Ga naar inhoud

Samsung DVD-ROM


Aanbevolen berichten

Mijn Samsung DVD-ROM SD-612s heeft heel rare vertoningen. In de bios herkent hij hem gewoon, maar als ik er een CD of een DVD in doe dan knippert het ledje 13 keer en doet hij niks meer. Als ik in Deze Computer op deze drive klk met een CD of DVD erin krijg ik de foutmelding: Geen toegang tot F: Het apparaat is niet klaar. Kan iemand mij tips geven wat ik kan doen. De Via 4-in-1 drivers heb ik geistallerd maar ze helpen niks. OS: Windows 98, AMD Athlon TB 1400Mhz met 256 MB DDR-SDRAM van Samsung.
Link naar reactie
Ik heb er zelf ook een, maar (tot nog toe) zonder problemen. Je zou eens kunnen kijken of je hem ergens anders op je IDE controllers kunt zetten (master-slave en controller 1 & 2 wisselen). Verder zou je eens op zoek kunnen gaan naar iemand met verstand van linux. Mijn ervaring met weigerende hardware is dat de problemen met Linux beter de diagnostiseren zijn. Maar goed, dan moet je wel verstand van Linux hebben en dat duurt meestal een tijdje :wink:. Wat je wel kunt doen voor een snel testje is het volgende (zoek effe 2 lege diskettes op): - Ga naar http://www.slackware.com en ga daar naar Install Help. Klik op Selecting a bootdisk en lees daar hoe je een bootdisk onder windows moet maken. Onder Get Slack kun je sites vinden die de diskettes aanbieden. Kies de [i:8d0f81953c]bare.i[/i:8d0f81953c] bootdisk. - Je hebt ook een root disk nodig. Kies daarvoor de [i:8d0f81953c]color.gz[/i:8d0f81953c]. Deze zet je ook met rawrite op diskette (net als de bootdisk). - Start op met de bootdisk en druk op enter als je onderaan het scherm [i:8d0f81953c]boot:[/i:8d0f81953c] ziet staan. - Stop de rootdisk in de drive als er om gevraagd wordt. - Inmiddels heb je al een heleboel mededelingen over je scherm zien vliegen. Met shift Page-up kun je omhoog lopen door de tekst. Ergens zul je zien dat je harddisk en eventuele CDROMS worden gedetecteerd. Hopelijk staat de samsung er ook bij. - Als het opstarten klaar is (Oh ja, nog even enter geven als hij om een keyboard map vraagt), staat er dat je in kunt loggen door [i:8d0f81953c]root[/i:8d0f81953c] in te typen. Doe dat. - Stop een CDROM in je DVD speler en doe het volgende: - [i:8d0f81953c]mount /dev/hdb /mnt[/i:8d0f81953c]. Het kan zijn dat je niet hdb moet gebruiken. hdb gebruik je als je DVD op de 1e IDE controller zit en slave is. Voor de 2e controller heb je dan dus [i:8d0f81953c]/dev/hdc[/i:8d0f81953c] (master) en [i:8d0f81953c]/dev/hdd[/i:8d0f81953c] (slave). Ik neem maar even aan dat [i:8d0f81953c]/dev/hda[/i:8d0f81953c] je harde schijf is. - Mocht het mounten lukken (hij geeft dan geen errors), dan kun je met [i:8d0f81953c]cd /mnt[/i:8d0f81953c] naar de DVD gaan en met [i:8d0f81953c]ls[/i:8d0f81953c] zien wat erop staat. - Zo ja, dan is er dus een windows probleem en geen hardware probleem. Hopelijk lukt het! Succes. [edit]Tekst wat leesbaarder gemaakt[/edit] [ Dit bericht is bewerkt door: lckarssen op 2002-04-28 17:01 ]
Link naar reactie
In onze familie of kennissen is niemand die iets van Linux weet(als ze d'r uberhaupt al ooit eens van gehoort hebben). Ik heb 't zelf geprobeert met dat gedoe van die diskettes, maar dat is me wat te ingewikkeld. Op de computer die onder in de woonkamer staat heb ik de DVD-ROM ook ff uitgeprobeerd. Hij detecteert hem wel in de bios, maar net zoals bij die van mij doet hij niks als er een cd in zit. Bij apparaatbeheer staat hij gewoon aangegeven(zoals hij al bijna een heel jaar doet). Naar Samsung heb ik ook al gemailt en hoop dat ik daar binnekort ook wat wijzer van wordt. Zou ik kunnen concluderen dat deze DVD-ROM defect is? Er zou nog garantie op moeten zitten, ff denken, 3 maanden nog. Nu de bon nog vinden..... Als ik hem niet gemaakt krijg koop ik een nieuwe, ik dacht dat Pioneer het beste was. Klopt dat?
Link naar reactie
Je zou als laatste tesje ff de pc kunnen opstarten met de opstart diskette van win98(maken onder config/software/opst disk maken). Kies in het opstart menu voor computer opstarten met cdrom ondersteuning, stop daarna een cd in de drive en kijk of je hem kan benaderen, dus driveletter intypen + een : en dan dir intypen.dus bv: D: (enter) dir (enter) je moet dan als het goed is een lijstje krijgen met de inhoud van de cd, zoniet---> ga er maar vanuit dat ie stuk is. Om te kijken of ie wel goed leest zou je ook nog de win98 cd erin kunnen stoppen en kijken of de setup van win98 wil starten D: (enter) setup.exe (enter) Overigens: een dvd lezen onder dos lukt(waarschijnlijk) niet dus dat hoef je niet te proberen, maar als ie een cd leest ben je in ieder geval weer een stapje verder.
Link naar reactie
Jammer dat het met de linux-diskettes niet gelukt is. MAar goed, voor iemand die nieuw is op linux gebied, kan ik me dat goed voorstellen. Ik ben zelf ook ook nog maar een jaartje of anderhalf bezig. :smile: De test die hierboven genoemd wordt, met de win98 diskette lijkt me ook een goed idee. Jammer dat'ie kapot is. Gelukkig heb je nog garantie :smile:. Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...