Ga naar inhoud

Help... Beschadigde Clusters


Aanbevolen berichten

Hallo Een kennis met een IBM Net Vista computer (van Appie H.) kreeg steeds meer problemen met dat ding. Ik heb de schijf geformateerd (waarbij al bleek dat er beschadigde clusters waren) en vervolgens getracht een nieuw besturingssysteem te installeren. Dit lukte niet vanwege eerdergenoemde beschadigde clusters. Ik heb toen met scandisk de hele schijf gecontroleerd en kreeg toen de boodschap dat er geen problemen waren gevonden maar de (19) beschadigde clusters waren er nog steeds. Een besturingssysteem installeren lukt niet meer. Kan ik die clusters nog repareren? Heeft dit te maken met een echte fysieke beschadiging van de harddisk? De machine (zo'n disign geval van fl 7000,-) :cry: is anderhalf jaar oud....naar garantie kun je denk ik wel fluiten... Wie helpt? Groeten hadebe
Link naar reactie
[quote:a6f58160c1="hadebe"]Ik heb de schijf geformateerd (waarbij al bleek dat er beschadigde clusters waren) en vervolgens getracht een nieuw besturingssysteem te installeren. [/quote:a6f58160c1] Contact opnemen met IBM kan via http://www.ibm.com/planetwide/nl/ :) Als er in die IBM computer inderdaad een IBM harddisk bevind surf dan naar http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm om Drive Fitness Test (version 3.01) te downloaden. Lees eerst de users guide. :wink:
Link naar reactie
Een besturingssyteem laat zich idd niet installeren op een schijf met bad clusters. Tenminste, niet daar waar de badclusters zich bevinden. Mijn gedachte was, toen ik dat eens bij de hand had (het ging om een schijf van 30 Gb) om de schijf met fdisk te partitioneren en die bad clusters in te sluiten in 1 partitie. Dat waren in dat geval clusters die bij elkaar stonden. Die partitie gebruikte ik niet meer en installeerde het besturingssysteem (XP) op een andere partitie. Het resultaat: Een schijf van 27 Gb met XP op E: en de "bad partitie"op d: Op C: (5 Gb) zette ik dan bestanden en progs, omdat ik 5 Gb te weinig vond voor XP ivm swap bestanden. Dus, kan je geen aanspraak meer maken op de garantie of gaat het allemaal te lang duren................
Link naar reactie
[quote:d76d5f8ab1="hadebe"]De machine (zo'n disign geval van fl 7000,-) :cry: is anderhalf jaar oud....naar garantie kun je denk ik wel fluiten... [/quote:d76d5f8ab1] Volgens mij heb je meer rechten dan je beseft. De vraag is of je die tegen redelijke kosten kan benutten. Anderhalf jaar is wel erg weinig, voor een bedrag van 7000,-. Eigenlijk moet je hem vertellen dat die PC niet meer werkt, en daar heb je wel 7000,- voor betaald. Als je de harde schijf verdenkt, dan moet je het merk en type van die harde schijf achterhalen. Vervolgens het testprogramma van de fabrikant opzoeken en uitproberen. Op basis van het serienummer kun je controleren of er garantie zit op de harde schijf. Als die voor jou geldt, dan geldt dat ook voor je PC leverancier ... Als de harde schijf ook nog een OEM versie is dan moet je trouwens sowieso bij je PC leverancier zijn. Dus in principe moet je van je PC leverancier een nieuwe harde schijf vragen. Een brief o.i.d. moet echt iets opleveren. Nog een tip: ga niet teveel sleutelen aan die PC. Dan maak je het de PC leverancier makkelijker om onder de garantie voorwaarden uit te komen. Onlangs ook twee defecte schijven gehad (een IBM en een Seagate). Ik heb helaas een beetje ervaring met defecte harde schijven. Beide zijn overigens onder garantie inmiddels vervangen!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...