Ga naar inhoud

Muis werkt niet door IRQ problemen


Aanbevolen berichten

[quote:5297c1fe0b="juul"] En ik wacht liever met een biosflash [/quote:5297c1fe0b] Juul, Welke BIOS versie heeft jouw PC nu. Dit zijn de BIOS gegevens van mijn Athlon XP PC (SiSoftware Sandra rapport) [code:1:5297c1fe0b] System BIOS: Award Software, Inc. ASUS A7V266-E ACPI BIOS Rev 1009 BIOS ID: 06/06/2002-VT8366A-A7V266-E [/code:1:5297c1fe0b] Ik heb hier nog een test gedaan op een Abit BX6 moederbord. Deze PC gebruikte ik met een PS/2 muis. Als deze muis is aangesloten is alleen de muis op IRQ 12. Maar als ik in plaats van een PS/2 muis een USB muis aansluit dan krijgt de USB IRQ 12. Disable ik de IRQ van de USB dan krijgt mijn videokaart IRQ 12 Waarbij mijn PS/2 keyboard gewoon blijft werken. (gebruikt IRQ 1). Waarschijnlijk werkt jouw moederbord ook zo. Als de communicatie met jouw PC en PS/2 muis uitvalt kan een PCI device IRQ 12 bezetten. Is de PS/2 muis aansluiting van je moederbord visueel nog in orde? Kan er slecht contact zijn? Bij jouw SCSI kaart in apparaatbeheer bij bronnen kan het beste Automatisch instellingen gebruiken gevinkt blijven. Als de test van BCM dos te snel gaat, heb je dan op F5 gedrukt? Als je BCM dos alleen maar start, zie je als het goed is een deel van je hardware. in ieder geval of je PS/2 muis wordt gedetecteerd. :) Update: Hier nog twee links: http://www.computerhope.com/issues/ch000254.htm http://www.pchell.com/hardware/irqs.shtml
Link naar reactie
  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hier is mijn bios info: << System BIOS >> < System BIOS > Manufacturer: Award Software International, Inc. Version: 6.00 PG Date: 01/31/2002 Plug & Play Version: 1.00 SMBIOS/DMI Version: 2.30 ID No.: FC 01 00 (EE)PROM Size: 256kB (2Mbit) Het is niet de laatste versie van de bios van m'n moederbord, en ik weet niet of het nodig is bios te updaten. Zo ja, hoeveel kans heb ik op een mislukking? Ik heb bekeken wat de veranderingen zijn van deze bios t.o.v. mijn huidige bios (= voorlaatste), en er staat niks in over irq's. Misschien dat alles zou kunnen worden opgelost met een reset van de bios settings (want die zijn al veel gewijzigd), maar dan wil ik wel een backup file kunnen maken, en daarover zie ik niks staan in bios. Ik denk niet dat het een slecht contact is, aangezien na een paar keer wikkelen aan de kabel m'n muis het nog steeds doet, maar het is niet uitgesloten. Alles ziet er normaal uit aan dat ps/2 slot. SCSI kaart is nog altijd op automatisch ingesteld (aangezien ik het niet manueel kan wijzigen door vastlopen) Nu heb ik BCM dos eens gedaan in dos (eerder gebruikte ik de verkeerde exe) maar tijdens het opstarten wordt direct een memory test gedaan. Na 10 minuten blijft het daarop staan, en maakt computer geen lawaai, dus ik veronderstel dat computer vastgelopen is. Altijd bij deze test loopt pc vast. Er gebeuren geen ps/2 tests. Zou ik trouwens m'n muis moeten kunnen gebruiken als ik in 'edit' zit? Want dit kan ik niet, terwijl muis het dus nog altijd wel doet in windows. Die 2 links zijn handig, maar nog altijd werkt SCSI niet na gedaan te hebben wat op die sites stond.
