Ga naar inhoud

Help, computer start niet meer op!


Aanbevolen berichten

Vanmiddag netjes de pc afgesloten en de stekker uit het stopcontact gehaald vanwege het onweer. Nu sluit ik 'm aan en wil 'm aanzetten. Niets! Of althans, wat er gebeurt is dat de fan gaat draaien en dat alle leds (stroom, hdd, cd-rom) gaan branden en that's it. Ze gaan niet meer uit en de computer start niet verder door. Wat kan dit zijn?
Link naar reactie
Er is duidelijk spontaan iets overleden vrees ik. Bekabeling lijkt in orde (via andere pc getest) en veel verder reikt mijn huidige kennis niet. Voor wat betreft de videokaartaansluiting ook daaraan ligt het niet. De pc stond immers gewoon op zijn plaats en aangesloten toen het probleem zich plots voordeed. Maar heb natuurlijk alles even goed gecheckt qua bekabeling en dat zat allemaal goed. Zal wel weer een bezoekje worden aan de pc-winkel. Heb ook nooit geluk met die krengen.
Link naar reactie
Zoals velen onder ons wel weten denk: De bios zelf draait/start zich op met de stroom uit een batterijtje op je moederbord. Mijn vermoeden is nu dat deze leeg is geraakt, test dit ff door er een nieuwe in te stoppen voordat je ermee naar de winkel gaat. (toevallig een audioinstallatie op een of andere manier met je pc verbonden?) En anders is denk toch je mobo dood. :cry:
Link naar reactie
Niet helemaal correct. Die batterij zorgt ervooor dat de bios zijn settings niet kwijtraakt, de EPROM moet altijd onder spanning staan zodat hij zijn settings niet verliest. De software zelf blijft alleen wel staan als de stroom onderbroken wordt (anders kan je ook geen CMOS clear doen) Als je batterij leeg is, dan start de PC nog wel normaal op, alleen met de melding dat hij de defaults geladen heeft, en dat je die overnieuw instellen moet. Bij de volgende reboot hetzelfde liedje.
Link naar reactie
Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt. Wat ik gedaan heb is de processor er een keer afgehaald en er weer stevig opgedrukt. Vervolgens de batterij op mobo verwijderd, vervolgens een kwartje op die plaats gehouden om er zeker van te zijn dat er geen spanning meer op het moederbord staat (je maakt als het ware een kleine kortsluiting en je weet zo zeker dat je mobo gereset is). Vervolgens batterij terug plaatsen en computer opnieuw opstarten. Het kan gewoon zijn dat er iets is blijven hangen in je Cmos.
Link naar reactie
[quote:a480043b6e="pdexie"]Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt. Wat ik gedaan heb is de processor er een keer afgehaald en er weer stevig opgedrukt. Vervolgens de batterij op mobo verwijderd, vervolgens een kwartje op die plaats gehouden om er zeker van te zijn dat er geen spanning meer op het moederbord staat (je maakt als het ware een kleine kortsluiting en je weet zo zeker dat je mobo gereset is). Vervolgens batterij terug plaatsen en computer opnieuw opstarten. Het kan gewoon zijn dat er iets is blijven hangen in je Cmos.[/quote:a480043b6e] Oh ja het lijkt me duidelijk wel eerst de stroomstekker van de computer verwijderen, de aan en uit knop een keer aan en uit doen (dan is alle spanning verwijderd). En voor dat je binnen in je computer bezig bent er voor zorgt dat je niet statisch geladen bent. Pak eerst een verwarmingsbuis vast en vervolgens het ijzer van de computer kast, je bent dan statisch gelijk van elkaar.
Link naar reactie
