Ga naar inhoud

'486' aan de praat krijgen


Aanbevolen berichten

Ja mensen, ik heb een echte 486 in huis, tranen biggelen over mijn wangen, dit beestje ontroerd mij met haar leeftijd, zo rijp, zo puur maar met een probleem. Het beestje is 10 jaar oud ( BIOS - 1992 ) en ik heb een groot probleem. Ik heb een harde schijf die via CPU kabel aangesloten zit direct op het moederbord. De 3,5 inch diskette is ook direct aangesloten op het moederbord. Maar de cd-rom speler zat (bij het voor het eerst openen van het ding [vandaag dus]) in een geluidskaartje geprikt. Deze laatstgenoemde zit in een pci slot van het moederbord. Als ik de pc opstart om met een bootdisk ervoor te zorgen dat ik 'een' besturingssysteem kan installeren, krijg ik de melding dat er geen drivers gevonden konden worden voor de cd-rom speler. Dit klinkt mij heel raar in de oren omdat er geen besturingsysteem op geladen is. Iemand een tip? iemand die ook ooit eens een 486 ging verbouwen tot router misschien? Want dat ben ik namelijk van plan. Greetz, D.
Link naar reactie
Welk merk en type CD-Rom speler betreft het? Vroeger werden er exotische modellen gemaakt, maar tegenwoordig is het bijna altijd standaard IDE. Hoe nieuw is die PCI kaart, ook merk en type bekend? Bij een nieuw model zit er een IDE controller, waarschijnlijk ook jumper(s) om IO en IRQ in te stellen. Soms gaat dat ook automatisch. Meestal wordt de controller pas herkend als er een speler aanzit. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je de speler hebt aangesloten. Dan zou de controller herkend moeten worden. Blijft dus over de merk/type informatie om verder te zoeken naar informatie en drivers.
Link naar reactie
[quote:19af8d46b0="Hans.Vosman"]Welk merk en type CD-Rom speler betreft het? Vroeger werden er exotische modellen gemaakt, maar tegenwoordig is het bijna altijd standaard IDE. Hoe nieuw is die PCI kaart, ook merk en type bekend? Bij een nieuw model zit er een IDE controller, waarschijnlijk ook jumper(s) om IO en IRQ in te stellen. Soms gaat dat ook automatisch. Meestal wordt de controller pas herkend als er een speler aanzit. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je de speler hebt aangesloten. Dan zou de controller herkend moeten worden. Blijft dus over de merk/type informatie om verder te zoeken naar informatie en drivers.[/quote:19af8d46b0] Ik d8 toch dat een 486 geen PCI slots hadden. Problemen komen vaak voor met Harddisks en CD-Rom's. De Diskcontroller kan niet veel hebben=> wil wel eens kapot gaan.
Link naar reactie
[quote:0c52a12843="Eddey"]maar een buurman heeft een 486 66 MHz en die heeft wel PCI sloten :) [/quote:0c52a12843] Hmm, zoiets ken ik niet, hoewel er Pentium moederborden bestaan waar een AMD 5x86 en misschien ook wel een DX4 op past. Voor de rest, ik heb momenteel twee 486 systemen thuis staan met PCI sloten (wel 33mHz) :-?. Tja zonder merk en type informatie van de CD-Rom speler kom ik geen stap verder. De vraag is of deze een standaard aansluiting heeft, of juist niet. Iets vergelijkbaars geldt voor die geluidskaart, alleen heb ik nog nooit PCI geluidskaarten gezien met CD-Rom speler aansluiting. Pas als je vertelt wat het is, dan zou er gekeken kunnen worden welke drivers er nodig zijn. Computer freak, op één punt geef ik je wel gelijk: sluit niet zomaar kabels aan. Een controller kan zo kapot gaan. Uitzonderingen zijn er altijd, maar je zult net zien dat je zelf niet de gelukkige bent. Enne, ik heb ook helemaal niet gezegd dat je kabels moest wisselen, toch ...? Ga maar eerst na wat er in zit ...
Link naar reactie
Hihi oude rotten als ik zijn begonnen met een 386.... Je moet gewoon de drivers van de geluidskaart installeren... bij deze installatie of later via een configuratie menuutje moet je aangeven of je de ide poort van de geluidskaart aan wilt zetten en mogelijk welk soort cd romspeler gebruikt wordt (was vroeger meestal soundblaster/panasonic/matsushita - cd rom speler... enne dat moet onder dos gebeuren dus even met een opstartdiskette windows 95/98 zit er zonder aangepaste opstartdiskette even niet in....successs
Link naar reactie
Tja, maar Dilbert wil niet zeggen welke CD-Rom speler die heeft ... Ik heb een schat aan oude drivers liggen. Maarre daar zit niets bij voor PCI. En een standaard IDE controleer, dat wordt gewoon ondersteund door WIndows. Als er maar geen conflicterende tweede IDE controller aanwezig is in het systeem ... Misschien betreft het toch een ISA kaart, maar ja, alles blijft in nevelen gehuld. Enne, een sommige drivers werken dus vanaf XT (386 is toch wel erg nieuw, maar 10 jaar oud)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...