Ga naar inhoud

formateren harddisk lukt niet


Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een harddisk bijgeplaatst in mijn pc (Pentium III 500). Ik start nu vanaf de nieuwe disk (Windows XP), al mijn programma's en bestanden staan er inmiddels op. Nu wil ik mijn oude schijf formateren. Er staat nog wat rommel op, waaronder een verminkte versie van Windows. Opstarten vanaf die schijf lukt niet meer. Windows XP instaleren evenmin. Nu wil ik die schijf formateren en gebruiken voor opslag. Formateren lukt niet via Windows Verkenner. Ik krijg het volgende bericht "Sluit alle programma's die deze schijf gebruiken af en controleer of de inhoud van deze schijf in geen enkel venster wordt weergegeven". In mijn beleving heb ik dat gedaan. Toch lukt het formateren niet. Wat te doen? [ Dit bericht is bewerkt door: G. Goochem op 2002-04-13 12:23 ]
Link naar reactie
Dank voor de tip. Als ik de opdracht "format c:" geef dan krijg ik de boodschap "format kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Format kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt onkoppeld. Alle geopende ingangen naar dit volume worden in dit geval ongeldig. Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? j/n". Kan ik zonder bezwaar ontkoppelen? En, formateer ik met de opdracht "format c:" of met "format c/s"? [quote:ce2c20f21e] Op 13-04-2002 12:25 schreef Rhico: Je formateert best vanonder DOS... Afsluiten naar DOS (of anders opstarten met een DOS-bootdisk) en aan de prompt je format commando ingeven. Zie wel dat je op de juiste schijf staat hé :wink: ! [/quote:ce2c20f21e]
Link naar reactie
Formatteren doe je normaliter met het commando [b:d34124359b]format c:[/b:d34124359b] maar als je van die schijf wilt kunnen opstarten, dan [i:d34124359b]kun[/i:d34124359b] je ook [b:d34124359b]format c: /s[/b:d34124359b] gebruiken. Is echter vrijwel nooit nodig omdat je wel vanaf diskette of CD kunt opstarten om Windows te installeren.
Link naar reactie
Formateren van mijn oude disk (C:)lukt nog steeds niet. Het lukt niet met DOS en Diskmanager wil ook met de C-disk niet aan de slag (geeft aan dat de C-disk de master is en de bijgeplaatste F-disk slave). Het blijkt dat mijn computer nog steeds vanaf de C-schijf start. Via een bootmanager start ik dan kennelijk door met Windows XP van de F-disk. Ik heb nu in het Bios de F-disk als de eerste bootable disk aangewezen. Dit in de verwachting dat ik de C-disk dan wél kan formateren. Het systeem start echter niet rechtsstreeks van de F-disk omdat NTLDR-ontbreekt. Ik raak een beetje de draad kwijt. Wat nu?
Link naar reactie
Dat zou moeten gaan werken met de herstel/reparatieoptie in NT. Probleempje zou kunnen zijn dat je F: nu C: gaat worden als je via de Bios boot. Als XP daar geen moeite mee heeft, dan gaat dat waarschijnlijk wel lukken. Vraag is wel wat je met de oorspronkelijke C: wilt gaan doen. Dat je de draad kwijt bent, dat begrijp ik ook. Ik ben die ook kwijt. Dus kun je het beste opnieuw beginnen met nadenken. C: oude schijf HD1, master (?) D: ? een partitie van HD1 of een CD-Rom E: ? een partitie van HD1 of een CD-Rom F: nieuwe schijf HD2 met Windows XP, HD2 is slave op zelfde controller van HD1? geen partities op HD2? Op die C: staat op dit moment boot informatie (ook een bootmenu?). Het verstandigst lijkt me uit te puzzelen wat dat allemaal inhoud. Wat in ieder geval moet lukken (maar geen garantie, en denk aan de backup): - Middels bootdiskette op A: opstarten. - C: formatteren - WinXP herstellen/repareren (blijft dan op F: Of dit de meest handige configuratie is, betwijfel ik een beetje. Je totale configuratie is mij even niet duidelijk.
