Ga naar inhoud

Lite-on 241040 brandt niet...


Aanbevolen berichten

Een vriend van me heeft gedonder met zijn brander. Ik heb daar laatst een probleempje opgelost (door de videokaart opnieuw in het slot te plaatsen, zal wel verrot contact zijn geweest). Voor het foutzoeken heb ik wel het een en ander losgegooid en weer vast. Daarna bleek dat de brander niet meer werkte. Een paar weken voor ik aan de gang ging was er nog een cd gefikt. Nu werkt dat ineens niet meer. Ik heb vandaag het een en ander geprobeerd, waaronder: - brander verwijderd in apparaatbeheer - Nero opnieuw geinstalleerd - IDE kabels goed aangedrukt (bij brander & mobo) Maar het werkt dus niet. Als ik er een audio cd ingooi spuugt 'ie hem weer uit, ook tijdens het booten (in het begin, bij die tabel met systeemgegevens). Dus ik kan niet controleren of er in de verkenner uberhaupt data van een cd wordt gelezen. En een lens-cleaning cd kon ik dus ook niet draaien. De cd-rom doet het overigens wel. In Nero wordt de brander goed herkend. Ook kan ik de media-eigenschappen bekijken, waarbij grootte van de cd goed wordt weergegeven. De HD staat 1nd master, cd-rom 1nd slave en de brander 2nd master. De jumper-instellingen daarvoor ben ik niet aangeweest en staan ook goed overigens. Het gaat om een Lite-on 24102B brander (zo staat 'ie in app.beheer), een 24x10x40 IDE brander. Dit komt uit de logfile: [quote:e68b241abe]14:11:14 #23 mmc -1106 File Writer.cpp, Line 308 Power calibration error 14:11:14 #24 Text 0 File ThreadedTransfer.cpp, Line 218 all writers idle, stopping conversion 14:11:15 #25 CDR -201 File WriterStatus.cpp, Line 166 Invalid writestate 14:11:15 #26 TRANSFER -18 File WriterStatus.cpp, Line 166 Could not perform EndTrack 14:11:15 #27 Phase 38 File dlgbrnst.cpp, Line 1348 Burn process failed at 4x (600 KB/s) 14:11:15 #28 Text 0 File Scsicmd.cpp, Line 371 SCSI not using temporary buffers 20 out of 20 temporary buffers allocated [/quote:e68b241abe] Garantiegevalletje of kan ik nog iets anders proberen? De search leverde in ieder geval geen eenduidende resultaten op... Alvast bedankt :)
Link naar reactie
Ik snap je vraag even niet... Het is toch heel normaal dat je 2 IDE apparaten op 1 kabel aansluit? 1tje is dan de master (de HD in dit geval) en de ander de slave (cd-rom). De brander zit dus als master op de secundary IDE... En ik ben dus NIET aan die instellingen geweest, en volgens mij heb ik de kabels precies hetzelfde aangesloten. Zo uit mijn hoofd zit het uiteinde van de IDE kabel in de brander... Is die aansluiting voor de master of is dat de stekker die halverwege de IDE kabel zit?
Link naar reactie
[quote:5998a1f4e4="Rumaro"]ik bedoelde dus, dat je misschien master 1 en master 2 op dezelfde kabel had aangesloten ?. [/quote:5998a1f4e4] ow zo :) . Volgens mij niet (probleem is dus dat ik dat niet even kan zien omdat die pc bij die kennis staat). [quote:5998a1f4e4] Kijk eens of de stekker op het moederbord er wel op de juiste manier in zit. (rode draadje)[/quote:5998a1f4e4] Ik heb de stekker er bij het foutzoeken alleen bij de brander uitgehaald, en niet bij het mobo. En bij de brander zit de stekker goed (rode draad bij pin 1). [quote:5998a1f4e4] Heb je soms in het bios de ide2 uitgezet ?.[/quote:5998a1f4e4] Noop daar ben ik niet aangeweest. Maar krijg je niet veel meer problemen als je master/slave / ide kabels fout zitten? Want de HD & cd-rom werken wel gewoon... En is het niet raar dat de brander wel cd-info weergeeft? Daardoor lijkt mij dat de data-verbinding met de brander op zich wel goed is...
Link naar reactie
Eddey ik zie dat er in de Error info: [quote:d2444a8623]Power calibration error[/quote:d2444a8623] staat. Ik heb dat met een Plextor brander gehad en Contact gezocht met Plextor. zij zeiden dat de Laser deffect was. ik kon de brander naar hen opsturen incl. aankoop bon en toen is ie gerepareerd. Ik denk dat dit het zelfde geval is met deze Lite-on. de Laser is dus deffect. Ik heb van sommige mensen echter gehoord dat een ander merk CD-R ook wel is wil helpen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...