Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe Matrox 6L080J4 80Gb HD Nu herkend de pc bij het opstarten deze schijf niet altijd. Het beginscherm geeft aan IDE detecting en dan volgen keurig de DVD speler CD brander en de eerste HD. In de windows verkenner ed staat de schijf gewoon genoemd geen probleem dus. Ik kan hem in de setup laten (automatisch) detecteren en dan staat er gewoon de gegevens alleen staat er ATA 33 ipv 133 in als mijn mobo (MSI OEM versie van Medion= Aldi-pc) dat niet ondersteund?? dan moet er toch op zijn minst 100 staan lijkt mij. Heeft dit nog invloed op de snelheid van de schijf? Nog een andere vraag ik heb in windows verkenner een extra cd spler staan, ik weet niet hoe ik hieraan kom, nummer H heet hij maar ik heb er maar 2 C= 1ste HD D= 2de HD is gedeeld in D en E F is DVD speler G is Brander H: ????? Hoe krijg ik deze weg?
Link naar reactie
Kan je meer informate geven over hoe de schijf is aangesloten? op welke IDE-poorten? en met wat voor kabel? om hoger dan ATA-33 te werken, moet je wel een 80-aderige kabel gebruiken. Dat de schijf bij het opstarten niet wordt weergegeven, komt doordat als je de automatische herkenning hebt gebruikt, je bios automatisch die instellingen opslaat en niet elke keer met opstarten gaat detecteren. Op deze manier start de machine sneller op.
Link naar reactie
[quote:eb9d4ceb72] Op 02-05-2002 12:33 schreef EJR: Kan je meer informate geven over hoe de schijf is aangesloten? op welke IDE-poorten? en met wat voor kabel? om hoger dan ATA-33 te werken, moet je wel een 80-aderige kabel gebruiken. OK dan is dat het probleem, nieuwe is al in bestelling. Bedankt 2de schijf zit op IDE 2 samen met DVD Pas met gegevens van CD naar HD ging het inderdaad aanzienelijk sneller via de writer, wel via snelle kabel verbonden Dat de schijf bij het opstarten niet wordt weergegeven, komt doordat als je de automatische herkenning hebt gebruikt, je bios automatisch die instellingen opslaat en niet elke keer met opstarten gaat detecteren. Hij is nu weer vergeten hoe die schijf heet want hij wordt weer niet gedetecteerd. Op deze manier start de machine sneller op. [/quote:eb9d4ceb72] En die extra CD speler hoe kom ik daar aan???
Link naar reactie
[quote:9b5fb22498] Op 02-05-2002 12:33 schreef EJR: Kan je meer informate geven over hoe de schijf is aangesloten? op welke IDE-poorten? en met wat voor kabel? om hoger dan ATA-33 te werken, moet je wel een 80-aderige kabel gebruiken. Dat de schijf bij het opstarten niet wordt weergegeven, komt doordat als je de automatische herkenning hebt gebruikt, je bios automatisch die instellingen opslaat en niet elke keer met opstarten gaat detecteren. Op deze manier start de machine sneller op. [/quote:9b5fb22498] Hij herkent de schijf nu wel maar hij staat nog steeds als ata 33, ik heb nu de 80 aderige ide kabel eraan. Hij zit op sec slave samen met de DVD op sec master. Kan het zijn dat het mobo alleen ATA33 aan kan op de tweede IDE aansluiting??
Link naar reactie
Of het mobo op de tweede IDE-poort ook hoger dan ATA33 kan, moet je even nakijken in de bijbehorende handleiding. Vaak kan je het ook zien aan de kleur van de ide-poorten op je moederbord, ATA66/100 heeft vaak (niet altijd) een blauwe kleur en ATA33 en lager is vaak zwart. Als je mobo op ide2 niet sneller kan dan ATA33 is het verstandig je nieuwe schijf op de andere IDE-poort aan te sluiten, omdat het dan waarschijnlijk sneller werkt. _________________ Helaas geen Off-Topic posts meer In het daarvoor bestemde forum... Dankzij een "geweldige" beslissing van IDG Eurobiljetten volgen? klik dan [url=http://www.eurobilltracker.com/index.php?]hier[/url] [ Dit bericht is bewerkt door: EJR op 2002-05-05 14:55 ]
Link naar reactie
[quote:83d16ff7d5] Op 05-05-2002 14:54 schreef EJR: Of het mobo op de tweede IDE-poort ook hoger dan ATA33 kan, moet je even nakijken in de bijbehorende handleiding. Vaak kan je het ook zien aan de kleur van de ide-poorten op je moederbord, ATA66/100 heeft vaak (niet altijd) een blauwe kleur en ATA33 en lager is vaak zwart. Als je mobo op ide2 niet sneller kan dan ATA33 is het verstandig je nieuwe schijf op de andere IDE-poort aan te sluiten, omdat het dan waarschijnlijk sneller werkt. ________________ Helaas geen Off-Topic posts meer In het daarvoor bestemde forum... Dankzij een "geweldige" beslissing van IDG ?? wat betekent dit nu weer? heb ik iets verkeerd gedaan? [/quote:83d16ff7d5] 2de is een zwarte en eerste is een blauwe. Maakt het nog uit dat dvd en cdrom op 1 ide zitten ivm CD's kopieren on the fly. Vorige systeem zaten die op 1 ide en dan zei Nero dat ik dan niet on the fly kon kopieren. Dan is waarschijnlijk alleen een andere mobo of een ultra ata 100/133 kaart nog een uitweg?