Link naar reactie
Het volgende is gebeurd. Er is een harddisk bijgeplaatst (F-disk, D: is inderdaad een CD-speler en E: een CD-brander). Ik heb vervolgens Windows XP op de F-disk geinstalleerd. Op de C-disk stond al eerder Windows XP. Bij het starten van de computer verschijnt sindsdien automatisch een menu-tje, ik kan kiezen uit Windows XP en Windows XP. Vervolgens is er iets misgegaan op de C-disk. Ik kan op die schijf niet meer doorstarten in XP. Ik wil nu graag rechtsreeks van de F-disk starten en de C-schijf helemaal schoonmaken/formateren. Ik wil de schijf daarna gebruiken voor data-opslag, wellicht om Linux te instaleren. Ik ben geen doorgewinterde computeraar en dacht in mijn eenvoud dat dat mijn plan gemakkelijk was uit te voeren. Dat valt even tegen. Als ik start van de A-schijf lukt formateren van C: dan wel? En kan ik dan in het vervolg eenvoudig van de F-schijf starten? Noch C:, noch F: zijn gepartitioneerd.
Link naar reactie
[quote:6417797c4d] Op 14-04-2002 16:03 schreef G. Goochem: Ik ben geen doorgewinterde computeraar en dacht in mijn eenvoud dat dat mijn plan gemakkelijk was uit te voeren. Dat valt even tegen. Als ik start van de A-schijf lukt formateren van C: dan wel? [/quote:6417797c4d] Ja, zelfs voor de wat gevorderde zitten er nog allerlei onverwachte kanten aan. Zolang de herstel/reparatie optie nog werkt, dan is dat de enigste juiste weg om te gaan. Druk na het booten, voldoende snel op F8. Bij mij reageerde de Bios ook op F8, dus hoe dat bij jou gaat, dat weet ik dus niet. Het kan zijn dat je eerst C: moet repareren voordat F: gerepareerd kan worden of vice versa. Ik zou eerst die F: maar eens proberen. Als dat lukt, vervolgens de herstel diskette voor F: installatie aanmaken, als dat nog niet is gebeurd. Vervolgens C: formatteren. Wel booten vanaf opstart diskette (vermoed ik). Daarna opnieuw de herstel/reparatie optie gebruiken. De herstel diskette is nodig om de rest netjes af te handelen. ZOnder een voldoende verse herstel diskette zie ik geen oplossing, zonder herinstallatie van Windows. Ik heb met Windows 2000 gemerkt dat de herstel optie niet altijd werkt. In dat geval resteert alleen de herinstallatie. Ik ga ervan uit dat de F: eigenlijk weer C: moet worden. Dat geeft de beste prestaties. Tja, iets eenvoudigs blijkt dus in het geheel niet eenvoudig. Eenvoudig is: maak je harde schijf configuratie eerste in orde. Dat betekent master/slave kiezen voor de betreffende harde schijf. Vervolgens de boel op C: opnieuw installeren. Anders heeft WIndows XP (volgens mij) nog steeds 2 schijven/partities nodig. Daarna kun je opnieuw bepalen of die andere schijf wel geformatteerd kan worden vanuit Windows cq vanaf de opstart diskette.
Link naar reactie
Als je windows XP op een "niet C-schijf" installeer kan je nooit je C-schijf formateren of verwijderen, omdat er op je C-schijf in de MBR (master boot record) een verwijzing staat waar Windows XP geinstalleerd staat (dus op jouw F-schijf). Dus OF Windows XP op je C-schijf installeren, OF die C-schijf eerst formateren en DAARNA XP instaleren op je F-schijf. Spiderned
Link naar reactie
Ja, dat klopt wel zo ongeveer. Je bootbestanden staan dus blijkbaar op je C-schijf. Deze kun je dus nu alleen maar formatteren door vanaf een bootdisk op te starten, dan moet het wel lukken. Maar je Windows XP zul je daarna wel weer toegankelijk moeten maken. Dat kan met behulp van het Recovery Console. Opstaren vanaf CD, F10 indrukken, en zodra je in RC zit het commando [b:92197de120]bootcfg /rebuild[/b:92197de120] intypen. Daarmee wordt WinXP weer toegankelijk. Maar het is natuurlijk wel zo gemakkelijk om WinXP op je eerste schijf te installeren...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...