Ga naar inhoud

[stroomuitval] over het verwisselen van stekkers


Aanbevolen berichten

ik wil nog wel eens de stekker van de pc uit het stopcontact trekken als ik ga schroeven dit is geen probleem het gaat wel vaak fout als ik 'm daarna weer terugstop in het stopcontact dan gaat de aardlekschakelaar om. wat doe ik fout en hoe kan ik dat voorkomen??? btw: de boel zit dus op een geaard stopcontact
Link naar reactie
Dan heb je dus een aardlek(je)... Ik zou effe beginnen met andere aansluitsnoeren, en checken of er geen andere geaarde dingen in je pc hangen, zoals een modem, of kabelmodem, het kan best zijn dat je daar ergens een lekstroompje hebt.... In een enkel geval is de aardlekschakelaar gewoon te gevoelig, maar da's voor een leek niet te testen. Controleer ook effe de bedrading in het betreffende stopcontact ! succes
Link naar reactie
[quote:4f1e28e083="Froggy"]Dan heb je dus een aardlek(je)... Ik zou effe beginnen met andere aansluitsnoeren, en checken of er geen andere geaarde dingen in je pc hangen, zoals een modem, of kabelmodem, het kan best zijn dat je daar ergens een lekstroompje hebt.... In een enkel geval is de aardlekschakelaar gewoon te gevoelig, maar da's voor een leek niet te testen. Controleer ook effe de bedrading in het betreffende stopcontact ! succes[/quote:4f1e28e083] mmm, hoe test je dat allemaal??? aan de pc zit ook een monitor aangesloten. misschien dat die het probleem veroorzaakt. tenminste twee pc's geven dat probleem (en beide pc's met een monitor eraan) pc zonder monitor gaat wel goed. ik verdenk dus de monitoren, maar dat waarschijnlijk ten onrechte. kan het het stekkerblok zijn? lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar ok. hoe kan ik dat meten?
Link naar reactie
Kwestie van heel systematisch zaken elimineren. Je moet je ook realiseren dat de aardlekschakelaar de totale lek van die bewuste fase naar aarde meet. Dus een aantal kleine lekjes bijelkaar die samen even boven de (meestal) 30 mA uitkomen is genoeg om aan te spreken. Als er in een voeding voor de netschakelaar ontstoringscondensatoren zitten van nul en fase naar aarde, dan trekken die bij inschakelen via steker ook even extra stroom. Maar normaal gesproken is dit weinig. Probeer ook eens de netsteker om te keren. Als dat uitmaakt dan is er vermoedelijk een echt lek. (lek tussen fase en aarde --> uitval, lek tussen nul en aarde --> geen uitval). Succes !
Link naar reactie
[quote:9080ac6c8c]Mithrandir Geplaatst: 23 Mei 2002 22:35 Onderwerp: -------------------------------------------------------------------------------- mmm, dat klinkt alsof de stroom nog vaak uit gaat vallen... kan het niet gewoon met een multimetertje? [/quote:9080ac6c8c] Dat is natuurlijk het eerste wat ik zou doen. Eerder nog dan deze vraag in dit forum stellen. :wink: Als de d.c. isolatiewaarde naar aarde inderdaad slecht is (zeg lager dan 1 MOhm) dan zegt dat genoeg (denk bij het meten ook aan de geleiding van bijvoorbeeld je eigen vingers, of is dit een open deur, je weet het maar nooit niet :-? ) Een goede isolatiewaarde daarentegen zegt nog niet zo heel veel omdat een lekweerstand spanningsafhankelijk (niet-Ohms) kan zijn. Hopelijk heb je hier nog iets aan. (N.B. mijn 1ste gebruik van emoticons, zo goed ?) Succes !
Link naar reactie
