Ga naar inhoud

Plug and play, ja ja


Aanbevolen berichten

Ik heb nog een oud beestje uit de magazijnvoorraad van mijn baas op de kop weten te tikken. Het betreft een P1-133. Hierop heb ik Win98 geinstalleerd. Nu dacht ik met een goedkoop PnP PCI modempje wel op internet te kunnen. Pluggen dat ging nog wel, maar play ho maar. Wanneer ik bij de modemeigenschappen naar de diagnostische gegevens vraag krijg ik steeds de melding 'kan de poort niet openen'. Na installatie waren er op COM1 en COM2 standaard communicatiepoorten geinstalleerd. Mijn modem-software zocht automatisch naar COM4. Hierop reageerde het modem niet. Ook met diverse andere instellingen kreeg ik dat ...-ding niet aan de praat. [color=red:a23ae84a33]WIE KAN MIJ HELPEN.[/color:a23ae84a33]
Link naar reactie
Als de nieuwe drivers niet helpen probeer dan het volgende. Verwijder de modem uit systeem apparaten, evt fysiek uit de computer. (je zegt Plug and pray, dus hij zal wel geen jumpers hebben). Start de PC op, ga in je BIOS en disable COM2. Windows zal als het goed gaat de modem op com2 zetten en dan moet het lukken. (vroeger in de 386-486-p1 tijdperk, hadden de meesten zoals ik de pest :evil: :evil: aan interne modems vanwege dit soort problemen) Lukt het nog niet, ja koop op een beurs of doe een navraag bij vrienden als ze minimaal een externe 33k6 of hogere modem hebben. Die sluit je dan gewoon op com2 aan en voila hij behoort het dan te doen :wink: Lukt het daarna nog steeds niet ja :evil: :cry: :evil: :cry:
Link naar reactie
Een ander probleem dat je kunt tegenkomen is dat goedkope modems gebruik maken van de CPU om een aantal zaken te regelen (zogenaamde WinModems). Vaak wordt minimaal een MMX processor voorgeschreven en soms ook nog een kloksnelheid. Ik weet niet of jouw PI-133 daar ook onder valt (Intel heeft een MMX en een niet-MMX versie gehad op 133 MHz). Als je niet aan die voowaarden voldoet, kun je vaak nog wel installeren, maar communicatie wordt hoogst onbetrouwbaar (als het al lukt). Zoals al door anderen gezegd, koop een extern 56k modem. Kostte mij omgerekend pak 'm beet 50 Euro. Duurder dan een intern modem, maar gegarandeerd geen problemen en ook nog geschikt voor andere besturings systemen zoals Linux en QNX.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...