Ga naar inhoud

vraag over 'bad clusters'.. hoe precies uit te sluiten


Aanbevolen berichten

ik heb het onderwerp "help bad clusters" net gelezen en iemand noemde een handig truukje om met fdisk die slechte clusters uit te sluiten :) eerst ff wat er gebeurde vandaag: zomaar in het niets stopte de harde schijf met draaien en meteen weer starte het. Net zoals wanneer een hardeschijf uitgaat bij het pc-afsluiten en aangaat bij een cold-boot. Dit twee keer. Waarom? Geen flauw idee. Niet meer verder gebeurd. Pc bleef gewoon draaien (geen crash)... dus voltages bleven normaal? (mbm5 geeft ook niets vaags aan... hoewel de interval maar 1 sec was) Meteen scandisk gedraait en jawel; bad clusters. die IBM HDD-tool (dft) gaf dat ook aan maar kon niets repareren. Oppervlakte lijkt dus wel permanent beschadigd tussen. Een paar clusters konden met scandisk gemarkeerd worden als 'bad' maar het groepje eromheen zorgt voor veel problemen (erg langzame performance). Rest van de hardeschijf is ok..... en verder lijkt er niets mis te zijn. Dit is wel de tweede hardeschijf van IBM (Deskstar60 20GB) binnen 3 maanden die vaag doet. Eerste heb ik al vervangen gekregen voor deze. dat ff terzijde :( mijn vraag nu. De slechte clusters ('bad' en die de HDd langzaam maken) zitten tussen nr 22.000 en nr 30.000 ik heb wél een grote marge genomen om zeker te zijn. Hoe kan ik dit nu met fdisk uitsluiten? Hoe groot moet ongeveer de eerste (dus de 'bad' partitie') zijn? 50mb? 100mb? Is dat makkelijk te zeggen? Alvast bedankt...
Link naar reactie
geen lowlevel format wel een van die tools genaamd "look for & repair bad clusters" (ofzo) die gaf aan dat dat niet lukte bij een paar clusters ergens rond de 24.000, oppervlakte beschadigd, en zei "defective device" ik heb een wat langzamere seagate hardeschijf die ik alleen als backup gebruikte. Zal daar wel een besturingsysteem op zetten en die IBM hardeschijf lowlevelformatten nadat ik alles heb overgezet. Als dat verder niet helpt, terug met dat ding :( ben die IBM schijven ook een beetje zat ... lekkere snelle schijven [b:04213a9afb]zolang ze het goed doen[/b:04213a9afb](klinkt wat pessimistisch.. ik weet het .. maar toch) zal wel kijken of ik via de garantie ééntje van een ander merk kan krijgen. snelheid maakt mij nu niet meer zo uit... als het maar wilt & blijft werken :-?
Link naar reactie
klopt wat kawasaki :P zegt : low level format is een laatste redmiddel, als die mislukt, ben je definitief je schijf kwijt. AJe moet naar een pgm zoeken die bad clusters kan markeren, Norton DD of zo. Ik dacht dat het ook met scandisk kan (oppervlakte controle) die markeert ze (weet niet of het onder windows kan of dat het in dos mode moet). Zijn de clusters gemarkeerd dan kan je een gewone format op loslaten. Die bypassed ze vervolgens. Het is wel aan te bevelen om geen gevoelige data op de schijf te zetten. Meestal komen er later weer bad cluster bij tot ie het begeeft. Als je garantie hebt (3 jaar) probeer de schijf te ruilen. :wink:
Link naar reactie
  • 3 weken later...
(had het druk de laatste tijd dus pas gisteren een low-level-format) lowlevel format heeft gewerkt... voor het grootste deel. IBM DTF tool geeft geen errors meer ( was error #70, defective device ) da's mooi dus alleen de hardeschijf happert nog wel over die bep. plek vd hardeschijf :( met fdisk heb ik het wel kunnen oplossen. een klein station aangemaakt op het begin vd hardeschijf (150mb, beslaat precies net alle slechte stukken). Daarna de rest ingedeeld en op het einde het eerste station weer verwijderd. hoewel nu 150mb minder :roll: , tenminste zal het slechte stuk niet meer kunnen worden aangesproken door Windows :)
Link naar reactie
Niet mee gaan klooien, maar gewoon naar de fabrikant terugsturen. IDE schijven reserveren zelf al een paar sectoren waar ze foute sectoren zelf al mee vervangen. dus als je bad sectors krijgt, zijn er al meer defect, en is de schijf niet meer betrouwbaar. Dus bij de fabrikant op de website kijken of er nog garantie op is, zo ja opsturen. Zo nee, vervangen. Voor de prijs van een nieuwe moet je niet het risico te gaan lopen.
Link naar reactie
Yep misschien heb je wel gelijk vraag me alleen af waarom de schijf in de eerste plaats raar deed.... die bad clusters zijn niet de oorzaak, maar het gevolg van het zomaar opnieuw opspinnen. Hitte misschien? [quote:5680ecff7c]Zo nee, vervangen. Voor de prijs van een nieuwe moet je niet het risico te gaan lopen.[/quote:5680ecff7c] Tja het geld groeit mij niet echt op de rug :( die IBM hardeschijf is trouwens mijn 2e hardeschijf in mijn pc (voornamelijk voor spellen). Mijn andere, een Seagate, is voor belangrijke bestanden, backups en het OS. Is alleen wat klein en langzaam, daarom een extra HDD.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...