Ga naar inhoud

Drive letter van secondaire HD is weg


Aanbevolen berichten

Ben dus de drive letter "E" van mijn secondaire HD kwijt. Het is gekomen nadat ik probeerde een secondaire slave drive te installeren. Dat lukte niet, en daarna ben ik de secondaire master drive "E" kwijt. De HD wordt nog wel gezien in de bios en met opstarten. Maar kan hem dus niet benaderen vanuit Explorer of zo, want die drive letter "E" is nu mijn CD speler geworden. (was voorheen F). Ik had dus drive A, C, D, E en F. Maar nu heb ik drive A, C, D en E Mocht iemand enig idee hebben hoe ik die drive letter van die secondaire HD weer terug krijg dan hoor ik dat graag, want er staat software op die ik echt nodig heb. mv.g. Wim
Link naar reactie
Is "E:" (harde schijf) wel geformatteerd? Welk merk type harde schijf betreft het? En welk moederbord/systeem betreft het. Is de CD-Rom slave van C: of van de 2e master. Zo niet, dan kun je Fdisk gebruiken om de schijf in te delen, en na een herstart, Format om de schijf te formatteren.
Link naar reactie
[quote:76376cb882] Op 09-05-2002 9:19 schreef Hans.Vosman: Is "E:" (harde schijf) wel geformatteerd? Welk merk type harde schijf betreft het? En welk moederbord/systeem betreft het. Is de CD-Rom slave van C: of van de 2e master. Zo niet, dan kun je Fdisk gebruiken om de schijf in te delen, en na een herstart, Format om de schijf te formatteren. [/quote:76376cb882] Bedankt voor reactie Hans. De drive heeft altijd gewerkt.Het is een Seagate 8.4 Gb schijf en die staat vol met software. Dus formateren is een optie die ik niet ga gebruiken. :smile: Met die schijf ie dus niets mis mee, maar die verdomde driveletter is niet meer. En dat is alleen gekomen omdat ik er gisteren een slave aangeknoopt had, die niet wilde installeren. Nadat ik die slave had losgekoppeld, was ik dus mijn drive letter voor die HD kwijt. Er is verder met de hardware niets veranderd dus.
Link naar reactie
Dan zou ik gelijk de jumper instellingen en de kabel(s) controleren. In een heel zeldzaam geval gaat er wel eens wat kapot. Daarom als je iets nieuws probeert, sluit dan in eerste instantie maar één apparaat aan. Probeer eventueel de schijf als secondary slave te gebruiken. Vroeger werd de schijf gebruikt als slave, toch? Als de computer maar voldoende nieuw is, zou de schijf ook op de secondary herkend moeten worden. Dat de Bios de schijf vind is een goed teken. Overigens welk systeem betreft het? Weet je zeker dat de Bios de schijf correct herkend. Nieuwe systemen kiezen altijd(?) LBA, maar oudere systemen doen dat vaak juist niet! Controleer dus of de schijf goed herkend wordt!
Link naar reactie
Eén detail is nog wel van belang: Wordt de secondary IDE controller nog wel goed herkend door WIndows. Vaak gaat daar iets mis. Wat is er te zien onder Apparaatbeheer van Systeem op het Configuratiescherm? Staan er uitroeptekens, vraagtekens? Kun je er 2 goed werkende IDE controllers vinden?
Link naar reactie
[quote:a5c2a90c32] Op 09-05-2002 11:27 schreef Hans.Vosman: Dan zou ik gelijk de jumper instellingen en de kabel(s) controleren. In een heel zeldzaam geval gaat er wel eens wat kapot. Daarom als je iets nieuws probeert, sluit dan in eerste instantie maar één apparaat aan. Probeer eventueel de schijf als secondary slave te gebruiken. Vroeger werd de schijf gebruikt als slave, toch? Als de computer maar voldoende nieuw is, zou de schijf ook op de secondary herkend moeten worden. Dat de Bios de schijf vind is een goed teken. Overigens welk systeem betreft het? Weet je zeker dat de Bios de schijf correct herkend. Nieuwe systemen kiezen altijd(?) LBA, maar oudere systemen doen dat vaak juist niet! Controleer dus of de schijf goed herkend wordt! [/quote:a5c2a90c32] Het is niet zo nieuw systeem. Ik gebruik hem hoofdzakelijk als opslag/backup in een netwerkje. Het is een 166 mmx met win98. En er wordt inderdaad gekozen voor LBA. Ik heb hem net als sec slave geinstalleerd. Dat wordt ook netjes gedaan in de Bios, maar nog steeds geen drive letter. Zou het iets met de last drive letter te maken kunnen hebben? Staat mij bij dat daar vroeger nogal eens over werd gesproken. En dat je dat moest invullen in de Bios. Maar in de Bios kan ik daar niets van terug vinden.Denk dat het met die plug en play niet meer nodig is. Als ik nou maar wist hoe en waar zo'n drive letter wordt ingevuld, dan zou ik al een heel eind zijn denk ik. :smile: Groetjes en nogmaals dank voor het meedenken en de reacties
Link naar reactie
