Ga naar inhoud

Dia's inscannen


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een probleem met dia's inscannen met de "Canoscan D660U". Bij het scannen van een dia is deze te donker. Als ik de dia tegen het licht houdt zie ik veel meer op de achtergrond dan wanneer hij gescand is, de achtergrond is dan gewoon zwart en zie je mensen op de achtergrond geheel niet terug, die je dus wel op de dia ziet. Weet iemand hier een oplossing voor? Of kan je het verbeteren in Paint shop pro 7.0. Hoop op een oplossing want ik baal als een stekker :cry: Carmen
Link naar reactie
Bij de scanner zit al een adapter. Wat ik nu doe is: Met de scannersoftware het wit en zwart bepalen een eventueel corigeren. Dan in PSP "brightness, sharpen, colerbalance, contrast,fade corection en clarify." Als ik teveel met het whitepoint klooi wordt de foto ernstig korelig en dat is niet de bedoeling. Met brightness krijg ik snel een witte waas. Al met al krijg ik dus niet de achtergrond zo mooi als op de dia zelf. Ik vindt het echt erg vreemd dat als je de dia tegen het licht houdt alles gewoon duidelijk kan zien en na het scannen niet.
Link naar reactie
Worden negatieven wel goed gescand ? En je hebt de dia adapter natuurlijk op de goede plaats liggen en het venster bij "Caution:Don't put things on this area."vrij gelaten. Ik ga even een dia zoeken, en kom dan misschien wel terug. BertP Hier ben ik weer. 'k Heb even gespeeld met een dia. Gescand met het prog FAU 2.5 op Custom 1 en dan Preview. Inderdaad, de donkere delen zijn niet doortekend. Even geklikt op [Tone] en daarna op "Brightnes" en met de muisaanwijzer het pijltje een beetje verschoven, één streepje was al te veel. En voilá ! (nog steeds) BertP
Link naar reactie
[quote:f93e62b009="bertp"]Eigenlijk, zou de scherpte-diepte ruim voldoende moeten zijn. Heb je ook geprobeert met het dia/negatief onderst boven. Ik krijg het angstige voorgevoel. dat je scanner een reparateur nodig heeft. BertP[/quote:f93e62b009] Welke kant van de negatief of dia moet je scannen, de glansende of matte?
Link naar reactie
Ik heb zelf ook een Canon D660U en ik heb deze gekozen omdat de scanresultaten van dia's beter waren dan die van HP. Inmiddels zijn al mijn dia's (ruim 2200!) gescand en nu ben ik met negatieven bezig. Ik moet zeggen dat dia's al gauw te donker blijken te zijn en dat de effecten daarvan zeer verschillend zijn. Bijna altijd is een (soms behoorlijke) nabewerking nodig. Ik gebruik van de twaindriver in elk geval zelden de mogelijkheid kleur/contrast automatisch af te stellen (het toverstafje). In plaats daarvan gebruik ik de tab Tone en stel ik rood-groen-blauw naar smaak in. Links daarvan staat een knop met een afbeelding die lijkt op een berg. Klik hier op en zorg dat rechts geen kleur, maar Master staat. Je ziet 3 waarden: 0 voor Zwart, 128 voor grijs (middenwaarde) en 255 voor wit. Deze waarden kun je aanpassen. Met name het aanpassen van de middenwaarde maakt de scan lichter (lagere waarde invullen) of donkerder (hogere waarde). Hier moet je wat mee spelen, maar niet te veel. In Paintshop Pro kun je daarna nog wat nabewerkingen doen. Zorg ervoor dat je scan groot genoeg is om later nog wat te kunnen verkleinen. Met anti-moiree (foto verbeteren) en/of met verzachten kun je de korreligheid verminderen. Door daarna te verkleinen wordt het beeld weer 'scherper' (om te zien althans). Als de dia over het algemeen goed is, maar alleen de donkere partijen zijn echt te donker, dan kun je dat verbeteren . Gebruik hiervoor de optie Kleuren > Aanpassen > Curven. Klik op het het vakje linksonder (waarde is 0) en zet de waarde op 5, 7 of 10. Niet teveel anders krijg je een waas over je afbeelding. Is dat nog niet genoeg , klik dan linksonder op de lijn en zet de waarden op 40 (bovenste) om 60 (onderste). Dit leverde bij mij meestal een goed resultaat. Het werken met Curven gebruik ik ook vaak bij het verbeteren van mijn digitale foto's. Meestal is daar het contrast te hoog van met te donkere partijen. Het verbaast je soms hoeveel details je uit de 'zwarte vlakken' naar voren kunt halen. Suc6 Wim.
Link naar reactie
Da's heel mooi! :D Je zult zien naarmate je meer ervaring met dia's scannen krijgt en ook de nabewerking in Painshop Pro, de kwaliteit zal toenemen. Soms zal het trouwens ook zijn dat een scan mooier wordt als het origineel... Dat de doortekening van dia's soms zo slecht uitpakken ligt denk ik aan de gebruikte techniek. Scanners werken meestal met een CCD-chip. De werking is enigszins te vergelijken met een digitale of videocamera. Ook daar zie je dat in hetzelfde beeld het ene deel soms overbelicht is terwijl andere delen juist te weinig doortekend zijn. En aangezien dia's vrij klein zijn moet een hoge dpi mogelijk zijn om een goed resultaat te kunnen krijgen. En die vind je doorgaans pas in de (professionelere) dia- en negatiefscanners. Misschien nog dit: ik scande in het begin op 900 dpi. Later heb ik dit veranderd in 450 dpi en 200%. Op het scherm zag ik geen verschil en het scheelt iets (heel iets) in tijd. Voor een normale kleinbeeld dia (overigens ook negatief) geef ik 600 x 395 punten aan. Dit valt binnen het kader van de dia en zo kun je een beetje schuiven. Ook al zit de dia iets schuin, je hebt net voldoende marge om de zwarte randen te kunnen 'ontwijken'. Het resultaat is een afbeelding van 1200x790 beeldpunten. Na het toepassen van anti-moirée en/of verzachten breng ik het formaat terug naar 1024 pixels breed (horizontale dia) of 768 pixels hoog (verticale dia) omdat ik alleen weergave op mijn scherm wil. En wat betreft het werken met Paintshop Pro kun je eens kijken in de duidelijke handleidingen op de site van [url=http://www.mardiweb.com/web/]Webgraphics on a Budget[/url]. Dit zijn handleidingen voor PSP 5 t/m 7. :P Succes (en heel veel geduld). Wim.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...