Ga naar inhoud

Oud beestje herkent 6 gig HD niet


Aanbevolen berichten

Mijn probleem is als volgt: ik heb een Pentium 166 MHz gekocht en tot mijn verbazing herkent ie de HD van 6 GB die ik erin heb gezet niet. Verbazing, omdat ik tot een half jaartje terug een vergelijkbaar systeem (misschien half of net heel jaar nieuwer) had, een Pentium Pro 180 MHz, en die pikte deze HD wél. Het is een Dell Optiplex GS+ .. Ik heb op de Dell-site de handleiding opgezocht en daar stond inderdaad op dat je met handmatige instellingen niet boven de 512 MB uitkwam, en auto doet ie niet bij deze HD. Ik dacht dat misschien een BIOS-flash zou helpen .. uitgevoerd, doet niks, ook al is de BIOS van 2000 en de HD van 1999. Wat zijn mijn verdere opties (beh. de computer gaan ruilen, ik heb hem bij een soort compudump gekocht)? Op de Dell-site raadden ze een ATA-controller aan. Is leuk, maar deze comp heeft maar 2 PCI-sloten en die zijn allebei bezet met een netwerkkaartje (deze computer zou als server moeten gaan fungeren). Zijn er nog andere mogelijkheden? Alvast bedankt!
Link naar reactie
ik zou toch proberen of je handmatig niet iets kan inkloppen wat voldoende ruimte geeft op de schijf. Ik neem aan dat je er iets als linux op wil gaan zetten en dan heb je niet de volle 6 GB nodig... Is wel jammer van de niet beschikbare ruimte, maar het werkt wel... En op alles auto werkt niet? beetje vreemd...
Link naar reactie
[quote:4ab4ecd9bc] Op 20-03-2002 0:00, schreef EJR: Ik neem aan dat je er iets als linux op wil gaan zetten en dan heb je niet de volle 6 GB nodig... Is wel jammer van de niet beschikbare ruimte, maar het werkt wel... [/quote:4ab4ecd9bc] Nou, zelfs dat werkt niet, ten minste, ik krijg hem daarmee niet aan de praat. Ik wil inderdaad een serverinstallatie van RedHat Linux doen zonder grafische poespas, dus daar is niet veel voor nodig. Maar ik wil onder ander een FTP-server met zeker 2 gig muziek opzetten en ja, dan heb ik toch wel meer plaats nodig. :wink: [quote:4ab4ecd9bc] En op alles auto werkt niet? beetje vreemd... [/quote:4ab4ecd9bc] :sad: [quote:4ab4ecd9bc] Op 20-03-2002 8:58, schreef Captain_Kansloos: Kijk effe op de site van de HD fabrikant. Wellicht staat daar een tooltje dat het BIOS "voor de gek houd" zodat je toch de 6 GB kunt aanspreken. [/quote:4ab4ecd9bc] Dat ga ik dan eens doen! Jij en Tornado hartelijk dank voor de tip. Ik laat weten hoe het gegaan is.
Link naar reactie
HA! Probleem opgelost! Weet je wat het nu was? Ik keek op de site van mijn HD-fabrikant (Western Digital) en daar stond dat je bij een stand-alone drive helemaal geen jumpertjes moest gebruiken, dit i.t.t. de mastersetting. Raar genoeg heeft mijn oude computer (Pentium Pro 180) hierover nooit moeilijk gedaan, maar deze Pentium 166 blijkbaar wel. Ik heb het jumpertje van de masterstand naar de "parkeerstand" gezet en nu herkende de BIOS de HD direct! Ook nog de gehele grootte. :smile: Bedankt voor het meedenken iedereen! Nu ga ik Linux installeren op mijn server-to-be. :smile: Trouwens wel grappig, als iemand hier een verklaring voor heeft: alle mededelingen bij het opstarten van het systeem zijn in het Engels. Alleen als hij nergens van kan booten zegt ie "Operativsystem saknas" (Zweeds voor "OS ontbreekt"). Dat vind ik wel heel raar ... Ik heb wel die comp eens met een Zweedse Windows-opstartdiskette opgestart, maar daar kan dit toch niet van komen? Ik bedoel, waar haalt ie dat dan ineens vandaan? En Dell is bij mijn weten toch echt niet Zweeds! :grin:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...