Ga naar inhoud

Hoe vaak kun je een CDRW herschrijven?


Aanbevolen berichten

Wat ik van CD rewritable begrijp, is dat deze uit een dikke "zilver"-laag bestaat. Als CDRW vol is, kun je dit wissen. Er wordt dan een laagje weggebrand. Hoeveel lagen (dus zoveel keer kunnen volschrijven) kun je wegbranden? Dit is wel theoretisch, want je kunt een of meerdere bestanden verwijderen en/of toevoegen. Op de ene plek is het dunner en op de andere dikker. Is het aantal lagen afhankelijk van een merk of van een protocol?
Link naar reactie
In principe kun je tot 1000x overschrijven. Er worden echter geen lagen 'weg' gebrand. Als er gebrand word, is de laser 600 graden en laat deze de schrijflaag smelten. Als de zaak snel afkoelt absorbeert de laag licht (dit is de bedoeling) Bij 200 graden en een kortere tijd zal de laag 'kristaliseren' en dan wel licht door laten. Overigens software als Direct CD is wel zo slim om niet steeds op de zelde plaats te schrijven en te wissen. Dit komt de duur van de cd ten goede.
Link naar reactie
Gezien mijn ervaringen met CDRW's plaats ik deze op hetzelfde niveau als een diskette. Gemakkelijk in het gebruik, maar na een paar honderd keer schrijven zou ik er geen cruciale backup aan toevertrouwen. Ik gebruik voor dit soort bestanden altijd een gewone (evt. multi-sessie) CD en daarmee heb ik bepaald betere ervaringen. Maar ook daarvoor geldt dat CD's je lelijk in de steek kunnen laten op de meest vervelende momenten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...