Ga naar inhoud

Hoe een IRQ wijzigen?


Aanbevolen berichten

In verband met spontane resetes bij het afsluiten van verschillende programma's, ben ik op zoek naar de oorzaak. Ik begrijp dat een mogelijke oorzaak zou kunnen een IRQ conflict. Mogelijk doet de firewirekaart van Pinnacle moeilijk. Ik heb bij Systeeminfo/Conflicten/Delen gezien dat IRQ 16 gedeeld wordt door: NVIDIA GeForce2MX/MX400 (videokaart), Texas Instrumentents OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller (de firewirekaart?) en Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC (de netwerkkaart?). Er zijn nog wel meer gedeelde I/Opoorten en geheugenadressen, maar dit is de enige met daarin de firewirekaart en verder staan er geen conflicten gemeld. Als dit toch een veroorzaker is, kan ik gewoon een niet gebruikt IRQ toewijzen aan bijvoorbeeld de Firewirekaart? Zo ja, hoe? Bvd!
Link naar reactie
Geef wat meer info over je machine. Volgens mij heb je niet nog een zooi kaarten in je pC maar dat alles naar IRQ 16 gaat ??? Kijk in je BIOS, bij je PNP isntellingen. In het Bios kan je ook aangeven welke IRQ gebruikt moet worden voor welk PCI slot. Ik zou effe in het BIOS kijken en alles over IRQ etc en PNP op auto zetten. Haal alle kaarten eruit en begin dan met de netwerkkaart. Zet die dus in het eerste PCI slot. PC opstarten drivers laden etc.. Daarna met de 2e kaart. SUc6
Link naar reactie
Ik een (geupgraded naar): MSI mobo MS-K6T2Pro2 (KT266A), 256 RAM DDR, AOpen videokrt GF2MX-400, geluid onboard, AMD Athlon 1600+, firewirekrt van Pinnacle voor videobewerking, nieuwe voeding v. 350W met dubbele koeling, netwerkkaart; OS: WinXP. Ik weet niet of dit relevant is, maar dit is de hele IRQlijst: 0= syst. timer; 1= keyboard; 3= COM2; 4= COM4; 5= Avance AC '97 Audio for VIA (R) Audio Controller; 6= diskettestation; 8= systeem CMOS/klok; 9= syst. dat voldoet aan MS ACPI; 3x zelfde: 10= VIA REV5 of later USB univers. host-controller (misschien voor uitbreidingsbracket met 4 extra USB aansluitikngen dat was bijgelevert met MoBo?; ik gebruik ze niet); 12= muis; 13= num. geg. processor; 14= prim. IDE; 15= sec. IDE; 16= zie 1e bericht; 19= modem. Ik wacht even af of dit wat oplevert voordat ik alles demonteer. (Zie elders in het forum: overigens is mijn speurtocht in verband met regelmatig spontane herstarts bij het afsluiten van verschillende programma's en had iemand geopperd om de IRQ's na te gaan.) bvd!
Link naar reactie
Ik zou toch maar gaan demonteren Wat helpt om IRQ vrij te mnaken is : Gebruik je de com poorten ? zo nee disable in bios. Gebruik je de parrallele poort, nee disable. Als je er een printer aan hebt zitten, kijk dan of die een usb aansluiting heeft en dan disable je hem alsnog zo heb je 2 tot 3 irq erbij. SUc6. Heb je na je upgrade een verse windows installatie uitgevoerd ? Zou ik wel doen. Wat geeft je pc aan als IRQ lijst bij het opstarten ? (Niet die van windows)
Link naar reactie
[quote] Wat helpt om IRQ vrij te mnaken is : -- Ik heb heb het geloof ik nog niet gezegd: ik ben een relatieve leek op pc gebied! Maar goed: ik hoef op zich geen vrije IRQ's, maar ben bang dat de spontane herstarts komen door IRQ-problemen. Met name verdenk ik de firewirekaart, maar ik zie er geen patroon in met die herstarts. Als het sowieso geen probleem is om meerdere zaken op 1 IRQ te hebben, is dat niet de oorzaak, dus heb ik geen extra IRQ's nodig. -- [quote] Heb je na je upgrade een verse windows installatie uitgevoerd ? Zou ik wel doen. -- De upgrade behelsde ook een nieuwe HD, met een verse installatie van WXP. -- [quote:466315c769] Wat geeft je pc aan als IRQ lijst bij het opstarten ? (Niet die van windows) -- Ik zal er op letten. [/quote:466315c769] Ovrigens, bedankt voor al je suggesties tot zover, dit is erg fijn,zo'n forum met allemaal deskundigen!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...