Ga naar inhoud

BIOS-flash gefaald?!


Aanbevolen berichten

Elke dag wat meer prullen met computers, en elke dag blijk ik er minder van te kunnen... Mijn vader heeft zo'n computer met een Giga-byte 6VX7-4X moederbord. Vandaag wou ik daar effe op surfen, tot bleek dat er een schrijfbeveiligingsfout was op C:. Er kwam ook een scherm "GIGA-BYTE is hailing you!" met hondje & poesje op, die ik nog nooit had gezien. Dat verscheen vòòr de memory-test, en zorgde ervoor dat ik zelf het scherm waar "press DEL to enter setup" op stond, niet kon zien. Ikke op internet gaan zoeken wat dat is, bleek dat een virus op het mobo-rom(?!) te zijn... en de pagina waar ik die info had gevonden, vermeldde dat ik de BIOS moest flashen. Zo komen we aan de kern van mijn probleem: het flashen. Ik ben naar de site van GIGA-BYTE geweest, heb daar de geupdate biosversies gedownload, kortom alle instructies keurig opgevolgd. Eenmaal ik in het flash-programma in DOS zat, en wou flashen, verscheen er een scherm "BIOS ID not ok" of zoiets. Ik ben toch doorgegaan, mijn mobo is geflasht, en dan kwam er een melding "flashing OK". Geen problemen dus... Of toch wel! Die computer wil niµu niet meer opstarten! Hij laat gewoon geen enkel scherm zien! Het enige dat ik zie, is het harde-schijf-lampje dat constant brandt. Maar voor de rest gebeurt er niets. Dus mijn vraag: is die mobo naar de haaien? Of valt er iets te redden? Het belangrijkste is vooral de harde schijf: daar staan namelijk bestanden op die mijn vader nodig heeft voor zijn beroep! Wat moet ik doen? Ik ben echt wel radeloos...
Link naar reactie
Die harde schijf is geen probleem. Zorg dat je een tweede computer hebt met Windows geïnstalleerd (Een Windows versie die het gebruikte bestandssysteem kan lezen) Gebruik voor de zekerheid ook een virusscanner met de nieuwste virusdefinities tijdens het opstarten en schakel voor de zekerheid de virusbescherming in de BIOS in. Sluit nu de hd uit je vaders computer aan op deze computer naast de bestaande hd en je kunt er de noodzakelijke gegevens vanaf halen. Wat het moederbord betreft ben ik bang dat je een nieuwe BIOS chip nodig hebt. Anders kun je misschien nog proberen de clear CMOS jumper te gebruiken.
Link naar reactie
Dank je voor het snelle antwoord! Ik heb die clear CMOS jumper gelokaliseerd. Nu staat hij op 1-2close (normaal); als ik hem op 2-3close (clear cmos) zet, wat gebeurt er dan? Moet ik de computer ff opzetten & weer afzetten? of direct opnieuw van jumper veranderen? En kan ik de harde schijf zonder problemen in de computer laten terwijl de bios cmos gecleared wordt? Een beetje uitleg is welkom!
Link naar reactie
[quote:9a83ff2743] Op 27-04-2002 16:23 schreef plextor: mobo heeft een dubbel bios. Inlcudes DualBIOS™ technology ; 2Mbit Flash RAM AMI BIOS with Enhanced ACPI Feature for PC98/Win98 _@Compliance, Green, PnP, DMI, INT13 (>8.4GB) & Anti-Virus _@functions [/quote:9a83ff2743] Dat wist ik niet, maakt de zaak een stuk eenvoudiger. Je moederbord heeft een reserve-BIOS, in de handleiding zal ergens een beschrijving staan van hoe je die kunt gebruiken. Clear CMOS gaat als volgt: pc uitzetten, jumper verplaatsen, pc aanzetten -> gebeurt niks, pc uitzetten, jumper terugzetten en klaar. Maar in de handleiding zal staan hoe je de dual BIOS functie kunt gebruiken in het geval van een beschadigde BIOS. Volg dus gewoon die aanwijzingen.
Link naar reactie
OK! De computer leeft weer! Hij heeft de processor herkend, het geheugen ook, maar nu is er de booschap: "cmos settings wrong cmos/cpnv checksum bad press F1 to run setup press F2 to load default values & continue" Moet ik setuppen of gewoon de default values kiezen? Sorry dat ik dit stap voor stap vraag, maar ik wil echt wel niets meer verkeerd doen! De schrik zit er effe goed in. Wat die Dual BIOS betreft: daar staat niets van in het boek; enkel "Licensed AMI BIOS, 2Mbit flash ROM". Ik vond ook geen instructies ingeval van een beschadige BIOS.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...