Link naar reactie
De nieuwste BIOS van jouw ABIT KT7-RAID is toch deze: BIOS ID: 7N http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_content.jsp?pTITLE=KT7+%2F+KT7-RAID&#Bios Omdat de datum 2002/01/31 bij BIOS ID: 7N overeen komt met de BIOS datum die jij postte, lijkt het er op dat je de nieuwste versie al hebt. Waar staat die nieuwere BIOS volgens jouw dan? Het installeren van een beta BIOS raad ik in ieder geval af. Omdat je me vraagt naar de kans van mislukking van een BIOS update vraag ik me af: Heb je al eens een BIOS update uitgevoerd? Een mislukte BIOS update wellicht? (Maar dan op een ander moederbord.) De rest van mijn post volgt vanavond, want het is inmiddels tijd om naar mijn werk te gaan. :wink:
Link naar reactie
Hmm, nu je het zegt, die datum komt inderdaad overeen met de laatste bios, nochtans was ik er zeker van dat ik die bios met ID:64 had geflashed. Zoveel te beter eigenlijk dat ik dan toch de laatste heb. Ik had al eens bios geupdate (zoals ik dus al zei), dat was toen wegens usb problemen. Een gekend probleem voor mijn mobo, toen opgelost door biosflash + veranderen van enkele settings. Het was niet misgelopen (het was op deze computer), maar toen besefte ik het gevaar nog niet, ondertussen weet ik dat indien het misloopt ik ofwel iemands chip moet lenen (uitgesloten dus), biosprogrammeur inhuren (ook uitgesloten) of nieuw mobo kopen. Ik wacht op het vervolg... :P
Link naar reactie
[quote:50bdef2f6f="juul"]Ik wacht op het vervolg... :P[/quote:50bdef2f6f] Juul, je gaat er zelf vanuit dat je muis een conflict heeft met PCI devices, maar weet je dat zeker? Want op Rage3D heb je het muis probleem toch iets anders omschreven. [code:1:50bdef2f6f] ....my mouse stopped working and after a reboot there was the conflict again. [/code:1:50bdef2f6f] Dus op het moment dat je muis er mee stopte, was alles in Device Manager nog in orde. En pas na de reboot nam een PCI device IRQ 12 over. Die test die ik deed op mijn Abit BX6 was bedoelt als voorbeeld. Ik verwacht dus als je PC opstart zonder muis, dat dan ook een PCI device IRQ 12 bezet. Ook de hardware IRQ settings die je postte op Rage3D is anders: 12: SCI IRQ used by ACPI bus Je muis werkte toen zeker niet. Een BIOS reset met jumper kun je proberen, maar dan alleen als de stekker van je PC uit het stopcontact is. Volg instructies manual. :) Waar je nog weinig over gemeld hebt is je Raid controller, die IRQ 11 bezet. IRQ 11 kun je het beste gebruiken voor je SCSI kaart. De Raid controller zal waarschijnlijk wel op IRQ 9 kunnen. Heb je die twee links nog gelezen. De eerste ging over “Mouse not being detected in Windows 95 / Windows 98” Meestal gaan BIOS updates goed, maar als het mis gaat dan start het systeem niet meer op. Of start wel op maar met meer problemen dan voor de BIOS update. Een nieuw moederbord is in principe alleen nodig als je PS/2 muis poort niet goed functioneert als gevolg van beschadigde componenten en /of printbanen. Ik denk dat dit voor deze post wel weer voldoende is, ik wacht je reactie af. :wink:
Link naar reactie
Ik had zonet een ferme post getypt, ik wilde nog alleen een smilie zetten (door op een smilie te klikken) en heel windows liep vast, toen heb ik moeten resetten en alles was weg natuurlijk. Ik veronderstel dat ik deze tekst niet meer kan terugvinden, dus zal ik de moed moeten weervinden om deze post opnieuw te typen :( (<- deze is getypt)
Link naar reactie
[quote:83f79669b9="juul"]Ik had zonet een ferme post getypt, ik wilde nog alleen een smilie zetten (door op een smilie te klikken) en heel windows liep vast, toen heb ik moeten resetten en alles was weg natuurlijk. [/quote:83f79669b9] Ik type mijn post eerst in Microsoft Word 2000 en tijdens het typen schrijf ik deze regelmatig naar harddisk. Eventuele typfouten kunnen dan worden verbeterd. Daarna kopieer ik de tekst naar het invul formulier van het forum. :)
