Ga naar inhoud

Dualboot... het is gelukt


Aanbevolen berichten

Heren (evt dames), Zoals beloofd ergens in een discussie zou ik nog terugkomen op een discussie die ik met iemand had inzake het inrichten van een dualboot machine Win2K of XP met WinME. Centraal: dat je eerst WinME moet installeren en daarna XP of Win2k. Dat blijkt regel te zijn. Discussie was: vind ik niet kloppen en schijnt gewoon te werken. Gisterenavond was het zover. Ik kreeg een PC binnen met 1 schijf C, primary partition, FAT32. Verzoek was dualboot maken met WinME. Stap 1. Met PartitionMagic 7.0 de 6 Gb harddisk onderverdeeld in ongev 2 gelijke delen (2x 3 Gb). Stap 2. De 2e partitie gedefinieerd als Logical Partition, wellicht ten overvloede geformatteerd op FAT32. Stap 3. WinME bootdisk, opstarten "with CD-Rom support" Stap 4. WinME-setup draaien en installeren in d:windows Heren, zoals eerder aangegeven. Na de installatie en 1e reboot, wordt er een boot.ini ook aangemaakt ook wanneer je WinME "later" installeert dan WinXP. Voor diegene die het netjes willen hebben en XP op C-primary en WinME op D-logical willen draaien... het werkt dus en die "gouden regel" gaat dus niet op. Groet, Aswin
Link naar reactie
Aswin, ik weet niet wat je nu probeert te bewijzen, maar één ding weet ik absoluut zeker. Als jij eerst WinXP installeert en vervolgens WinME, dan krijg je [i:2629958e1d]géén[/i:2629958e1d] bootmenu en kun je [i:2629958e1d]niet[/i:2629958e1d] dualbooten. Dan was 20 jaar geleden niet mogelijk en ook nu niet. En als jij beweert van wel, dan geloof ik je gewoon niet. En die boot.ini staat met WinXP altijd op de C-schijf.
Link naar reactie
Waar wil je om wedden ? Wat ik wil bewijzen is juist datgene wat jij beweert, dat dat PERTINENT ONJUIST is, als dat antwoord is op jouw vraag. Jullie hebben ongelijk, 100 % ongelijk en is onzin. Ik ken overigens de regel wel, maar ik heb het gewoon gedaan en het werkt gewoon... Diegene die de dualboot regel, eerst ME dan XP de wereld ingeholpen heeft, heeft geen verstand van zaken. Gisteren heb ik het namelijk voor pakweg de 5e keer uitgevoerd. Resultaat: Dualboot WinXP en WinME... netjes in boot.ini filetje. Het enige verschil wat mij opviel bij deze manier van installeren is het feit dat de boot.ini file niet verder "ge-edit" kan worden in WinXP via start -> run, msconfig... weet niet waar dat aan ligt, maar voor de rest moet ik je teleurstellen: JIJ hebt VET ongelijk !! Zullen we een afspraak maken, ergens waar ik het jou zou kunnen demonstreren ? Uiteraard, wil ik geld op tafel leggen, als jij dat ook doet... laten we zeggen 75 EURO ? Dan laat ik het je zien als je de uitdaging aandurft. Groet, Aswin famous quote: "nee ik ben niet lastig"
Link naar reactie
Laat ik me er ook ff in mengen....... Ik heb de vorige discusie niet gelezen, maar ik denk dat ik begrijp waar het over gaat. (of eigenlijk ook niet) AswinW zegt: Centraal: dat je eerst WinME moet installeren en daarna XP of Win2k. Dat blijkt regel te zijn. En wil denk ik bewijzen dat dat niet de volgorde hoef te zijn...... Maar verder lezend begrijp ik er uit dat hij toch EERST windowsME installeer "Stap 3. WinME bootdisk, opstarten "with CD-Rom support"" In ieder geval blijk er niet uit dat hij XP geinstalleerd heb VOOR stap 3 !!!! Mis ik iets of ................ spiderned
Link naar reactie
Stap 1. Met PartitionMagic 7.0 de 6 Gb harddisk onderverdeeld in ongev 2 gelijke delen (2x 3 Gb). Stap 2. De 2e partitie gedefinieerd als Logical Partition, wellicht ten overvloede geformatteerd op FAT32. Stap 3. WinME bootdisk, opstarten "with CD-Rom support" Stap 4. WinME-setup draaien en installeren in d:windows DUS EERST WIN ME DAN PAS (winxp/2000). het kan toch alle bij. win me en xp op een partitsie. maar dan moet je niet gaan upgrade van me naar xp maar gewoon setup draaien. dan krijg je dualdoot winme en xp [ Dit bericht is bewerkt door: plextor op 2002-04-23 22:25 ]
Link naar reactie
Sorry, even duidelijker dan: 1. PC werd geleverd al geinstalleer met WinXP 2. Er mag niets veranderen 3. Er moet wel multiboot gemaakt worden. Kortom, dus XP was al geinstalleerd op 1 grote C-schijf van 6 Gb. Wat ik daarna gedaan heb is: Stap 1. Met PartitionMagic 7.0 de 6 Gb harddisk onderverdeeld in ongev 2 gelijke delen (2x 3 Gb). Stap 2. De 2e partitie gedefinieerd als Logical Partition, wellicht ten overvloede geformatteerd op FAT32. Stap 3. WinME bootdisk, opstarten "with CD-Rom support" Stap 4. WinME-setup draaien en installeren in d:windows RESULTAAT: Dus eerst was XP geinstalleerd op C, daarna is bij wijziging van partities op D-schijf ME geinstalleerd en het resultaat werd een KEURIGE NETTE MULTIBOOT installatie met WinXP op C en op D (logical disk) WinME. Dus in de discussie of eerst XP en daarna ME geinstalleerd dient te worden, heb