Ga naar inhoud

Waarvoor/wat is MD5-Challenge (instel mogelijkheid) ?


Aanbevolen berichten

Bij eigenschappen lanverbinding kan ik in het veld verificatie de mogelijkheid voor Netwerktoegangsbeheer via IEEE 802.1X inschakelen. Dit staat op ingeschakeld. (geen problemen ondervonden zover). Dan is de keuze voor EA-type MD5 Challenge of Smartcard of ander certificaat. Wat houden deze keuze mogelijkheden in of wat is de juiste. Lan verbinding is via 3Com etherlink XL 10/100 PCI TX NIC (3c905b-TX)
Link naar reactie
MD staat voor Message Digest, een algoritme waar je een string (bv password) instopt. Het resultaat is een getal dat uniek is voor de ingevoerde string. Als je echter het getal hebt, kun je niet terugwerken naar de string (one-way encryption) In een goed operating system met gebruikers toegang, wordt het MD-resultaat opgeslagen met de gebruikersnaam. Als de gebruiker het password ingeeft om in te loggen wordt de berekening gedaan en vergeleken met het opgeslagen resultaat. De challenge is een uitdaging. Als je wilt verbinden met een computer stuurt deze computer een string naar je toe (de challenge). Jij (of jouw computer) doet een berekening en stuurt het resultaat terug naar de computer waarmee je wilt verbinden. Deze computer doet dezelfde berekening en vergelijkt zijn resultaat met jouw resultaat. Zijn de resultaten gelijk, dan krijg je toegang; is er verschil, dan krijg je geen toegang. Hoe het verder in jouw toepassing zit weet ik niet, ik ken de schone theorie :D en heb het toegepast in beveiligde verbindingen tussen micro-controllers, maar niet met computers.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...