Link naar reactie
In de BIOS in PNP/PCI Configurations Setup Menu kun je PCI slot 5 die de IRQ deelt met je HPT370 UDMA/ATA100 RAID Controller in te stellen op IRQ 9. Waarschijnlijk komt dan IRQ 11 vrij voor je SCSI kaart. Start na deze wijziging op met een opstartdiskette om te zien wat de PCI Device listing toont. :roll: En omdat je PC vastliep: heb je na die schone Windows Me installatie de drivers van de moederbord cd-rom (of van de fabrikant) weer opnieuw geïnstalleerd? De via 4 in 1 drivers kun je hier downloaden: http://www.viaarena.com/?PageID=2 [quote:faa62b47f4] Die 2 links zijn handig, maar nog altijd werkt SCSI niet na gedaan te hebben wat op die sites stond. [/quote:faa62b47f4] Hier nog meer links: Op http://www.techrescue.net/guides/conflicts4.asp is info over Resolving Hardware Conflicts. Hier is een link over het reserveren van IRQ 12 voor je PS/2 muis. http://www.lostcircuits.com/motherboard/msi6167/4.shtml Deze info is dan wel voor een MS-6167 moederbord, maar misschien werkt het ook op jouw moederbord. :) Deze link gaat over Abit moederbord: instability en IRQ conflicts. http://www.viahardware.com/faq/kt7/faqinstability.html Als dit alles niet voldoende is om dat IRQ conflict op te lossen kun je altijd nog een USB muis en een PCI SCSI kaart kopen. :wink: [edit] Ik zie dat je gepost hebt vlak nadat ik heb gepost [edit]
Link naar reactie
Ok, hier dus een soort remake van m'n verloren post. Ik had dit al eens gezegd, maar hier is het nog eens: toen mijn muis opeens niet meer werkte, werkte m'n keyboard ook niet meer. Daardoor kon ik dus niet in devicemanager gaan kijken hoe de situatie was. Na de reboot (reset dus) stond m'n muis in device manager met het conflict. Het gebeurde trouwens ook dat muis er helemaal niet in stond. Ik weet het niet zeker, maar ik heb gehoord dat een IRQ conflict opeens kan optreden, gewoon terwijl je aan het werken bent. Indien dit niet mogelijk is, dan zou het inderdaad wel kunnen zijn door een slecht contact. Maar dan is er nog de samenwerking tussen keyboard en muis (beiden ps/2). Als een van beide ps/2 poorten (apparten eraan) een conflict heeft met een ander, als een van beide poorten defect is of als een apparaat (muis of keyboard) aan een van beide poorten defect is, heeft dit dan gevolgen voor de poort waar geen problemen mee zijn? Met het antwoord op deze vraag kunnen we te weten komen of het echt een IRQ conflict is, of indien dit conflict gewoon veroorzaakt is door een defecte poort. Aan de andere kant, heb ik nog altijd geen problemen ondervonden met muis, en ik heb nochtans al veel zitten kramen aan de kabels achter m'n computer, dus dit wijst erop dat er toch geen defect is aan de ps/2 poort. Zoals jou voorbeeld met die Abit BX6 is het hier ook zo: wanneer muis werkt, dan wordt IRQ 12 gebruikt door een PCI device (en omgekeerd). Maar wat ik raar vind: het is van tijd tot tijd een ander PCI device die IRQ 12 gebruikt. Ofwel is het m'n geluidskaart, ofwel is het ACPI bus ofwel is het SCI IRQ used by ACPI bus (en het was waarschijnlijk deze op het moment dat ik m'n post op rage3d deed). Nu weet ik niet of 'SCI IRQ used by ACPI bus' een PCI device is, aangezien het niet in de PCI device listing staat. Wat betreft die RAID-controller: zoals ik eerder al zei kan ik de nodige reboot niet doen om het IRQ van m'n SCSI kaart te wijzigen. Indien hiervoor een alternatieve mode is (en niet clean install van windows ME, want dit heb ik al gedaan), wil ik dat wel proberen als ik zeker weet dat dit veilig is. Maar kan de RAID-controller wel een ander IRQ gebruiken? Ik kan het in ieder geval niet wijzigen in windows. En indien het dan mogelijk is, zal de RAID-controller dan geen conflict veroorzaken met 'SCI IRQ used by ACPI bus', wat nu IRQ 9 gebruikt. En SCSI op