Ga naar inhoud

Hoe betrouwbaar is een IBM harde schijf?


Aanbevolen berichten

Gisteren een 60GB IBM schijf gekocht. Vandaag bij het installeren van de Audigy geluidsdrivers voor Win98SE een crash. Harde schijf blijkt nagenoeg ontoegankelijk. DFT programma van IBM gedownload en uitgevoerd. Dit programma geeft aan dat er een aantal slechte sectoren zijn gevonden. Maar veel vervelender, er wordt ook fout 0x70 gemeld. Dit staat voor 'defective device'. Tja binnen mijn kennissen kring zijn er goede ervaringen mee. Ik tref er eentje die binnen 24 uur al kapot is. Komt dit vaker voor? Of zijn 99 van de 100 schijven wel okay?
Link naar reactie
[quote:d4cb18e5c3] Op 12-05-2002 20:47 schreef Eddy X: Hier stond ook te lezen dat IBM een bedrijfsduur van meer dan 8 uur afraade. [/quote:d4cb18e5c3] Bedankt voor de link. Als het er op aan komt, dan heeft de schijf bij mij waarschijnlijk nog niet eens 8 uur goed gewerkt. En zelfs over die 8 uur heb ik mijn twijfels. Bij een verse Win98SE installatie kon ik de prullenbak al niet meer leeggooien ... Het betekent voor mij dat IBM zijn spullen niet test! De schijf is overigens heel erg stil! Verder is mijn indruk dat de IBM schijf minder warm wordt dan de Seagate Barracuda. Alleen de Barracuda kan echt wel een dagje draaien. Als die IBM schijf dat niet volhoudt, dan heb ik aan zo'n schijf nog veel minder! Ik heb het betreffende artikel nog niet gevonden. Ik zag het niet staan bij "overig" of "Misc...".
Link naar reactie
[quote:f72264ff74] Op 12-05-2002 20:51 schreef Eddy van Wuyckhuyse: Zeg Hans, je gaat ons toch niet vertellen dat dit je nieuwe schijf is na de laatste Seagate (met een hoge geluidsproductie). Dit zou namelijk nog erger zijn en dan nog binnen 24 uur. :eek: Iig sterkte!! [/quote:f72264ff74] Yep. En die IBM schijf heeft dus hooguit zo'n 8 uur (2x4 uur) goed gedraaid ... Ik hoop dat ik die IBM mag inruilen voor een Maxtor. Met dat merk heb ik zelf geen ervaring. Met IBM heb ik het nu al gehad.
Link naar reactie
Hoi, Ik vind dat hier ONTERECHT IBM-HD's als slecht worden beschreven. Lees diverse tests in computerbladen en je weet beter. Keer op keer komt IBM in de top voor! Ik draai ook met IBM schijf (al enkele jaren) en zonder enige problemen! Ook bij het continue draaien geen problemen. PC staat hier nu al weer 1 week continue aan zonder enig probleem. Moet je eens kijken naar Seagate schijven, dat is vaak bagger! Dan weet je niet wat je overkomt en ik spreek uit ervaring! Groet, Chris
Link naar reactie
Ik heb ook al eens een Seagate gehad die na een week stuk ging, maar de vervangende drive doet het hier al jaren. Zelfde kan natuurlijk ook voor die IBM van jou opgaan, sommige blijven het wel gewoon doen, andere niet. Ze komen wel vaak als snelste uit de test, maar daarbij weet je nog niks over de betrouwbaarheid. Maxtor heb ik alleen nog maar goede ervaringen mee, maar dat kan bij iemand anders natuurlijk weer anders zijn. Met HDD's moet je gewoon mazzel hebben volgens mij :smile:
Link naar reactie
[quote:96f1ae09c4] Op 13-05-2002 10:15 schreef bussiechris: Ik vind dat hier ONTERECHT IBM-HD's als slecht worden beschreven. Lees diverse tests in computerbladen en je weet beter. Keer op keer komt IBM in de top voor! [/quote:96f1ae09c4] Chris, hartelijk dank voor je reactie. Graag hoor ik ook de positieve reacties. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat IBM een slecht merk is. Het verbaast mij alleen dat mijn IBM schijf nog geen 8 uurtjes heeft gedraaid. Dan is er toch wel wat mis met de wijze waarop die schijven worden getest, als die dus al worden getest. Tja, bij een van mijn kennissen is er ook een 1 jaar oude IBM schijf kapot gegaan. Dus ja, ze gaan ook wel eens kapot. Hieruit wilde ik zelf ook geen conclusies trekken. Met Seagate heb ik zelf dus wel een goede ervaring, nou ja behalve dan die Barracuda II. Mijn eerste Seagate schijf (1987) heb ik niet meer, maar de tweede is al 10 jaar oud en doet het nog steeds.
Link naar reactie
Ik heb ook 2 IBM schijven, 1 van 30 gb (307030 serie) en 1 van 40 gb (60gpx serie).. 2 Weken geleden is de 307030 schijf er mee gekapt, hij was net 1 jaar oud :sad: Deze beide series zijn gewoon erg slecht geweest veel uitval, de prestaties en het geluidsniveau zijn wel heel goed... :smile: Het is te hopen dat IBM met de nieuwe 120GPX serie minder uitval heeft en dat ze niet hun goeie naam totaal om zeep geholpen hebben met deze slechte series.. :sad: Toch ben ik nog steeds zeer tevreden met IBM, ze zijn stil en snel. Mijn volgende harde schijf wordt er zeker weer 1 van IBM. Verder zijn maxtor/seagate schijven ook niet altijd betrouwbaar, wel beter dan de laatste 2 IBM series natuurlijk _________________ Abit KG7, AMD Thunderbird @1530, Corsair 256 MB PC2400, Leadtek Geforce 3 250/550 [ Dit bericht is bewerkt door: 2FAST op 2002-05-13 16:23 ]
