linkse tabel hebben. Hier een linkje: [url]http://ssdweb01.storage.ibm.com/hdd/support/dtla/dtlajum.htm[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...