Ga naar inhoud

Cd - brander kapot?


Aanbevolen berichten

De schrijfbuffer van mijn cd - brander (lite on 12x10x36) loopt sinds de laatste tijd terug van 95% naar 5% weer naar 95% en weer naar 5% en zo maar verder tot de cd klaar is. Ik heb nog geen cd's hierdoor fout gebrand, maar ik vraag me af hoelang dit nog gaat duren. Als brandprogramma gebruik ik Nero 5.5 Kan iemand mij vertellen of dit het einde is van mijn brander of is het te verhelpen? Dank
Link naar reactie
Ik heb ook wel vaker met branden dat de buffer erg laag blijft en dan soms constant tussen de 5 en 15%. Ik heb een Plextor 16/10/40. Ik gebruik wel geen Nero maar je bent niet de enige en bij mij gaan alle cd's ook goed dus mij maakt het nie uit Maar wel zou ik willen weten wat ik hieraan kan doen ook al gaat alles goed. GREETZ Stefan
Link naar reactie
Het lijkt erop dat je brander met een burnproof technologie werkt (smart burn?) Normaal gesproken als je op hoge snelheden brand, dan haalt de brander de data uit de buffer. Op één of't andere manier kan jouw computer de buffer niet snel genoeg bijvullen. De brander stopt (en voorkomt een buffer underrun) en wacht tot de buffer weer gevuld is. Je probleem ligt dus bij het bijvullen van de buffer. Dit kan bepaalde oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als je van CD-ROM naar CDR kopieert en je hebt beide apparaten op dezelfde IDE aansluiting, dan moet de IDE controller één van de twee voorrang geven en zal de ander dus moeten wachten. Daarom is het meestal beter om van je harde schijf te branden, maar ook hier zou het voor kunnen komen. Ik configureer een PC altijd zo, dat je bron (HD/CD-ROM) op een andere IDE poort aangesloten zit, dan op de brander. In ieder geval als je nu nog niks fout hebt gebrand, dan denk ik dat dat in de toekomst ook niet zal gebeuren
Link naar reactie
Als je gaat branden zet dan al je progjes uit en doe verder niks met je pc(Alleen branden). Dan is hij alleen bezig met het branden en voorkom je buffer underruns. Bij mij blijft de buffer altijd op 95% staan. Met de programma's uitschakelen bedoel ik die kleine icoontjes onder in de taakbalk en de screensaver.
Link naar reactie
Je zegt dat ie het wel goed heeft gedaan. Heb je de temp dir wel eens schoongemaakt ? De schijf waar je vanaf brandt wel eens gedefragmenteert ? Als dat niet helpt, geef dan specs van je pc zoals de manier van aanlsuiten etc.. ps hoeveel cd's heb je bij benadering gebrand ? Dat kan een indicatie geven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...