Ga naar inhoud

PC gaat niet meer vanzelf uit


Aanbevolen berichten

Sinds ik win 98 se heb geinstalleerd sluit mijn pc niet meer vanzelf af, even voor de duidelijkheid, vroeger, als ik via start, afsluiten, de computer uischakelen, de computer af zette ging hij ook vanzelf uit, nu krijg ik weer het scherm, "U kunt de computer nu uit zette" of zo en moet ik dus de knop indrukken om hem werkelijk uit te zetten.... help!
Link naar reactie
Dit riekt naar een biosinstelling. Aan de andere kant treedt het op direct na een schone installatie van W98SE als ik het goed begrijp. In het eerste geval is het niet zo moeilijk; exact kan ik het niet zeggen omdat ik niet weet wat voor bios je hebt maar kijk eens (in het bios) onder "power" of iets wat daar op lijkt. Daar moet je iets van "auto power off" of "power management" op enabled hebben staan. W98SE heeft ook met sommige MoBo's een probleem met afsluiten, daarvoor is een patch te downloaden van Microsoft. Er zijn twee patches, namelijk één om problemen als die van jou op te lossen en één om een korte vertraging aan te brengen in het afsluitproces zodat de harde schijf de eventuele gecashte data nog weg kan schrijven omdat snelle processors soms zo snel afsluiten dat dit anders niet mogelijk is en dan krijg je soms een registerprobleem. Kijk ook even onder 'start->intellingen->configuratiescherm->energiebeheer' wat daar staat. Succes.
Link naar reactie
[quote:9a6ff25e0a] Op 20-03-2002 14:35, schreef Moos: Heb je een naam voor die patch of waar ik hem kan vinden? [/quote:9a6ff25e0a] Kom zeg - een beetje creativiteit; probeer http://www.microsoft.com eens, sectie downloads. Volgens mij moet je het onder Windows Update ook kunnen vinden (link zit waarschijnlijk standaard in je startmenu). Overigens heb ik een soortgelijk probleem gehad met 98 SE, waarbij het probleem ontstond door de combinatie van 98 SE met een netwerkkaart - uiteindelijk werd dat pas opgelost doordat de kaartfabrikant een speciale nieuwe driver opstuurde... Mocht je het vermoeden hebben dat dat bij jou ook zo is, schakel die kaart dan eens uit in je hardwareprofiel en kijk of hij dan wel goed afsluit.
Link naar reactie
energiebeheer door windows laten doen niet door bios in je bios kun je inderdaad iets uit zetten i.vm. de atx voeding die dit mogelijk maakt ook de update voor win 98 afsluitprobleem met grote harde schijven is wel degelijk beschreven en path voor bij windows update sommige mobo heben er jumpers voor zitten dus ff manual lezen van mobo zit ook bios bij RTFM
Link naar reactie
Mmh, dat BIOS verhaal vind ik een beetje vreemd. Windows 98 gaat echt niet je BIOS wijzigen bij mijn weten. Die patch is bedoeld om de computer langzamer te laten afsluiten, ook niet wat hier het probleem lijkt te zijn (in tegendeel :lol:). De netwerkkaartsuggestie komt mij het waarschijnlijkst voor, omdat ik dit probleem ook gehad heb, nadat ik een heleboel had lopen klooien met mijn netwerkkaart en de netwerk inlogprocedure. Vreemd genoeg verdween het probleem vanzelf weer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...