anoniem Geplaatst: 8 juni 2002 Delen Geplaatst: 8 juni 2002 Hallo Een kennis met een IBM Net Vista computer (van Appie H.) kreeg steeds meer problemen met dat ding. Ik heb de schijf geformateerd (waarbij al bleek dat er beschadigde clusters waren) en vervolgens getracht een nieuw besturingssysteem te installeren. Dit lukte niet vanwege eerdergenoemde beschadigde clusters. Ik heb toen met scandisk de hele schijf gecontroleerd en kreeg toen de boodschap dat er geen problemen waren gevonden maar de (19) beschadigde clusters waren er nog steeds. Een besturingssysteem installeren lukt niet meer. Kan ik die clusters nog repareren? Heeft dit te maken met een echte fysieke beschadiging van de harddisk? De machine (zo'n disign geval van fl 7000,-) :cry: is anderhalf jaar oud....naar garantie kun je denk ik wel fluiten... Wie helpt? Groeten hadebe Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2002 garantie op bijna iedere HD van enig merk is 3 jaar dus ................. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2002 die garantie is alleen van de hd-fabrikant. Dus dan zal contact met hem op moeten nemen, niet met de pc-leverancier...... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2002 Nooit begrepen waarom IBM, die zelf toch een aardig HD´tje kunnen maken er Seagates in gegoooid heeft :-? Grtz, Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2002 omdat ibm zelf geen goede fatsoenlijke HD's kan maken......... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2002 Hmmz. http://www.tweakers.net/nieuws/20079 :evil: Grtz, Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2002 [quote:a6f58160c1="hadebe"]Ik heb de schijf geformateerd (waarbij al bleek dat er beschadigde clusters waren) en vervolgens getracht een nieuw besturingssysteem te installeren. [/quote:a6f58160c1] Contact opnemen met IBM kan via http://www.ibm.com/planetwide/nl/ :) Als er in die IBM computer inderdaad een IBM harddisk bevind surf dan naar http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm om Drive Fitness Test (version 3.01) te downloaden. Lees eerst de users guide. :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 9 juni 2002 Een besturingssyteem laat zich idd niet installeren op een schijf met bad clusters. Tenminste, niet daar waar de badclusters zich bevinden. Mijn gedachte was, toen ik dat eens bij de hand had (het ging om een schijf van 30 Gb) om de schijf met fdisk te partitioneren en die bad clusters in te sluiten in 1 partitie. Dat waren in dat geval clusters die bij elkaar stonden. Die partitie gebruikte ik niet meer en installeerde het besturingssysteem (XP) op een andere partitie. Het resultaat: Een schijf van 27 Gb met XP op E: en de "bad partitie"op d: Op C: (5 Gb) zette ik dan bestanden en progs, omdat ik 5 Gb te weinig vond voor XP ivm swap bestanden. Dus, kan je geen aanspraak meer maken op de garantie of gaat het allemaal te lang duren................ Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2002 [quote:d76d5f8ab1="hadebe"]De machine (zo'n disign geval van fl 7000,-) :cry: is anderhalf jaar oud....naar garantie kun je denk ik wel fluiten... [/quote:d76d5f8ab1] Volgens mij heb je meer rechten dan je beseft. De vraag is of je die tegen redelijke kosten kan benutten. Anderhalf jaar is wel erg weinig, voor een bedrag van 7000,-. Eigenlijk moet je hem vertellen dat die PC niet meer werkt, en daar heb je wel 7000,- voor betaald. Als je de harde schijf verdenkt, dan moet je het merk en type van die harde schijf achterhalen. Vervolgens het testprogramma van de fabrikant opzoeken en uitproberen. Op basis van het serienummer kun je controleren of er garantie zit op de harde schijf. Als die voor jou geldt, dan geldt dat ook voor je PC leverancier ... Als de harde schijf ook nog een OEM versie is dan moet je trouwens sowieso bij je PC leverancier zijn. Dus in principe moet je van je PC leverancier een nieuwe harde schijf vragen. Een brief o.i.d. moet echt iets opleveren. Nog een tip: ga niet teveel sleutelen aan die PC. Dan maak je het de PC leverancier makkelijker om onder de garantie voorwaarden uit te komen. Onlangs ook twee defecte schijven gehad (een IBM en een Seagate). Ik heb helaas een beetje ervaring met defecte harde schijven. Beide zijn overigens onder garantie inmiddels vervangen! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 juni 2002 Auteur Delen Geplaatst: 11 juni 2002 Hallo Bedankt voor alle reacties! Het bleek toch een IBM harddisk te zijn en ik heb de problemen kunnen oplossen door met een speciale diskette (gedownload van de IBM-site) de schijf weer in orde te maken. Kennis was zeeeeeeeeeeeeer blij!!! :P Met vriendelijke groet hadebe Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen