Ga naar inhoud

HD partitioneren


Aanbevolen berichten

[quote:687fa1cc16] Op 26-03-2002 23:30, schreef Chrizzly: Ja partition magic van Powerquest (www.powerquest.com) daarmee kan het allemaal [/quote:687fa1cc16] Die heb ik,... maar als ik nu partitioneer,... wist hij dan gegevens ofzo? Volgens defragmentatie van WinXP is 18Gb verdeeld over mijn 40Gb schijf. (na defragmentatie). Ik had het liefst 2 x 20Gb partities. Plaatst Partition magic de gegevens automatisch om,... of gaat informatie verloren als ik herpartitioneer! Die vraag wil ik eerst beantwoord hebben voor ik met mijn schijf ga klooien!
Link naar reactie
Heej Jugg, nie zo stresse man! Je kunt met Partition magic prima die HD splitsen. Ik weet niet of je NTFS of Fat32 (volgens mij gaat fat32 maar tot 32 GB) gebruikt, maar volgens mij is Fips alleen voor het splitsen van Fat32 partities. Het programma waar H het over heeft is Ranesh Partition Manager, maar die kan alleen nieuwe partities maken, niet splitsen en migreren etc. Partition Magic is dus de Way to go. Zolang de partitie die je over wil houden net zo groot of groter is dan de hoeveelheid data die erop staat, is er niks aan de hand. Effe defraggen van te voren is idd verstandig. Kun je na de splitsing alles overpompen.
Link naar reactie
In Win2000 en XP kun je (als administrator of beheerder) wel partities verwijderen en aanmaken op vrije ruimte maar je kunt beslist niet resizen. Je kunt met Fdisk ook FAT32 partities >32 Gb aanmaken maar niet met de setup van WinXP; die gaat inderdaad tot 32 Gb. Alles daarboven wordt automatisch NTFS. Inderdaad is FIPS alleen voor FAT geschikt en dan nog alleen om te splitsen. Ranish (www.ranish.com) kan wel degelijk FAT-partitions resizen, maar is voor NTFS inderdaad ongeschikt. Hoe dan ook is Partition Magic alles en iedereen de baas, omdat je daar gewoon alles kunt doen op het gebied van partities. Ik werk er al jaren mee en kan echt niet meer zonder. En in al die jaren is het echt [i:a747d281c8]nog nooit[/i:a747d281c8] fout gegaan, wat voor ingewikkelde toeren ik ook uithaal. Maar het [i:a747d281c8]kan[/i:a747d281c8] wel en het is ook altijd om een image achter de hand te hebben; derhalve behoort ook [b:a747d281c8]Norton Ghost[/b:a747d281c8] tot mijn standaard-uitrusting.
Link naar reactie
[quote:221985b7f8] Op 28-03-2002 13:21 schreef Binary: In Win2000 en XP kun je (als administrator of beheerder) wel partities verwijderen en aanmaken op vrije ruimte maar je kunt beslist niet resizen. Je kunt met Fdisk ook FAT32 partities >32 Gb aanmaken maar niet met de setup van WinXP; die gaat inderdaad tot 32 Gb. Alles daarboven wordt automatisch NTFS. Inderdaad is FIPS alleen voor FAT geschikt en dan nog alleen om te splitsen. Ranish (www.ranish.com) kan wel degelijk FAT-partitions resizen, maar is voor NTFS inderdaad ongeschikt. Hoe dan ook is Partition Magic alles en iedereen de baas, omdat je daar gewoon alles kunt doen op het gebied van partities. Ik werk er al jaren mee en kan echt niet meer zonder. En in al die jaren is het echt [i:221985b7f8]nog nooit[/i:221985b7f8] fout gegaan, wat voor ingewikkelde toeren ik ook uithaal. Maar het [i:221985b7f8]kan[/i:221985b7f8] wel en het is ook altijd om een image achter de hand te hebben; derhalve behoort ook [b:221985b7f8]Norton Ghost[/b:221985b7f8] tot mijn standaard-uitrusting. [/quote:221985b7f8] In de faq van Ranish staat het volgende: Q: Can I partition my disk without losing data with your Partition Manager? A: Yes. You can. If you have one large FAT-16 or FAT-32 partition and you want to create another partitions, without losing existing data you have to do the following: 1. Defragment your C: disk. 2. Run partition manager and change partition size in TWO places: partition table and boot record (you get there when you press Enter). Make sure the size does not drop below minimum partition size. 3. Reboot computer and run SCANDISK to check for errors / adjust FAT-32 free space. 4. Create new partitions. en deze faq vragen: Can I shrink FAT partition? Can I enlarge FAT partition? Can I convert FAT-16 to FAT-32? Can I convert FAT-32 back to FAT-16? Can I merge two FAT-16 partitions into a single FAT-32? Volgens mij kun je dus alleen fat32 resizen etc. en niet NTFS en consorten... Tenminste, daar ga ik veiligheidshalve maar vanuit. Ik heb wel dit gevonden trouwens: http://www.zeleps.com/ Maar goed, PM does the job iig.
Link naar reactie
Eddey, Ik heb zelf alleen maar wat "gespeeld" met FIPS zonder echt de zaak in gang te zetten. Maar ik ben best bereid om een experiment te doen met dit geval. Ik moet even een slachtoffer (PC met een FAT partitie) zoeken om de operatie op uit te voeren. Ik laat het resultaat nog wel even weten. Overigens zou ik kennissen gewoon een PM bootdiskette geven, want daarmee kun je zoiets ook uiterst simpel doen. Maar dat terzijde. En Captain_K: dat Ranish niet geschikt is voor het shuffelen met NTFS partities had ik al aangegeven, dus dat ben ik helemaal met je eens. En voor de onervaren PC'er is dit programma ook veel te ingewikkeld. Voor de meensten dus eigenlijk ook niet echt een "redelijk" alternatief.
Link naar reactie
Alles ging prima,... klaar in 5 minuten! Alleen 1 probleem! C: Primary D: CD-ROM E: Plextor F: Logical Hoe maak in WinXPvan de F: D: ??? [edit] ok, heb het al! _________________ [url=http://www.phrea.com/forum/index.php?s=]Ignore idiots and flamers! Replies only encourage them![/url] [ Dit bericht is bewerkt door: Juggernaut op 2002-03-28 17:22 ]
Link naar reactie
Eddey: Ik heb FIPS even uitgeprobeerd op een laptop met 1 primaire en 1 extended partitie. Met een opstartdiskette met FIPS de extended partitie in tweeën geknipt. Fluitje van een cent, was onmiddellijk klaar. Het lijkt me wel zinvol om vooraf een partitie te defragmenteren. Weliswaar was er heel even een DATA-check, dus misschien dat FIPS de data zo nodig verplaatst, maar dan heb ik niet uitgeprobeerd. Maar simpel de bedienen is het wel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...