Link naar reactie
Voor de snelheid van de harde schijf is het verstandiger om die dus op de eerste (blauwe) ide-poort aan te sluiten. Dat dan de cdrom en DVD op een ide terecht komen heeft wel die consequentie dat je niet meer 'on the fly' cd's kan kopieren. Een kopie maken van een cd kan nog steeds wel, alleen gaat dat dan via een harde schijf (chached nero eerst alles naar schijf en gaat daarna branden). Betekend dat kopieren van cd iets langer duurt. Andere oplossing daarvoor is een extra insteekkaart kopen. Maar ik denk dat je hier even een bepaalde keuze moet maken. Wil je graag de optimale snelheid van die schijf benutten of snel cd's kopieren? Als je snel wil kopieren en je het niet erg vind dat de schijf iets langzamer is, moet je het laten zitten zoals het zit. Wil je wel de schijf snel hebben en maakt het kopieren niet zo veel uit, zet dan de schijven aan de eerst ide-poort en de cdrom en dvd aan tweede. je kan natuurlijk ook een extra controller kopen, maar dat kost wel redelijk wat. Vind je dat die investering waard?
Link naar reactie
[quote:46761108aa] Op 05-05-2002 15:17 schreef EJR: Voor de snelheid van de harde schijf is het verstandiger om die dus op de eerste (blauwe) ide-poort aan te sluiten. Dat dan de cdrom en DVD op een ide terecht komen heeft wel die consequentie dat je niet meer 'on the fly' cd's kan kopieren. Een kopie maken van een cd kan nog steeds wel, alleen gaat dat dan via een harde schijf (chached nero eerst alles naar schijf en gaat daarna branden). Betekend dat kopieren van cd iets langer duurt. Andere oplossing daarvoor is een extra insteekkaart kopen. Maar ik denk dat je hier even een bepaalde keuze moet maken. Wil je graag de optimale snelheid van die schijf benutten of snel cd's kopieren? Als je snel wil kopieren en je het niet erg vind dat de schijf iets langzamer is, moet je het laten zitten zoals het zit. Wil je wel de schijf snel hebben en maakt het kopieren niet zo veel uit, zet dan de schijven aan de eerst ide-poort en de cdrom en dvd aan tweede. je kan natuurlijk ook een extra controller kopen, maar dat kost wel redelijk wat. Vind je dat die investering waard? [/quote:46761108aa] Bedankt voor je reactie, zal eens gaaqn denken over wat te doen. Eerste schijf is snel , de tweede is voornamelijk voor data dus ik denk dat ik het eerst nog maar even zo laat en tzt een ander mobo koop die wel 2 snelle schijven aan kan, helaas moet ik dan ook meteen een nieuwe kast kopen , want hier zit een micro atx in.
Link naar reactie
Ik weet niet hoe het bij Maxtor zit maar bij andere merken HD's zijn er tools beschikbaar om in te stellen op wat voor modus je de HD wil laten werken. En dat gaat van PIO3 tot aan de hoogst beschikbaar modus voor die HD. Zo'n tool ziet ook wat de schijf maximaal aankan. Kijk eens bij Maxtor of iets dergelijk beschikbaar is. Dan weet je of het aan de schijf ligt.
