Ga naar inhoud

CD-ROM speler loopt vast


Aanbevolen berichten

Als ik op mij Windows 98 PC (233Mhz, 32MB) een CD-rom gebruik van Cursus Excel 2000 van Davilex, loopt de PC na een tijdje vast. Alle programma's werken verders prima, maar dit niet.. Het cursusprogramma gebruikt film en geluid om bepaalde dingen uit te leggen. De PC voldoet aan de systeemeisen vermeld op de CD-rom. Op 1 ding na, het is geen pentium, maar een cyrix. Voldoende intern geheugen, 24x speler, terwijl 4 speed gevraagd is etc Heeft iemand enig idee, waar het aan kan liggen ?
Link naar reactie
Heb dat op mijn werk ook met een project gehad (geen Davilex cursus overigens). De PC die voor de instructievideo's werd ingericht zat zelfs boven de aangegeven specificaties. De eerste video ging nog wel, maar bij het volgende onderdeel begon het beeld steeds meer te haperen totdat het bleef stilstaan. Het geluid ging gewoon verder. Een nieuwe PC die veel sneller was bleek de oplossing te zijn: nu lopen de instructievideo's vlekkeloos. Behalve de snelheid van de PC vraag ik me af of de hoeveelheid geheugen op de videokaart nog van invloed kan zijn. Contact opnemen met Davilex lijkt me een goede suggestie, maar ik betwijfel een beetje dat zij een oplossing kunnen bieden. Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis. Wim.
Link naar reactie
Je kunt nog even checken of je DMA wel hebt ingeschakeld voor je cd-romspeler, maar ik ben zomaar bang dat dat niet zo veel gaat helpen. Een Cyrix is toch wel wat anders dan een Pentium, en als je toch al dicht tegen de minimum-eisen aan zit... ervaring leert dat de minimum-eisen die fabrikanten opgeven echt rock-bottom zijn, en meestal zelfs (veel) te laag. Het idee om het spulletje van harde schijf te draaien is misschien nog wel het beste ja...
Link naar reactie
Het is natuurlijk een idee om het vanaf harde schijf te proberen. Moet je wel voldoende ruimte hebben natuurlijk en bovendien is het de vraag of het programma met een 1 op 1 kopie vanaf harde schijf kan draaien. Een programma als Virtual CD o.i.d. maakt van je harde schijf extra CD-Rom spelers (zoveel als er letters beschikbaar zijn) en dat werkt meestal beter (en met compressie). Dan nog vrees ik dat de specs van je comp te laag liggen. :cry: Wim.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Voorheen had je nog CD Copier Pro, maar dat is vervangen door Virtual CD. Zie ook de site van [url=http://www.turbocad.nl/screeimsi.htm]IMSI[/url]. De daar gegeven prijsindicatie is € 41,00. Een soortgelijk programma is Virtuele CD-Romspeler, verkrijgbaar bij [url=http://www.teledirekt.nl/Teledirekt.storefront]Teledirekt Nederland[/url], maar deze kost daar € 58,50. In beide gevallen excl. BTW. Teledirekt Nederland levert ook nog CD Copier Pro, maar deze kost nog altijd € 53,95 (excl.) en dit is echt teveel. Deze versie heb ik ook en die ondersteunt geeneens 80min. CD's. Overigens heb je wel voldoende schijfruimte nodig voor de virtuele CD's. Hoewel de CD's gecomprimeerd (kunnen) worden, is de ruimte die je nodig hebt natuurlijk behoorlijk (vooral als CD's goed vol zijn). De snelheidswinst is natuurlijk enorm en je hebt geen CD-lawaai meer. Ik betwijfel alleen of dit voldoende is om je probleem met je video-weergave op te lossen. Wim.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...