IRQ 11 zou volgens windows ME ook nog een conflict moeten veroorzaken met 'ACPI IRQ Holder voor PCI IRQ-besturing', wat nu dus ook IRQ 11 gebruikt. Die twee links heb ik gelezen, maar ik had al gedaan wat op die sites staat toen ik het probleem nog maar had (ik heb nl. ook wat zelf uitgezocht vooraleer ik dit probleem op dit forum poste) Een bios update ben ik niet van plan, aangezien ik blijkbaar de laatste bios al heb. Ik weet niet of het nodig zal zijn, maar ik wil in ieder geval wel een nieuw moederbord aanschaffen (ik heb het geld wel), samen met nieuwe cpu + scsi (pci dan) + nieuwe voeding (nodig voor nieuwe cpu) + nieuw ram, maar dit vindt m'n moeder geldverspilling (dit probleem zal waarschijnlijk niet opgelost kunnen worden in een forum :wink:)
Link naar reactie
Het verband tussen het niet werken van de PS/2 muis en het toetsenbord zie ik niet direct. De PS/2 muis gebruikt IRQ 12 en het toetsenbord IRQ 1. Met een toetsenbord van mij is het wel eens gebeurd dat tijdens het typen, (zowel onder Windows en Linux) het toetsenbord plotseling niet meer reageerde. Er was niets vastgelopen, want de muis werkte nog. Na het toetsenbord te hebben vervangen was dit probleem opgelost. Van welke website heb je die info dat een IRQ conflict kan optreden tijdens het werken? Deze misschien: http://www.computraining.com/techsup.html Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat er een IRQ conflict kan op treden tijdens het werken. Als je eenmaal in Windows bent kunnen de toegewezen IRQ’s niet meer veranderen zonder reboot. Slecht contact is mogelijk. Heb je een van beide muizen als eens op een andere PC getest. SCI IRQ used by ACPI is een device. En wat de RAID controller op IRQ 9 betreft: http://www.audioamigo.com/articles/hiltontravis1.html Een PCI device kan gewoon samen met de SCI IRQ used by ACPI op IRQ 9. Wat het wijzigen van de IRQ van de RAID controller betreft, heb je inmiddels al kunnen lezen in mijn post die ik ongeveer gelijkertijd postte met jouw post van 06 Jul 2002 22:12. Wat het delen van IRQ 11 betreft: start Programma’s > Bureauaccessoires > Systeemwerkset > Systeeminfo > Hardwarebronnen > IRQ’s. Staat bij status bij alle IRQ’s OK? Klik nu eens op Conflicten/Delen. IRQ (I/O poorten en geheugenadressen) delen hoeft niet altijd een conflict te zijn. Wel moeten de drivers van al die apparaten goed met elkaar kunnen delen. Als het goed is heb ik nu al je vragen beantwoord. Mocht ik toch nog een vraag uit jouw post(s) vergeten zijn, of als je één aan mijn antwoorden niet duidelijk of volledig vind, kun je die vraag altijd nog opnieuw stellen. :wink:
Link naar reactie
Dit gaat weer een lange post worden. Eerst en vooral dit: toen ik gisteren bezig was het probleem op te lossen ging ik eens kijken in de bios hoe alles ingesteld was. Ik veranderde niks, en na windows opnieuw opgestart te hebben deed m'n muis het weer niet (na meer dan een week wel gewerkt te hebben). Dit is waarschijnlijk toeval, maar toch: gebeurt er iets met de instellingen nadat je in de bios bent geweest (soort refresh van IRQ's ofzo)? Toen ik nog een paar keer rebootte ging het nog steeds niet. De PCI device listing was ook niet in orde: IRQ 12 werd gebruikt door geluidskaart. Toen heb ik deze instellingen gedaan in de bios: [url]http://www.hostriot.com/072002/PnP-PCI.jpg[/url] <- hier heb ik 'resources controlled by' gewijzigd van auto in manual [url]http://www.hostriot.com/072002/IRQ-resources.jpg[/url] <- hier heb ik IRQ 10 (van SCSI) en 12 (van ps/2 muis) beiden gewijzigd in Legacy ISA. Dit heb ik wel in 2 keer gedaan: eerste keer IRQ 12. Toen was de PCI-device listing wel in orde, maar nog steeds werkte muis niet; dit zijn de conflicten: Interruptaanvraag 12 gebruikt door: Universele hostcontroller voor PCI naar USB van VIA Tech (3038) Interruptaanvraag 12 gebruikt door: ACPI