Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Een poosje terug heb ik een artikel gelezen over de Boot&Go Card, waarvan de leverancier beweert dat het je beschermt tegen ALLE mogelijke hardware en software problemen met je harde schijf. Dus is mijn conclusie dat deze kaart een alternatieve backup methode vormt naast traditionele benaderingen als ZIP en tape drive. Als iemand ervaring heeft met Boot&Go ben ik erg benieuwd.
Link naar reactie
Ik heb niet kunnen vinden wat boot&go precies doet, maar boot&go is volgens mij geen backup device. Ik kwam boot&go ergens tegen als configuratie bescherming. Wat ik zie (op de website van de fabrikant) is een klein insteek-kaartje. Het zal nooit mogelijk zijn hier een backup van je HD op te zetten. Wat er wel op kan worden opgeslagen is een bv error-checking informatie waardoor beschadigde data kan worden teruggehaald. Heb je echter de data niet meer (bv fysieke HD crash), dan is je error-checking informatie geen bal meer waard. Nogmaals, ik wet niet wat het kaartje precies doet, maar mijn conclusie is dat je nog steeds niet gevrijwaard wordt van het maken van backups op de traditionele wijze (cd, zip, floppy, tape).
Link naar reactie
[quote:b39ce125a1] Op 29-04-2002 9:28 schreef Kibarango: Ik kan de reacties van WIm en Wisja nog niet helemaal rijmen met een artikel dat ik tegenkwam in de PCM van april. Daar lees ik namelijk dat je, met Boot&Go geinstalleerd, zelfs zonder problemen de harde schijf kunt formateren. [/quote:b39ce125a1]Helaas ben ik niet in staat Nederlandse tijdschriften te lezen (die worden hier niet verkocht). Heb wat verder onderzoek gedaan op het internet. [quote:b39ce125a1][i:b39ce125a1]Van de website van boot&go[/i:b39ce125a1] The Boot&Go Card protects your hard disk against intentional or unintentional damage such as hacking, computer viruses, accidental deletion or corruption of files, sudden power loss, tampering, formatting of the hard disk and most other kinds of [b:b39ce125a1]software based[/b:b39ce125a1] accidents. [/quote:b39ce125a1]Software problemen dus, geen HW problemen. Een echte backup zal ook daar tegen 'beschermen'. [quote:b39ce125a1][i:b39ce125a1] Van http://www.bootandgo.com/Support/Manual.htm hoofdstuk 5[/i:b39ce125a1] When modifying the file X1 under Protected Mode, Boot&Go Card will keep file X1 unchanged and create a copy of the modified X1 file. Later when accessing file X1, Boot&Go Card will always transfer it to its copy. To the user, it seems that file X1 has been modified however real file X1 is only hidden [/quote:b39ce125a1]Hoewel niet gezegd wordt dat de kopie van X1 op de HD wordt opgeslagen, lijkt het me onwaarschijnlik dat dat niet gebeurt. Dus een fysieke HD crash heeft als resultaat dat je je spul kwijt bent. Ergens op hun website vond ik ook dat HDs met meer dan 100GB capaciteit worden beschermd. Dat betekent dat er 100GB non-volatile geheugen in dat kaartje moet zitten. Dat kost een beetje meer dan de prijzen die ik gevonden heb (65 .. 135 euro). Kortom, ik kan het alleen zien als een aanvulling, niet als een alternatief voor backups.
Link naar reactie
Als ik het artikel in pcm goed heb gelezen vangt dit kaartje alle schrijf handelingen naar de harddisk af en daarmee wordt gesimuleerd alsof deze handeling is uitgevoerd. Bij een herstart van de pc is de schijf weer volledig in originele staat. Niet geschikt als backup dus. Wel ideaal op scholen, bibliotheken en dergelijke. Men kan uitvreten wat hij wil, maar het heeft geen effect op de daadwerkelijk schijf.
Link naar reactie
Dit is wat de leverancier zegt op de vraag Boot&Go kan dien als vervanging voor ZIP of tape drive: "The answer is no, the Boot&Go card is complementary to hardware saving devices, but you will need to save to the HW device much less frequently. Remember that the B&G card will recover from software crashes, and not hardware ones. And since +97% of the crashes today are SW based, you won’t need to use tapes, drives and ZIPs anymore to recover, plus the time of recovery will be much much faster (seconds vs. minutes or hours). On the other hand, we still recommend to do a Hard backup, from time to time, to take care of the 3% of cases that may happen. But again, you won’t need to do it as often as in the past, and you won’t need to use it either as often. Also, in case of fire, water damage, theft, or other form of physical vandalism, the card will not assist much since it is part of the PC. Its main purpose is to make sure that you can recover, at any time, from all SW based crashes or alterations. And do it fast and easily, so that you can keep on working/playing without the hassle of disks, ZIPs, tapes, etc…."
Link naar reactie
Overigens kun je ook sftwarematig doen wat het kaartje dan doet, namelijk met het programma Illusion '99 van CompuAct Support. [url]www.beveiligingssoftware.nl[/url]. Alle wijzigingen komen in een virtuele map die leeg gemaakt wordt na een reboot. Ook perfect voor scholen en bibliotheken. En aangezien scholen software kunnen aanschaffen via SLB of APS diensten zijn ze goedkoper uit. [ Dit bericht is bewerkt door: Sellis op 2002-05-01 22:24 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...