[quote:a4e9c0996e] Op 09-05-2002 8:14 schreef Borrius: Ben dus de drive letter "E" van mijn secondaire HD kwijt. [/quote:a4e9c0996e] Als je de computer opstart met een Windows 98 opstartdiskette, type dan: Fdisk /status Wat staat er dan bij Gebruik (Usage)? Er zou bij beide harddisks 100% moeten staan. Staat er bij harddisk 2 0% dan ben je een partitie kwijt. Op http://www.ontrack.com/dataadvisor/ kun je een evaluation version van Data Advisor® downloaden. Dit programma test de harddisk en geeft dan advies.
Link naar reactie
[quote:f3b58f9cc0] Op 09-05-2002 14:09 schreef jolo: [quote:f3b58f9cc0] Op 09-05-2002 8:14 schreef Borrius: Ben dus de drive letter "E" van mijn secondaire HD kwijt. [/quote:f3b58f9cc0] Als je de computer opstart met een Windows 98 opstartdiskette, type dan: Fdisk /status Wat staat er dan bij Gebruik (Usage)? Er zou bij beide harddisks 100% moeten staan. Staat er bij harddisk 2 0% dan ben je een partitie kwijt. Op http://www.ontrack.com/dataadvisor/ kun je een evaluation version van Data Advisor® downloaden. Dit programma test de harddisk en geeft dan advies. Ik krijg deze gegevens.. Schijf status MB vrij gebruik 1 2437 100% C: 1221 D: 1217 2 8025 8025 Zegt mij niet veel, maar misschien kun je mij met gegevens wat meer vertellen. Die 2 zou dat betrekking hebben op de sec/master schijf? p.s C en D zijn de twee partities van de Master primaire schijf. En nog bedankt voor het url adres betreffende het test programma. [/quote:f3b58f9cc0]
Link naar reactie
[/quote] Ik krijg deze gegevens.. Schijf status MB vrij gebruik 1 2437 100% C: 1221 D: 1217 2 8025 8025 [/quote] Het ziet er naar uit dat de partitie van je tweede harddisk is verdwenen. Als de Software en data op je tweede harddisk echt onmisbaar en onvervangbaar is kun je het beste een data recovery bedrijf inschakelen. Ik heb even gezocht met google en kwam kosten van meer dan 1000 euro tegen! Enkele jaren geleden raakte ik ook eens een partitie van een harddisk kwijt, maar had toen een Norton Utilitie rescue diskette met de partitie tabellen van mijn harddisk, en kon deze terug zetten. Als je géén rescue diskette hebt, kan je de software van je harddisk nog wel redden, indien je 100% ZEKER WEET hoe je partitie tabel van deze harddisk was. Bijvoorbeeld: een primare partitie van 100% groot. Het stappenplan dat je daar voor nodig hebt zal ik dan alleen hier plaatsen als je ZEKER WEET dat je dit wilt proberen. En dan alleen nog indien je ermee instemt dat je dit uitvoert op EIGEN RISICO. (sorry voor al die hoofdletters.) Ik kan je dus géén garantie geven dat je de software van je tweede harddisk kunt redden. Hopende dat je wat aan deze info hebt wacht ik je reactie af.
Link naar reactie
[quote:3ced643f1d] Op 09-05-2002 21:00 schreef jolo: [/quote:3ced643f1d] Ik krijg deze gegevens.. Schijf status MB vrij gebruik 1 2437 100% C: 1221 D: 1217 2 8025 8025 [/quote] Het ziet er naar uit dat de partitie van je tweede harddisk is verdwenen. Als de Software en data op je tweede harddisk echt onmisbaar en onvervangbaar is kun je het beste een data recovery bedrijf inschakelen. Ik heb even gezocht met google en kwam kosten van meer dan 1000 euro tegen! Enkele jaren geleden raakte ik ook eens een partitie van een harddisk kwijt, maar had toen een Norton Utilitie rescue diskette met de partitie tabellen van mijn harddisk, en kon deze terug zetten. Als je géén rescue diskette hebt, kan je de software van je harddisk nog wel redden, indien je 100% ZEKER WEET hoe je partitie tabel van deze harddisk was. Bijvoorbeeld: een primare partitie van 100% groot. Het stappenplan dat je daar voor nodig hebt zal ik dan alleen hier plaatsen als je ZEKER WEET dat je dit wilt proberen. En dan alleen nog indien je ermee instemt dat je dit uitvoert op EIGEN RISICO. (sorry voor al die hoofdletters.) Ik kan je dus géén garantie geven dat je de software van je tweede harddisk kunt redden. Hopende dat je wat aan deze info hebt wacht ik je reactie af. Bedankt voor de uitgebreide reactie en het aanbod. Toevallig kreeg ik vanmiddag, na een telefoontje met een kennnis van mij, het aanbod dat ie wil proberen om nog iets te redden van die HD. Zijn verhaal komt in grote trekken overeen met dat van jou. Ik heb afgesproken dat ik morgen de HD zal opsturen. Maar hij vertelde er wel bij dat het niet 100% zeker is dat het zal lukken. Afwachten dus maar. Maar veel te verliezen heb ik niet, kan er eigenlijk alleen maar bij winnen.:smile: Groetjes en nogmaals dank voor het een en ander. Wim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...