IRQ Holder voor PCI IRQ-besturing Dat conflict met 'Universele host...' is voor de eerste keer opgetreden. Om verwarring te vermijden: dit is niet de USB poort zelf, want daarvan zijn de IRQ's al uitgeschakeld (omdat ik daar in het begin ook conflicten mee had). Dat conflict met 'ACPI IRQ...' mag genegeerd worden veronderstel ik, aangezien dit zo'n windows ME probleem is en eigenlijk geen echt conflict is (naar wat ik begreep uit verschillende links) Toen heb ik ook dus nog IRQ 10 op 'Legacy ISA' ingesteld. Dit gaf deze PCI-device listing: [url]http://www.hostriot.com/072002/PCI-listing.jpg[/url] Dit is dus zoals je ziet helemaal in orde. Maar toch werkt m'n SCSI-kaart ook nog niet: toen ik windows wilde opstarten na de wijziging in bios bleef m'n computer hangen tijdens het opstarten. Toen heb ik gereset en toen starte windows weer goed op. Dit stond (en staat nog altijd) bij m'n SCSI-kaart: "Na een poging om dit apparaat te starten, reageert Windows niet meer. Windows doet geen nieuwe poging meer. (Code 11.) Zoek meer informatie op ASD in windows Help. Wellicht biedt het bijwerken van de stuurprogramma's voor" en dat staat er niks meer. Die ASD is zoals ik gelezen heb hetgeen dat ervoor zorgt dat windows nu niet meer probeert m'n SCSI-kaart te starten. Wel zijn er geen conflicten meer met m'n SCSI-kaart. De reden dat m'n pc telkens vastloopt weet ik niet, maar ik had wel degelijk de laatste via 4in1 drivers. Dan jou links: [url]http://www.techrescue.net/guides/conflicts4.asp[/url] <- deze link werkt niet Die link van dat MS-6167 mobo zou misschien kunnen werken maar is denk ik niet van toepassing op dit probleem. Er staat dat zolang je een ps/2 muis gebruikt geen probleem is, maar als je een seriele muis gebruikt dat er een conflict optreedt tussen beeldkaart en geluidskaart. Dan deze link: [url]http://www.viahardware.com/faq/kt7/faqinstability.html[/url] Het eerste deel gaat meer over IRQ reserveren voor oude PCI kaarten die niet in staat zijn IRQ te delen. Het is echter alleen mogelijk voor PCI-sloten, niet voor ISA-sloten. Het tweede deel gaat dan wel over het ISA-slot, en ik heb (zoals eerder vermeld) het IRQ van m'n SCSI-kaart gereserveerd. Wel heb ik niet DMA gereserveerd voor SCSI-kaart (daar denk ik nu pas aan), maar ik betwijfel of dit ook nodig is aangezien het conflict weg is. Tenzij het conflict er toch is zoals dat voorbeeld met die NIC en die SOUNDBLASTER, dat zou misschien de reden kunnen zijn waarom windows vastloopt als het probeert de SCSI-kaart te starten. In jouw voorbeeld valt alleen jou muis uit, van mij reageren zowel muis en keyboard niet meer. Ik heb voor deze tests al 2 muizen geprobeerd, en deze werken beide goed op een andere computer, dus de muizen zijn in orde, mijn ps/2 poort weet ik niet zeker. Dat een IRQ conflict kan optreden tijdens het werken had ik van iemand op irc. Maar jouw link bevestigt het wel: "2. PC is has crashed due to a hardware IRQ conflict". Dit wordt dan nog eens gesteund door die faq van viahardware, er wordt gezegd dat de problemen soms maar kunnen optreden na hevig gebruik van een device. Dan je voorbeeld van een raid-controller die IRQ kan delen met een ander apparaat. Dit bevestigt inderdaad dat ik de raid-controller zonder problemen IRQ 9 mag gebruiken, maar dit is inmiddels niet meer nodig aangezien het conflict (volgens windows toch) er niet meer is met m'n SCSI-kaart. Die statussen: alles staat op OK. Er worden veel IRQ's gedeeld, maar er zijn geen conflicten. Wel natuurlijk het conflict nog met m'n muis, maar dit staat niet in de lijst aangezien muis belet is IRQ 12 te gebruiken. Uit sommige van je links concludeer ik wel dat het probleem hoofdzakelijk in de bios zal moeten worden opgelost. Daarom zou ik graag jou advies weten van instellingen die ik nog zou kunnen veranderen (in die screenshots).
Link naar reactie
Juul, misschien kunnen onze posten wat kleiner maken; het wordt er niet overzichtelijker door. Ik heb je vast en zeker te veel tips en links gegeven. had je wat ik Za Jul 06, 2002 10:11 pm poste al geprobeerd? :roll: [code:1:46a4e8785b] In de BIOS in PNP/PCI Configurations Setup Menu kun je PCI slot 5 die de IRQ deelt met je HPT370 UDMA/ATA100 RAID Controller in te stellen op IRQ 9. Waarschijnlijk komt dan IRQ 11 vrij voor je SCSI kaart. Start na deze wijziging op met een opstartdiskette om te zien wat de PCI Device listing toont. [/code:1:46a4e8785b] Op je post van Zo Jul 07, 2002 1:31 pm kom ik later nog op terug. :wink:
Link naar reactie
Ja, het zou misschien geen kwaad kunnen het wat beknopter te houden. Ik heb nu gedaan wat je zei van die raid-controller, en dit is het resultaat: [url]http://www.hostriot.com/072002/PCI-listing2.jpg[/url] Al de rest heb ik nog laten staan zoals vermeld in m'n vorige post. Als je dit nu vergelijkt met de vorige PCI-device listing ([url]http://www.hostriot.com/072002/PCI-listing.jpg[/url]), dan zie je dat de raid-controller (mass storage controller) nu IRQ 9 gebruikt (wat de bedoeling was), daardoor gebruikt m'n geluidskaart nu IRQ 5 ipv. IRQ 9, en daardoor gebruikt m'n beeldkaart nu IRQ 11 ipv. IRQ 5 (een normale verschuiving dus van de IRQ's). Display Cntrlr en ACPI Controller hebben onderling wel geen conflict, maar IRQ 11 wordt wel door 3 devices gebruikt, nl: 11: Radeon 8500 11: ACPI IRQ Holder voor PCI IRQ-besturing 11: SCI IRQ used by ACPI bus dus is het misschien veiliger om bvb. de beeldkaart een ander IRQ toe te wijzen (agp slot ander IRQ toewijzen). Als dit een goed idee lijkt, welk IRQ zou ik deze dan moeten toewijzen?
Link naar reactie
[quote:ba678af461="juul"] Ik heb nu gedaan wat je zei van die raid-controller, en dit is het resultaat: [url]http://www.hostriot.com/072002/PCI-listing2.jpg[/url] Al de rest heb ik nog laten staan zoals vermeld in m'n vorige post. [/quote:ba678af461] Hmm, mooie screenshots trouwens. Je gebuikt dus alleen je primaire standard controller voor CD-RW en DVD-ROM. Staat dan in Integrated Peripherals Onboard IDE-2 Controller op Disabled? En zijn dus je 2 (identieke) harddisks aangesloten op je RAID-Controler? Als IRQ 15 vrij is kan de je RAID-Controler beter op IRQ 15 zetten. Wellicht kun je ook nog hardware die je nog niet genoemd hebt posten. Als je PC opstart druk op het moment dat je ziet [code:1:ba678af461] Initialize Plug and Play Cards ............................ PNP Init Completed [/code:1:ba678af461] op de Pause Break toets. Op de plaats van de puntjes staat als het goed is je ISA SCSI kaart met IRQ. Welke melding verschijnt er? Druk op Enter om verder te starten. Wat het wijzigen van IRQ van je Radeon 8500 betreft kom ik later op terug. Zoals ik al eerder gemeld had, is het beter 1 wijziging tegelijkertijd te veranderen in de BIOS. Wordt vervolgd…… :wink:
Link naar reactie
In Integrated Peripherals stond Onboard IDE-2 Controller op Enabled. Dit heb ik nu gewijzigd in Disabled, en ik merk geen veranderingen aan m'n computer. Wat heb ik nu eigenlijk gedaan door dit uit te schakelen? M'n 2 identieke schijven zijn inderdaad aangesloten op m'n RAID-Controller (striping), maar dat heb ik zelf niet gedaan (heb geen ervaring). Nu heb ik m'n RAID Controller op IRQ 15 gezet. Dit heeft tot gevolg dat alle conflicten weg zijn!!! :D (dit is de pci device listing: [url]http://www.hostriot.com/072002/PCI-listing3.jpg[/url]) MAAR ( :cry: ) toch werken zowel muis als SCSI beiden nog niet. Dit is het probleem met de muis: [url]http://www.hostriot.com/072002/muis.jpg[/url] Dit zou wel aan een slecht contact kunnen liggen. Ik heb enkele keren aan de stekker gewikkeld, eruitgehaald en zo (en daarvoor telkens reboot), maar zonder resultaat :( Dit is het probleem met de SCSI: [url]http://www.hostriot.com/072002/scsi.jpg[/url] Hier zou het wel eens aan de drivers kunnen liggen. Ik gebruik de standaar windows ME drivers. Die hebben nochtans altijd goed gewerkt (vóór de conflicten). Ik ben gaan zoeken naar de laatste officiële drivers voor deze kaart op [url]http://www.adaptec.com[/url] (en dit is de link naar de drivers voor mijn kaart: [url]http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.html?sess=no&cat=/Product/AVA-1505[/url]), maar dit lijken me niet de geschikte drivers. Wel moet ik misschien de laatste ASPI drivers downloaden (maar ik weet niet echt waarvoor die dienen :oops: ) Dan dit: [code:1:26a2189e57]Initialize Plug and Play Cards ............................ PNP Init Completed[/code:1:26a2189e57] Dit zie ik niet verschijnen tijdens het opstarten. Misschien dat dit verschilt van mobo tot mobo. In ieder geval zijn de conflicten weg, dus denk ik dat dit niet meer zo belangrijk is. Ik wacht op de volgende reactie... :wink:
Link naar reactie
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al, door de Onboard IDE-2 Controller uit te schakelen lijkt deze fysiek te zijn verwijderd en gebruikt dus géén IRQ meer. Dit is omdat dat muis en SCSI probleem waarschijnlijk niet door een conflict zijn veroorzaakt. Want als de PS/2 muis IRQ 12 gebruikt is het onmogelijk dat een PCI device deze IRQ overneemt. De info over Plug and Play Cards zie je aan het begin van het opstarten, dus voor de PCI Device listing en is wel belangrijk. [code:1:3b5de355dc]ASUS A7V266-E ACPI BIOS Rev1009 Award Plug and Play BIOS Extension v1.0A Initialize Plug and Play Cards ............................ PNP Init Completed Detecting Primary Master...WDC WD00BB 32CCB0 Detecting Primary Slave...Aopen 16XDVD-ROM/AMH Detecting Secondary MasterP...HILIPS CDRW2412A Detecting Secondary Slave...None [/code:1:3b5de355dc]Op de plaats van de puntjes zal je dan ook alleen de info over je ISA SCSI kaart zien als deze Plug and Play is. En in principe zie je die op elke PC die ook de PCI Device listing toont. Zelfs op mijn ASUS A7V266-E PC zonder ISA sloten. Als de standaard SCSI drivers van Windows goed hebben gewerkt zal dat ook nu het geval moeten zijn. Inmiddels is het al weer tijd om naar mijn werk te gaan, dus kom ik hier later nog wel op terug. :wink:
Link naar reactie
Juul, dan ga ik nu proberen alle mogelijke oorzaken van het niet goed werken van je PS/2 muis te noemen. Om mee te beginnen als (één van) beide muis (muizen) op jouw PC een week goed heeft gewerkt, hoe weet je dan of deze op een andere PC goed werkt (werken). Dus IRQ 12 gewijzigd in Legacy ISA zorgt er voor dat IRQ 12 vogens PCI Device listing vrij is, maar onder Windows Me niet. In PNP/PCI Configuration Setup Menu staat PNP OS Installed dus nog op Yes. Heb je No al geprobeerd? Is IRQ in Windows Me dan wel beschikbaar voor je PS/2 muis. En in Windows XP? Je PS/2 muis is dus al meerdere keren tijdens het werken gestopt. En elke keer dus ook het toetsenbord? Wellicht dat Windows Me je PS/2 muis op een gegeven moment niet meer ziet. Na een reboot zal de BIOS opnieuw naar je PS/2 muis zoeken. Is die niet te vinden dan zal Windows Me de muis ook niet vinden. Als je muis uit het 6-pin Din-connector haalt, voel je dan wel enige weerstand. Dat mag niet te licht gaan. Als je van PS/2 muis verwisseld neem ik aan dat je PC toch wel eerst uit hebt gezet. Ziet het deel van je moederbord waar je PS/2 6-pin Din-connector zit wel in orde? (visueel) Wanneer had je die BIOS update uitgevoerd? Kwamen die muis problemen wellicht enige weken na die BIOS update? Je startte deze topic met de melding dat je muis problemen begonnen ongeveer 2 dagen na het plaatsen van een C-Media 8738 LX channel PCI kaart. Denk je nog steeds dat daar een verband tussen zit? Het kan tenslotte ook toeval zijn dat je muis problemen begonnen 2 dagen na het plaatsen of verwisselen van je geluidskaart. Begrijp ik goed dat je PC niet zelf in elkaar hebt gezet? :roll:
Link naar reactie
