Ga naar inhoud

Raid controller wel of niet?


Aanbevolen berichten

lees oa dit effe : http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/reviews/1611/1/ korte uitleg (van wat voor een thuisgebruiker interessant is) RAID = Redundant Array of Independent Disks De raid controller is nat de Hardware die dit bovengenoemde kan aansturen RAID is pas interessant vanaf min 2 HD's Deze dienen gelijk te zijn (ja ik weet het kan ook met ongelijke en dan maar zorgen dat de partities even groot zijn etc. bla bla, maar we houden het eenvoudig) :P 2 opties zijn dus het interessants 1 = stripe 2= mirror in stipe ga je voor performance - snelheid, twee HD's worden als 1 HD aangesproken/gebruikt dus je kan veel sneller data wegschrijven. laten we zeggen data 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 wordt weggezet als 12345 op HD1 en 678910 op HD 2 BV leuk voor videobewerking. Als 1 HD kaduuk gaat alle info weg. Je mist namelijk bv de data 12345 in mirror ga je voor veiligheid - 2 HD's hangen naast elkaar, en op beide wordt exact hetzelfde gezet. Gaat er dus 1 HD kaduuk, no problemeo, volledige backoup/kopie op andere, systeem kan nog gewoon functioneren. Nieuwe HD er weer in Array opnieuw opbouwen en data overzetten en weer verder. er zijn nog meer RAID mogelijkheden maar dan moet je al gaan denken aan min 3 HD's Dus als je het geld ervoor over heb om meer HD snelheid te krijgen moet je maar RAID nemen. Heb t zelf, (stripe)gaat lekker vlot. :lol: Maar eerlijk gezegt, voor internetten en af en toe een spel kan je makkelijk zonder RAID. een U100/133 HD op 7200Rpm gaat rap genoeg dan.
Link naar reactie
[quote:031e013e56="Red Dragon"]ik heb zelf ook Raid en het bevalt me prima. erg snel. zeker als je videobewerking doet dan is het helemaal ideaal. Ik merk zelf duidelijk verschil nu ik raid heb. verder hoef ik niets toe te voegen want Crazy J heeft het prima uitgelegd :)[/quote:031e013e56] :P :P :P :P
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Red Dragon welke optie gebruik je, laat ik het zo zeggen... Heb je beide schijven op een aparte IDE staan, zo ja master en slave ? of heb je beide op 1 IDE master slave etc... Ik heb beide schijven op een andere IDE gehad 1 op IDE3 de ander op IDE4 beide als master, dat werkte even en daarna kreeg ik de melding dat er een schijf kapot was. Dat was dus niet het geval... Enlighten me please... :wink:
Link naar reactie
Ik heb exact hetzelfde probleem tot 2x toe gehad. Prima werkende stripe-set. Eerst na 2 dagen kreeg ik de melding dat de "stripe-set broken" was en het systeem gaf aan dat 1 van de 2 schijven kapot was. Was echter niet het geval. Ik had nog een ghost liggen ( :lol: ) en heb het nogmaals geprobeerd. 2 weken goed gegaan, en toen weer precies hetzelfde (had de ghost gelukkig nog niet weggedaan). Ik stop met raid, en heb gewoon de 2 schijven afzonderlijk in het systeem hangen op ide 3 en 4. Loopt nu prima. Voor mij geen RAID meer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...