Link naar reactie
Ben even op zoek gegaan naar het betreffende artikel, helaas gaat hun database slechts terug tot april. Wat ik heb kunnen teruvinden: Since we picked this up yesterday, I thought we'd grab the second part today--The Inquirer is reporting that numerous readers with IntelliMouse trouble wrote in praising Microsoft's response to the issue--namely, replacing mice quickly, without complaint, and acknowledging the initial issue. I've seen this compared to IBM's policy several times (in not-so-flattering terms for IBM) and yet what's funny is that IBM has sworn to replace GXP drives according to their warranty terms without any hassle or difficulty. The difference may well be in disclosure. Microsoft admitted a problem with its mice, redesigned them to correct it, and has replaced them within days. I know when my first IntelliMouse died, MS had a replacement on my desk within 48 hours. By contrast, most of the angry IBM letters I received were from customers who weren't just on their first 75GXP drive, but their second, or third, or even fourth. IBM could definitely learn a lesson here--first admit the problem, then fix it, and then replace a consumer's part. Also, while you're at it, avoid having to replace it more than once if humanly possible. Anyone had any experience with MS warranties on products other than mice? Is their service uniformly this good on defective hardware? Posted on Tuesday, April 9, 2002 joel Comments (5)http://www.viahardware.com/newspro/arc3-2002.html Voor zover ik mij herinner ging het over het ganse GXP gamma, er ging toen trouwens een discussie op verschillende forums (februari-maart). Eddy
Link naar reactie
Bedankt voor het nazoeken. Dan hoef ik niet aan mezelf te twijfelen. Ik ben overigens ook gaan zoeken, en ik kwam terecht bij: http://www.hardwareforum.nl Ik heb gezocht op het woordje 'deskstar'. Dit gaf behoorlijk wat informatie. Ik wordt daar niet blij van. IBM waar zijn jullie mee bezig? Maar ook de verkopers gaan niet vrijuit, als men weet dat de spullen niet goed zijn, dan zou ik die niet meer inkopen ... http://www.hardwareforum.nl/viewtopic.php?t=17496&highlight=deskstar http://www.hardwareforum.nl/viewtopic.php?t=19023&highlight=deskstar http://www.hardwareforum.nl/viewtopic.php?t=21380&highlight=deskstar http://www.hardwareforum.nl/viewtopic.php?t=21844&highlight=deskstar http://www.hardwareforum.nl/viewtopic.php?t=24657&highlight=deskstar
Link naar reactie
Nu vraag ik me toch echt af wat jullie met die HDD's doen hoor. Mijn comp gaat 's morgens om 7 uur aan en gaat 's avonds om 23.00 uur uit en Windows draait op m'n IBM Deskstar van 40GB 7200RPM en heb er nog nooit problemen mee gehad (tenminste niet met de HDD) en wat de geluidsproductie betreft, m'n voeding maakt meer herrie en doe hoor je al nauwelijks. Mijn HDD wordt zelf niet extra gekoeld en hij staat in een kast (computermeubel) waardoor de warmte nog extra oploopt ook.
Link naar reactie
[quote:129856e17e] Op 14-05-2002 13:54 schreef Boerke87: Nu vraag ik me toch echt af wat jullie met die HDD's doen hoor. Mijn comp gaat 's morgens om 7 uur aan en gaat 's avonds om 23.00 uur uit en Windows draait op m'n IBM Deskstar van 40GB 7200RPM en heb er nog nooit problemen mee gehad (tenminste niet met de HDD) en wat de geluidsproductie betreft, m'n voeding maakt meer herrie en doe hoor je al nauwelijks. Mijn HDD wordt zelf niet extra gekoeld en hij staat in een kast (computermeubel) waardoor de warmte nog extra oploopt ook. [/quote:129856e17e] Ik zie veel positieve reacties over IBM, maar ook veel negatieve reacties. Tja, ik heb niet eens de kans gehad de schijf echt te gebruiken. Het OS stond er op, was begonnen om de software voor de randapparatuur te installeren. De geluidsproductie is laag, daar werd ook niet over geklaagd dacht ik zo. Een reactie via e-mail meldde me dat extra koeling voor de schijf nodig zou zijn. Prettig om te horen dat dat niet hoeft, de temperatuur in mijn kast loopt toch ook al vrij snel op (30-35 graden). In ieder geval leek mijn Seagate Barracuda II meer warmte te produceren dan de IBM schijf die ik heel kort heb gehad. De schijf is inmiddels terug naar de leverancier.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...