Juul, over hardware conflicten wilde ik nog het volgende kwijt. Onlangs kocht ik een nieuwe videokaart een Gforce4 Ti 4200 als upgrade van een Matrox G550. Aangezien de het koel element van deze Gforce dikker was dan van de Matrox, kon een netwerkkaart niet meer in slot 1 blijven. In slot 2 deelt deze netwerkkaart de IRQ met mijn AGP videokaart. Onder Windows XP werkte alles OK. Maar op diezelfde PC draait ook Windows Me met de laatste 4 in 1 + laatste Nvidia WQHL videodrivers. WinMe leek goed op te starten maar op het moment dat de desktop zou moeten verschijnen ging de monitor in de spaarstand. Ik kon met WinMe alleen nog opstarten in veilige modus. Met die netwerkkaart in slot 3 (deelt IRQ met onboard geluidskaart) start WinMe wel normaal op. Een ander ernstig conflict heb ik jaren geleden met een geluidskaart van Creative Labs Soundblaster AWE 32. Een lange ISA geluidskaart die 2 IRQ's gebruikt. Werkte goed. Maar later na toevoeging van andere hardware ontstond dat conflict en wel tijdens: Initialize Plug and Play Cards.... dus nog voor dat de PCI device listing getoond werd. Dus zelf opstarten met een bootdisk kon niet meer. Ik heb deze geluidskaart vervangen. Dus ik hoop dat je begrijpt dat ik na zulke hardware conflicten niet zomaar iets een hardware conflict ga noemen. :wink:
Link naar reactie
Die info over Plug and Play Cards komt echt niet. Het opstarten gaat zo: eerst krijg ik dit: [url]http://www.hostriot.com/072002/boot1.jpg[/url], dan dit: [url]http://www.hostriot.com/072002/boot2.jpg[/url], dan even zwart, dan dit: [url]http://www.hostriot.com/072002/boot3.jpg[/url], dan weer even zwart, dan dit: [url]http://www.hostriot.com/072002/boot4.jpg[/url] en dan het win ME opstart scherm. Beide muizen werken goed. De ene heeft altijd gewerkt op mijn pc, de andere heeft altijd gewerkt op een andere pc. Als ik mijn muis test op die andere computer werkt ie ook, dus de muizen zijn zeker ok. PnP OS Installed stond nog op YES, dit heb ik nu veranderd. Maar ik kan me niet herinneren dat ik zei dat de IRQ's in windows Me verschillend waren dan wat de PCI-device listing toonde (kan misschien wel van ondertussen al tijdje geleden). In ieder geval toonde nu windows Me, zowel voordat als nadat ik PnP OS Installed op NO heb gezet. Nu is het in ieder geval, zoals al gezegd in eerdere post, allemaal in orde met de IRQ's, er zijn geen conflicten meer. Windows XP is voorlopig nog altijd niet er opnieuw opgezet. Toen m'n muis stopte met werken, was dat inderdaad ook altijd zo met m'n keyboard, maar deze werkte dan weer na een reboot. Ik voel wel evenveel weerstand als vroeger, maar ik begin toch meer en meer te vermoeden dat de ps/2 poort kapot is. Ik werk ook met een verlengkabel voor m'n muis, maar ook zonder had ik zelfde probleem, dus daaraan zal het ook wel niet liggen. Ik heb telkens pc uitgezet toen ik kabels verwisselde, en indien ik dat niet gedaan had heb ik altijd (enkele keren zelfs) gereboot. De ps/2 6-pin Din-connector ziet er zowel aan binnenkant als buitenkant nog in orde uit, maar dat geeft natuurlijk geen zekerheid dat er niks mis mee is. Die bios update is geloof ik van rond nieuwjaar, dus daarmee zal het wel niks te maken hebben. Ik denk ondertussen niet meer dat er een verband was tussen die geluidskaart en niet-werkende muis. Ik had namelijk dezelfde problemen toen ik m'n geluidskaart er voorlopig heb uitgehaald. M'n PC heb ik inderdaad NIET zelf in elkaar gezet, enkel kaarten doe ik (voorlopig toch :P) Dan hier nog een paar redenen waarom ik steeds meer en meer vermoed dat ik met een kapotte ps/2 poort zit: - willekeurige tijden zonder instellingen te wijzigen (vanmorgen deed ie het bvb. weer wel) - er is altijd wel iets dat IRQ 12 aanneemt als de muis niet gevonden wordt, van tijd tot tijd iets anders - het gebeurt soms dat m'n muis helemaal niet gevonden wordt als ie toch aangesloten is - zelfs als de conflicten weg zijn doet m'n muis het de ene keer wel, de andere keer niet - het probleem dat windows geeft: http://www.hostriot.com/072002/muis.jpg Tenzij jij een tegenbewijs vindt, zullen we misschien beter aannemen dat die poort kapot is. Graag zou ik nog wat tests weten die dit al dan niet kunnen bewijzen. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar is dit een tegenargument?: als m'n muis het niet doet, is het minimum voor een paar uur (hoeveel ik de kabel ook in en uit de ps/2 poort haal en reboots doe), en ook hetzelfde als m'n muis wel werkt. Dan nog de SCSI kaart. Deze zal ik eens verwijderen in device manager en dan laat ik weten wat dit tot gevolg heeft.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...