Ga naar inhoud

Wat betekent geheugen van een printer?


Aanbevolen berichten

Het zou me niks uitmaken als het afdrukken (wat) langer duurt, maar wel als ik complexe afbeeldingen niet af kan drukken. Ik stel me zo voor dat als je bijv. een foto op A4-formaat afdrukt, de printer dat niet in zijn 2 MB kan proppen en dus niet de hele foto kan afdrukken. Een laserprinter kan immers niet zoals een inkjet eerst een gedeelte printen en dan weer op aanvoer vanuit de pc wachten. Iemand hints?
Link naar reactie
Die 2mb is puur een buffer. Zie het maar als een watertank; Windows stuwt het water (mb's) naar de printer. De printer heeft ruimte voor 2 liter. Tijdens het afdrukkens stroomt er water uit de printer en het water uit Windows kan weer doorstromen naar de printer. Het maakt dus niet uit hoeveel geheugen je printer heeft. Het is alleen makkelijker voor Windows. Als hij al het geheugen naar de printer kan gooien, verbruikt Windows zelf geen geheugen meer voor die taak. :o
Link naar reactie
Nee foxenberg dat is alleen voor inktjet/matrix printers. Een laseprinter moet eerst het complete document in zijn eigen geheugen plaatsen en kan dan pas printen. Dus bij te weinig geheugen kan het zijn dat complexe documenten niet worden afgdrukt. Ik heb hier bv een oude Canon LBP8III laserprinter met 1,5MB geheugen, bij een landscape excel pagina geeft de een foutmelding van "Memory full".
Link naar reactie
Falconx2000 heeft gelijk. Een laserprinter moet voldoende geheugen hebben om een pagina in zijn geheel te kunnen afdrukken. Mijn Xerox 4510 laserprinter geeft in zo'n geval de foutmelding Page too complex. Druk ik de pagina toch af, dan kan dat allerlei rare effekten geven, zoals alleen het afdrukken van de verticale delen van een letter. Artistiek, maar niet de bedoeling. Heb het geheugen indertijd uitgebreid van 2 naar 10Mb. 2Mb is echt weinig, maar je kunt wel wat spelen met je printerdriver. In ieder geval een lagere resolutie kiezen (jammer van je afbeeldingen) en bij de instellingen voor afbeeldingen/lettertypes kun je vaak ook kiezen tussen afbeeldingen afdrukken als vector/bitmaps, lettertypes wel of niet downloaden als bitmaps etc. Welke mogelijkheden je hier voor hebt en waar je die instellingen kunt vinden is per printerdriver verschillend. Geheugenuitbreiding is natuurlijk de beste oplossing... Wim.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...