ik hiermee het tegendeel aangetoond dat dat NIET NOODZAKELIJK is en nodig iedereen uit om het uit te gaan proberen en het resultaat hiervan, op dit forum te posten... Ik heb dus mijn Eigen XP (professional) en mijn eigen ME, maar nu heb ik het uit kunnen testen op een andere bestaande XP-installatie, waardoor ik nu tot de conclusie kan komen dat het ook bij jullie zou werken en zodoende ben ik ook bereid dit verhaal hierop te posten en iedereen die het tegendeel wilt beweren heeft absoluut ongelijk. Je kunt dus diverse versies van XP installeren en daarna ME installeren om toch een multiboot te krijgen en is hiermede ten volle en verdedig ik ook met volle overtuiging, aangetoond. hehehe :smile: (jawel ik ben rustig hoor... maar ze moeten niet zeggen dat ik sta te liegen hier en heb m'n ogen niet in m'n zak liggen). Ik ben misschien niet helemaal een gamer of Hardwareboer die alles weet van moederborden, overklokken e.d. maar ben wel goed in m'n vak ICT, maar ga hier niet stoer over doen. Groetjes, Aswin [ Dit bericht is bewerkt door: AswinW op 2002-04-23 23:50 ]
Link naar reactie
[quote:b0325ff877] Op 23-04-2002 23:49 schreef AswinW: Sorry, even duidelijker dan: 1. PC werd geleverd al geinstalleer met WinXP 2. Er mag niets veranderen 3. Er moet wel multiboot gemaakt worden. Kortom, dus XP was al geinstalleerd op 1 grote C-schijf van 6 Gb. Wat ik daarna gedaan heb is: Stap 1. Met PartitionMagic 7.0 de 6 Gb harddisk onderverdeeld in ongev 2 gelijke delen (2x 3 Gb). Stap 2. De 2e partitie gedefinieerd als Logical Partition, wellicht ten overvloede geformatteerd op FAT32. Stap 3. WinME bootdisk, opstarten "with CD-Rom support" Stap 4. WinME-setup draaien en installeren in d:windows RESULTAAT: Dus eerst was XP geinstalleerd op C, daarna is bij wijziging van partities op D-schijf ME geinstalleerd en het resultaat werd een KEURIGE NETTE MULTIBOOT installatie met WinXP op C en op D (logical disk) WinME. Dus in de discussie of eerst XP en daarna ME geinstalleerd dient te worden, heb ik hiermee het tegendeel aangetoond dat dat NIET NOODZAKELIJK is en nodig iedereen uit om het uit te gaan proberen en het resultaat hiervan, op dit forum te posten... Ik heb dus mijn Eigen XP (professional) en mijn eigen ME, maar nu heb ik het uit kunnen testen op een andere bestaande XP-installatie, waardoor ik nu tot de conclusie kan komen dat het ook bij jullie zou werken en zodoende ben ik ook bereid dit verhaal hierop te posten en iedereen die het tegendeel wilt beweren heeft absoluut ongelijk. Je kunt dus diverse versies van XP installeren en daarna ME installeren om toch een multiboot te krijgen en is hiermede ten volle en verdedig ik ook met volle overtuiging, aangetoond. hehehe :smile: (jawel ik ben rustig hoor... maar ze moeten niet zeggen dat ik sta te liegen hier en heb m'n ogen niet in m'n zak liggen). Ik ben misschien niet helemaal een gamer of Hardwareboer die alles weet van moederborden, overklokken e.d. maar ben wel goed in m'n vak ICT, maar ga hier niet stoer over doen. Groetjes, Aswin [ Dit bericht is bewerkt door: AswinW op 2002-04-23 23:50 ] [/quote:b0325ff877]Brabant Beroep: werk in IT Interesses: Computer, Internet, en heel veel dingen zoals velen . ik snap het . een echte door drammer Powered by phpBB versie 1.4.4
Link naar reactie
Ja, heel duidelijk nu. In eerste instantie zeg ik : dat kan nooit !! Computertechnisch en vooral logisch gezien dan. Maar waarom probeer niemand het uit dan. Ik lees alleen maar; het kan niet en onmogelijk. Hij zal er toch niet om liegen..... Als ik binnenkort tijd heb, ga ik het zeker uitproberen (bij een computer van een klant hahahaha) Ik zal dat dan ook hier posten en hopenlijk geloven jullie mij wel. Tot het tegendeel bewezen is zeg ik nee THEORETISCH kan dat niet, maar erover liegen, dat doe je toch niet. spiderned
Link naar reactie
Overigens dit wordt vermeld op de Computer-totaal site, waarbij eerst win2k erop staat en daarna ME wordt geinstalleerd.. Dual-boot met Windows 2000 Categorie: Windows Me Niveau: beginner Maakt u op dit moment gebruik van Windows 2000 en bent u niet van plan dit besturingssysteem in te ruilen voor Windows Millennium Edition? Dan is het handig om te weten dat het gebruik van Windows 2000 en Windows Me op hetzelfde systeem ('Dual-boot') wordt ondersteund. Om een dual-boot- systeem te creëren voert u Setup van Windows Me uit en installeert u Windows Me op een andere partitie dan Windows 2000. Het installatieprogramma zal automatisch detecteren dat Windows 2000 zich al op het systeem bevindt en als gevolg hiervan een opstartmenu installeren, dat telkens wordt weergegeven wanneer u het systeem start. In het opstartmenu kiest u vervolgens voor het te starten besturingssysteem.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...