Link naar reactie
[quote:c78614e292] Op 05-05-2002 16:37 schreef Eddy van Wuyckhuyse: Ik weet niet hoe het bij Maxtor zit maar bij andere merken HD's zijn er tools beschikbaar om in te stellen op wat voor modus je de HD wil laten werken. En dat gaat van PIO3 tot aan de hoogst beschikbaar modus voor die HD. Zo'n tool ziet ook wat de schijf maximaal aankan. Kijk eens bij Maxtor of iets dergelijk beschikbaar is. Dan weet je of het aan de schijf ligt. [/quote:c78614e292] denk dat het de ide aansluiting is, zit een zwarte (trage) in en een blauwe.
Link naar reactie
[quote:2b46043be1] Op 05-05-2002 16:37 schreef Eddy van Wuyckhuyse: Ik weet niet hoe het bij Maxtor zit maar bij andere merken HD's zijn er tools beschikbaar om in te stellen op wat voor modus je de HD wil laten werken. En dat gaat van PIO3 tot aan de hoogst beschikbaar modus voor die HD. Zo'n tool ziet ook wat de schijf maximaal aankan. Kijk eens bij Maxtor of iets dergelijk beschikbaar is. Dan weet je of het aan de schijf ligt. [/quote:2b46043be1] Die tools zijn er mogelijk wel (ik ken ze niet) Maar er zijn ook bepaalde hardware matige grenzen en daar wordt ik dit geval tegenaan gelopen.
Link naar reactie
[quote:0c6fc2acff] Op 05-05-2002 16:42 schreef boss63: denk dat het de ide aansluiting is, zit een zwarte (trage) in en een blauwe. [/quote:0c6fc2acff] Zit je HD dan op de zwarte (secundaire poort) aangesloten ? Zoja, dan werkt ie inderdaad maar op ATA33 en moet je hem op de eerste poort plaatsen. Als dit zo standaard werd geleverd is dit wel een heel merkwaardige configuratie. Was geen van de geleverde flatcables in 80-aderige uitvoering?
Link naar reactie
[quote:56ed2d095e] Op 05-05-2002 23:05 schreef Eddy van Wuyckhuyse: [quote:56ed2d095e] Op 05-05-2002 16:42 schreef boss63: denk dat het de ide aansluiting is, zit een zwarte (trage) in en een blauwe. [/quote:56ed2d095e] Zit je HD dan op de zwarte (secundaire poort) aangesloten ? Zoja, dan werkt ie inderdaad maar op ATA33 en moet je hem op de eerste poort plaatsen. Als dit zo standaard werd geleverd is dit wel een heel merkwaardige configuratie. Was geen van de geleverde flatcables in 80-aderige uitvoering? [/quote:56ed2d095e] Gaat hier om de tweede HD eerste zit op de prim ide is ata 100 en ja was met een 80 aderige kabel. Zit nu ook op de tweede maar helaas heeft dat weinig effect. Is het zo dat een 845 chipset geen 2 snelle ide's ondersteund? de via chipsets doen dit wel las ik op de site van msi
Link naar reactie
Dat een of twee 'snelle' ide-poorten heeft te maken met de ide-controller die erop zit en niet met de chipset. En in het begin van de ATA-66 / ATA-100 tijd maakten veel moederbord fabrikanten gebruik van 1 snelle ide en 1 tragere. Hoe oud is het moederbord ongeveer? ongeveer een jaar ofzo?
Link naar reactie
[quote:fcbd16ce3c] Op 06-05-2002 11:41 schreef EJR: Dat een of twee 'snelle' ide-poorten heeft te maken met de ide-controller die erop zit en niet met de chipset. En in het begin van de ATA-66 / ATA-100 tijd maakten veel moederbord fabrikanten gebruik van 1 snelle ide en 1 tragere. Hoe oud is het moederbord ongeveer? ongeveer een jaar ofzo? [/quote:fcbd16ce3c] Wat dacht je van 1 maand, helaas fout moederbord dan maar als je bij recente mobo met 845 chipset kijkt hebben ze allemaal 1 33 en 1 100 ata ide.
Link naar reactie
[quote:b843e6325f] Op 06-05-2002 22:35 schreef Bosje: de vreemde cdrom drive , heb je toevallig CDRwin 5 serie geinstalleerd (bij een kennis gezien)? Of een ander pgm die een virtual cdrom aanmaakt ? Ik heb snel de topic doorgelezen, maar zag niet zo snel of je daar al een antwoord heb. [/quote:b843e6325f] Nee nog geen antwoord op gekregen. Dacht zelf ook al an zoiets, zou het image drive van Nero kunnen zijn, dacht ik zelf aanm aar niet bewust gemaakt. Als ik wer op klik zegt hij leg cd in maar ik zou niet weten hoe. ps leuke naam bosje
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...