Ga naar inhoud

nieuwe harde schijf & autodetect: hoe lang duurt dat?


Aanbevolen berichten

Hallo allen, m´n harde schijf ging stuk in het weekend en ik heb gisteren een nieuwe gekocht, een maxtor 40GB. Die dient als primary slave in de pc te komen. Nou heb ik in m´n bios de autodetect aangezet en staat de pc nou al een half uur na te denken over "auto-detecting Primary slave". Hoe lang zou zoiets moeten duren? Of klopt er iets niet. Stroom en ide-kabel zijn aangesloten, en de jumper staat op slave. Wie heeft er een idee? Piet
Link naar reactie
Als je wat meer info geeft van je systeem dan is het wat makkelijker om te helpen. Je primary Master, heb je naar zijn jumper gekeken ? Sommige werken kennen de stand Master met slave en Master alone ? Check dus dat effe. Wat voor mobo heb je ? Kan die wel een 40 GB schijf aan ? Wat zegt het BIOS als je een manual detect doet ?
Link naar reactie
Als je wat meer info geeft van je systeem dan is het wat makkelijker om te helpen. Je primary Master, heb je naar zijn jumper gekeken ? Sommige werken kennen de stand Master met slave en Master alone ? Check dus dat effe. Wat voor mobo heb je ? Kan die wel een 40 GB schijf aan ? Wat zegt het BIOS als je een manual detect doet ?
Link naar reactie
Het moederbord is een abit bh6, dus al een oudje (jaartje of 3,4). Bios is een Award, 4.51 of zoeits. De oude prim. slave was een seagate 30GB en dat werkte (redelijk, het ding gaf altijd wel wat problemen, in W98 gebeurde het regelmatig dat-ie in msdos-comp.mode werd gezet, waarbij de primaire controller volgens W98 dynamisch was uitgeschakeld, enfin hocus pocus voor mij). Ik heb toen ook een andere kabel geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde beeld te zien. In ieder geval, de oude master, een 6Gb schijf, wordt in de autodetect in een flits herkend en op LBA gezet. Ik probeer nu dat dsing met de hand in te stellen, maar dat wil niet zo snel. Ik kan niet bij de in te vullen gegevens komen. O ja, wat houde nde termen: PRECOMP en LANDZ in? Tenslotte: de oude seagate 30GB was door de winkel waar ik ´m had gekocht erin gezet, dus wat dat voor problemen gaf weet ik niet. Piet
Link naar reactie
Hallo Plextor, Daar gaat het hier natuurlijk helemaal niet om. Fdisk kun je pas draaien zodra je HD ook werkt, dat is hier nog niet het geval..... Ik denk dat het moederbord inderdaad niet een schijf van 40 GB ondersteunt, daarvoor zul je een update moeten vinden. Mocht dat niet het probleem zijn, dan moet je inderdaad ook even de Jumper instellingen controleren van de HD. Het kan best zijn dat hij op Master staat en daardoor niet gedetecteerd wordt als Slave.
Link naar reactie
(Niet) opgelost! Ik heb in m'n wanhoop die oude 30GB schijf weer teruggezet en die werd in een flits herkend in de auto-stand. Het bios kan dus inderdaad geen 40GB schijven aan. Ik heb wel op de website van abit gekeken en wat bios-updates gevonden, maar geen enkele gebruiksaanwijzing gevonden. Bedankt voor alle reakties! Piet
Link naar reactie
Bedankt Wisja! Het is een award-bios, 4.51 vermeldt-ie bij het opstarten. Piet PS: die oude 30GB draait nu weer redelijk, al loopt-ie af en toe vast (en de pc ook), en verder vermeldt Windows XP dat die prachtige U/ATA66 schijf in pio-mode draait. Enfin, de zaak loopt in ieder geval weer een beetje.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...