1) alle kaarten eruit, muv van video alle HD/CD etc loskoppelen kijken of machine wil starten (POST) 2) HD weer aansluiten kijken of machine wil starten (booten naar je OS) 3) CD weer aansluiten kijken of machine wil starten Net zolang er zaken bij prikken tot je machine het niet meer doet, dan heb je een (mogelijke) oorzaak van je probleem gevonden. Deze weer verwijderen en doorgaan met bijprikken. Iedere keer als de machine niet verder wil heb je een mogelijke boosdoener. In het algemeen werkt deze benadering, het wordt alleen wat problematisch als er een kombinatie van zaken het niet doet. Als je machine bij stap 1 al niet wil werken, is je proc of je geheugen defect, heel misschien je BIOS-chipje. Krijg je nog wel piepjes? [quote:5f20eae07e="BA"]Niet helemaal correct. Die batterij zorgt ervooor dat de bios zijn settings niet kwijtraakt, de EPROM moet altijd onder spanning staan zodat hij zijn settings niet verliest. De software zelf blijft alleen wel staan als de stroom onderbroken wordt (anders kan je ook geen CMOS clear doen) Als je batterij leeg is, dan start de PC nog wel normaal op, alleen met de melding dat hij de defaults geladen heeft, en dat je die overnieuw instellen moet. Bij de volgende reboot hetzelfde liedje.[/quote:5f20eae07e] Ook niet helemaal juist. Een eprom verliest zijn inhoud juist [b:5f20eae07e]niet[/b:5f20eae07e] als je er geen spanning op hebt staan; daar staan je bios routines in. Tegenwoordig is het geen eprom meer maar flash, zodat je het on-board kunt herprogrammeren; zou eventueel nog [b:5f20eae07e]ee[/b:5f20eae07e]prom kunnen zijn, maar ik meen van niet. De batterij is nodig voor je rtc (klok vergeet de tijd niet) en het ram waarin de instellingen worden opgeslagen. RTC en dit ram zijn gekombineerd in een (1) chip.
Link naar reactie
[quote:c2423f671e="den"]Vanmiddag netjes de pc afgesloten en de stekker uit het stopcontact gehaald vanwege het onweer. Nu sluit ik 'm aan en wil 'm aanzetten. Niets! Of althans, wat er gebeurt is dat de fan gaat draaien en dat alle leds (stroom, hdd, cd-rom) gaan branden en that's it. Ze gaan niet meer uit en de computer start niet verder door. Wat kan dit zijn?[/quote:c2423f671e] Blijft een vreemd verhaal. Ik woon in een stad waar zo nu en dan de stroom uitvalt (voor kortere of langere tijd), tja ik geloof niet dat mijn computers daar echt last van hebben gehad. Als er een bliksem inslag in de omgeving is geweest, tja dan zijn alle andere kabels ook gevaarlijk, zoals: telefoon, kabelmodem, TV en radio aansluiting. Als er geen directe inslag is geweest, dan ben ik wel heel benieuwd wat er mis is gegaan. Overigens, de PC beept dus niet? Soms, heel soms raakt de videokaart van slag. Er uithalen vervangen door een PCI of ISA VGA kaart. Even aanzetten, en dan de AGP kaart er weer in. Voor de rest zijn alle tips zo'n beetje al gegeven.
Link naar reactie
Wim, bij stap 1 (dus opstarten met alleen mobo, geheugen en proc aangesloten) gaat alleen de stroomled branden en de fan draaien. Verder gebeurt er wederom helemaal niets. Allereerst de vraag wat ie in zo'n geval hoort te geven? Ten tweede is het dus zo dat het probleem niet in de insteekkaarten/drives zit, maar hoe kom ik er nu achter waar het prob. precies zit? Ik heb het ding dagelijks nodig en als ik het even kan vermijden om het naar een pc-zaak te brengen (toch geen garantie meer) dan doe ik dat. Had ik me er nu maar meer in verdiept ;-) Misschien iets voor de toekomst. P.S. Ik stel alle hulp hier zeer op prijs!
Link naar reactie
Ok, zover ben ik nu. Een andere VGa kaart erin gaat niet lukken want er zit er een op het mobo die ik gebruik en je kunt wel pci/agp gebruiken maar dat moet je dan eerst instellen in je raadt het al de bios. En daar kom ik nu juist niet in. Het mobo resetten weet ik niet hoe dat gaat. Kan iemand me dat uitleggen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...