[quote:67af36832f="didorno"][quote:67af36832f]Mithrandir Geplaatst: 23 Mei 2002 22:35 Onderwerp: -------------------------------------------------------------------------------- mmm, dat klinkt alsof de stroom nog vaak uit gaat vallen... kan het niet gewoon met een multimetertje? [/quote:67af36832f] Dat is natuurlijk het eerste wat ik zou doen. Eerder nog dan deze vraag in dit forum stellen. :wink: Als de d.c. isolatiewaarde naar aarde inderdaad slecht is (zeg lager dan 1 MOhm) dan zegt dat genoeg (denk bij het meten ook aan de geleiding van bijvoorbeeld je eigen vingers, of is dit een open deur, je weet het maar nooit niet :-? ) Een goede isolatiewaarde daarentegen zegt nog niet zo heel veel omdat een lekweerstand spanningsafhankelijk (niet-Ohms) kan zijn. Hopelijk heb je hier nog iets aan. (N.B. mijn 1ste gebruik van emoticons, zo goed ?) Succes ![/quote:67af36832f] niet onaardig die smilies :lol: dan moet ik de weerstand tussen aarde-fase en aarde-nul meten (i guess :-?) ik zal het eens proberen
Link naar reactie
Wat ik wel eens heb meegemaakt was dat wanneer je bijv een pc, monitor, printer, fax, telefoon en scanner op een stekkerblok hebt zitten, je wanneer alle apparaten aanstaan je de hoofdstekker erin stopt alles eruit vliegt (de aardlek dus). Dan zou je ook eens kunnen proberen om alle apparaten eerst uit te zetten voordat je alles erin plugt. Dit is natuurlijk alleen van belang als je inderdaad ook veel extra randapparatuur heb aangesloten.
Link naar reactie
Dat laatste is sowieso een goed tip. Er zijn nl veel mensen die een hele batterij aan apperatuur aan een stekkerdoos hebben hangen die dan met één hoofdschakelaar aan en uit wordt gezet. Zeer onverstandig volgens mij. Het feit dat het (bijna) altijd goed gaat wil niet zeggen dat het niet fout kan gaan.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:1021244c9d="Binary"]Dat laatste is sowieso een goed tip. Er zijn nl veel mensen die een hele batterij aan apperatuur aan een stekkerdoos hebben hangen die dan met één hoofdschakelaar aan en uit wordt gezet. Zeer onverstandig volgens mij. Het feit dat het (bijna) altijd goed gaat wil niet zeggen dat het niet fout kan gaan.[/quote:1021244c9d] mmm, op een doos: 3x pc + monitor maar: het probleem doet zich dus voor als er 1 pc+monitor aan staat (of evt 2) de stekker van de derde er dan ingaat... dat is dus wat anders dan het bovenbeschreven probleem.
Link naar reactie
Zelf ben ik niet verder gekomen dat 2 PC's op één stekerblok. Wat me niet duidelijk is, is of je de netschakelaar aan of uit hebt staan. Het lijkt me wel dat er iets niet in orde is. Het kan een defecte ontstoringscondensator zijn, of gewoon het opladen van zo'n condensator. In het laatste geval lijkt me de aardlek wel erg gevoelig. Wat gebeurt er als je het bewuste apparaat zonder randaarde aansluit? Computer mag verder ook niet gekoppeld zijn aan een andere computer.
Link naar reactie
[quote:b8a2f19814="Hans.Vosman"]Zelf ben ik niet verder gekomen dat 2 PC's op één stekerblok. Wat me niet duidelijk is, is of je de netschakelaar aan of uit hebt staan. Het lijkt me wel dat er iets niet in orde is. Het kan een defecte ontstoringscondensator zijn, of gewoon het opladen van zo'n condensator. In het laatste geval lijkt me de aardlek wel erg gevoelig. Wat gebeurt er als je het bewuste apparaat zonder randaarde aansluit? Computer mag verder ook niet gekoppeld zijn aan een andere computer.[/quote:b8a2f19814] simpel: monitor aan voeding pc hangen... welke netschakelaar? stekkerblok heeft er geen sowieso haal ik nooit de stroom van mijn pc's (alleen als ik mobo verwissel maar ofzow :D) computer gekoppeld aan een ander? net als monitor? doe ik echt niet hoor!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...