Ga naar inhoud

Geluidsniveau harde schijf


Aanbevolen berichten

Sinds gisteren in bezit van "nieuwe" Seagate Baracuda II 30 GB schijf. Deze schijf gekregen van Seagate ter vervanging van mijn defecte schijf van het zelfde type (?). Het exacte type nummer is ST330630A. Positief is dat de vervanging op zich zo'n 2 weken heeft geduurd. Negatief is dat de vervanger (veel) meer lawaai lijkt te maken dan de vorige schijf. Nou lees ik de produkt handleiding dat het geluidsniveau de volgende waarde zou hebben: Acoustic mode (dBA) 34.0 (typ) Idle mode 39.0 (max) Seek mode 39.0 (typ) Sound pressure 43.5 (max) Tja, hoe luidt is dat nu eigenlijk? Ik heb een poging gedaan het geluidsniveau te dempen. Dit is redelijk succesvol. Echter, er blijft een irritante zoemtoon hoorbaar. Deze zoemtoon hoorde ik niet bij mijn vorige schijf. Toen hoorde ik een vrij luide bromtoon. De proefopstelling levert wel minder geluid op, maar ja, dan ligt de schijf buiten de kast. Ik moet/wil de schijf (met wat extra koeling) in de kast monteren ... en dan heb ik veel minder ruimte tot mijn beschikking (pakweg 12x12x20cm). Suggesties behalve de aanschaf van een andere schijf? Ik overweeg overigens om de schijf terug te sturen, deze vervanging voldoet niet aan mijn verwachtingen. Ik weet nog niet wat de consequenties daarvan zijn.
Link naar reactie
Ik heb dat ook al eens meegemaakt en dat gebeurt, zo begrijp ik langzamerhand, alleen bij de modellen die niet meer leverbaar zijn. Ik heb het idee dat in zo'n geval de schijven die niet aan de specificaties voldoen (en op de plank zijn gelegd) worden bewaard (en opgestuurd) als vervanging. De goede modellen gaan dus de verkoop in. Je kunt inderdaad terugsturen en er over klagen maar ik ben bang dat je dan een weer een IDE exemplaar met SCSI geluid krijgt. Overigens was de luide bromtoon bij je eerste sschijf ook al niet correct want ik heb hem ook en bij mij hoor ik alleen schrijf/lees geluiden.
Link naar reactie
Daar ben ik dan mooi klaar mee. Ik kan dus niks met die schijf. Hebben andere fabrikanten ook zo'n garantieregeling? Ik zal dus een nieuwe schijf moeten kopen, maar nu dus geen Seagate meer. Jammer, dit was mijn vijfde Seagate met de vervanger erbij de zesde. Met de eerste vier (3 tot 8 jaar?) heb ik tot nog toe geen problemen gehad, ze doen het tenminste nog steeds.
Link naar reactie
Ik heb 8 Seagates gehad en nog nooit problemen gehad buiten die ene keer dat ik dus ook moest ruilen maar die had ik zelf per ongeluk kapot gemaakt. Die schijf (dat model dan) werd op het moment van ruilen niet meer gemaakt. Ik heb van iemand anders bij het Seagate omruilen hetzelfde gehoord met eveneens een 'verouderd' model. Ga jij hem nu toch weer proberen om te ruilen? Of laat je het zitten ? Wat ik denk is natuurlijk alleen een vermoeden, dat weliswaar steeds meer bevestigd wordt. [ Dit bericht is bewerkt door: Eddy van Wuyckhuyse op 2002-05-04 23:18 ]
Link naar reactie
Ik zal toch proberen om te ruilen. Al was het maar uit protest. Want dit kan ik geen garantie noemen. Drie jaar garantie is drie jaar garantie. Dit is de boel belazeren want ik kan deze schijf in mijn huidge systeem met mijn huidige toepassing niet meer gebruiken. Zal vragen of eventueel met bijbetaling iets is te regelen, desnoods een kleiner model. Aan de huidige oplossing heb ik zelf helemaal niks. Dus om een harde schijf stilletjes in de vuilnisbak te gooien, dat vind ik te netjes. Op zijn minst wordt die gedroppend bij Seagate. Hierna in ieder geval geen Seagate meer, dat is in ieder geval wel het gevolg.
Link naar reactie
Ga er vooral bij zeggen dat je al eerder seagate's hebt gehad en altijd zonder problemen. Zeg er ook bij dat je het jammer zou vinden om van het merk af te moeten stappen vanwege dit "kleine" probleempje. Slijmen werkt best goed. Volgende keer een ander merk kopen, weten zij veel :wink:
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Vandaag ontving ik van mijn buurman de nieuwe Seagate schijf :D. Ik bleek niet thuis te zijn ... Het is een ander type geworden: Baracuda ATA III, 40GB :). Even aangesloten op een voeding. Het lijkt er op dat dit model veel stiller is dan zijn voorganger :). Nu opnieuw installeren, ben ik ook wel weer een tijdje zoet mee :cry:.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Pfff, wat is het een hoop werk om twee maanden het systeem weer een beetje in de vorm te krijgen zoals het was. De nieuwe Seagate schijf lijkt goed te werken. Hij resoneert/trilt (veel) minder dan mijn eerste en tweede Seagate Barracuda. Het geluidsniveau is vergelijkbaaar met de eerste maar veel minder dan die tweede :). Verder lijkt de schijf minder warm te worden. Al met al dus een vooruitgang, maar het mag nog stiller :-?. Tja, je raakt snel gewend aan de stilte van een IBM schijf.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote:c9f6d3d216="Hans.Vosman"]... maar het mag nog stiller :-?. Tja, je raakt snel gewend aan de stilte van een IBM schijf.[/quote:c9f6d3d216] Dit was niet de volledige waarheid :oops: vrees ik. Ik dacht dat de voedingsfan en de CPU fan veel geluid produceerden, maarre die IBM schijf is in mijn computer toch wel de grootste geluidsproducent. Hier kwam ik achter toen ik problemen kreeg met Windows XP. De temperatuur in de kast bleek aan de hoge kant (met name de videokaart). Na opening van de kast gaf XP geen problemen meer. Een extra casefan lijkt voldoende :). Alleen toen viel me op dat mijn IBM schijf toch wel vrij veel geluid produceert, vergelijkbaar met dat van de Barracuda III van Seagate. Tja, wat is nu echt stil?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...