Ga naar inhoud

Zeeeeer oud gevalletje......


Aanbevolen berichten

Ik heb een compaq LTE/286 laptopje gekregen, ik wil er nix serieus mee doen (kan dat uberhaupt? :grin: ) maar wil hem toch wel aan de praat krijgen. Bij het opstarten meld ie ; 162- system options not set-(run setup) insert diagnostic diskette indrive A: Continue : F1 Daarna (F1) meld ie : non-system disk or disk error. Hij doet het verder wel goed als ik DOS 6 draai van diskette. de harde schijf is dus manco.... Nu heb ik wel eens gehoord dat oude laptops software (soort bios)op de harde schijf nodig hebben om te kunnen werken. Is dit het geval? anders: hoe kom ik aan de diagnostic diskette? ik heb zelf al gezocht bij compaq maar nix.....
Link naar reactie
Bios instellingen zijn waarschijnlijk verloren gegaan. DOen wat het systeem zegt, speciale diskette er in stoppen. Misschien dat Compaq die nog ergens heeft staan. Het kan ook nog zijn dat de batterij leeg is. Verder moet je wat meer informatie te weten zien te komen over de harde schijf. SOms kan je die alleen instellen via een speciaal programma (staat op die speciale diskette), soms kan dat rechtstreeks via de Bios. In beide gevallen moet je weten wat er ingevuld moet worden. Er is een klein kansje dat er op de harde schij al een partitie staat met die informatie. Echter als de hard schijf instellingen zoek zijn, moet die eerst weer worden ingevuld. Vervolgens zou je weer toegang kunnen krijgen.
Link naar reactie
Veel 286 pc's waaronder ook blijkbaar deze laptop hebben een setup tooltje nodig om het bios te benaderen. Waarschijnlijk, moet ik cmos zeggen oid. Zonder deze tool is de laptop onbruikbaar. Ik denk dat hij zonder batterij heeft gestaan en nu dus zijn instellingen kwijt is. In het bijzonder van de HD. Zoeken dus op internet en een mailtje sturen naar compaq. [ Dit Bericht is bewerkt door: ahbart op 2002-03-15 19:12 ]
Link naar reactie
bedankt allen, ik heb de tools kunnen dl, nu nog een 720 K diskette..... ik heb dus maar mij vader gemailt,wellicht heeft hij er nog 1, anders zal ik naar de pc dumpdag moeten gaan, een vesa localbus kaart(oid) kopen vanwege de 720 K disk die daar meestal nog bijzit :wink: lol Ik heb ondertussen ook zelf toch nog wat info weten te vinden,het schijnt dat de hd van deze laptops zeer slecht zijn en meestal stuk..... Ik ga er dus dan ook maar vanuit dat het bij mij ook het geval is. evengoed, als allesgaat werken:wat zou ik er mee kunnen doen? WP 5 ofzo?of is dat te veel? hij heeft 640 K ram [ Dit Bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-03-15 21:41 ]
Link naar reactie
Inderdaad, zo kun je floppies nog op 720 KB formatteren. Soms doet ie het zomaar met een 1.44 flop, soms moet je het gat dichtplakken met plakband. Een 286 kan nog best bruikbaar zijn. Als je er WP5.1 op zet kun je er prima op typen, als je monitor en toetsenbord goed zijn. Ik gebruik zelf een Tulip 286 laptop. Hij heeft WP5.1, Arachne (DOS-webbrowser), NJStar (Chinese en Japanse tekstverwerker), Lotus 1-2-3 (spreadsheet), Prince of Persia (yeah) en Sokoban (kistje duwen). Zo'n ding kan dus best bruikbaar zijn. Het enige nadeel (bij mij) is zijn gewicht. 10 kilo is niet bepaald praktisch op reis...
Link naar reactie
Sorry voor de vertraging maar ik sluit wel altijd af met een bedankje.... De 286 staat op dit moment lekker naast me te brommen, het scherm knippert af en toe, waarschijnlijk een vuil contactje, maar verder doet ie het perfect, zelfs de accu is nog acceptabel. De 720 K diskettes kwamen van pa, de diagnose zij dat de hd stuk was, deze uit elkaar gehaald , bleek de kop "vastgeplakt" te zitten, losgemaakt,schoongemaakt en werken! Ik heb dos 6.22 erop gezet met shell, wp51, pc-tools6 en wil nu gaan zoeken naar een stokoude autocad, is kijken of dat gaat werken... overigens: het gaatje afplakken en formateren als 720 K maakt van een 1.44 diskette nog steeds geen 720 K disk, de diagnose tool van compaq verdomde het om zich op zo'n "gefixte" diskette te installeren, installeren op een echte 720 K disk gaf geen problemen. Er zit dus kennelijk nog meer verschil in dan alleen het gaatje en de formatering.... bedankt allen voor de zeer nutige tips :smile:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...