Ga naar inhoud

Onverklaarbare bevriezingsverschijnselen


Aanbevolen berichten

  • 5 maanden later...
Sorry, maar dit is een behoorlijk stukkie tekst, maar ik heb nou eenmaal een schijnbaar onoplosbaar probleem. Voor potentiële kopers en bezitters van dezelfde hardware als ik heb is dit ook wel interessant, denk ik. Mijn systeem is redelijk courant, dacht ik zo als ik door het forum blader.

  • AOpen AK33 met AC97 Onboard sound
  • AMD Duron 750
  • 64 MB RAM
  • Elsa Erazor III 32 MB
  • WD 15 GB HD 7200 rpm
  • CD-rom 24x
  • Aopen CD-rw 8x4x32x

Ik gebruik de computer voor van alles en nog wat: office, games, grafisch, muziek. Ik ben zeer te spreken over de prestaties. Snel, goed beeld en geluid. Tot zover geen klachten.

Maar ik heb last van vastlopers. :wink:

Ik heb inmiddels de volgende stappen ondernomen:

  • Windows 98se opnieuw geïnstalleerd (zucht). Na een aantal keren toch maar eens die cd van Norton Ghost die je bij het mobo krijgt erbij gepakt. En dat herverherinstalleren gaat nu een stuk sneller. Een image van een zo clean mogelijke Windows-installatie om elke keer weer opnieuw te beginnen is echt makkelijk!
  • Door eliminatie van mogelijke software die het probleem kan veroorzaken kan ik stellen dat het niet aan de software ligt, behalve als het in Windows zelf zit. Maar omdat ik deze versie ook op mijn oude systeem zonder problemen had draaien en ik nu geen enkele foutmelding zie of krijg over verkeerde instellingen en missende bestanden mag ik aannemen dat dat wel goed zit. Mogelijk lust Windows mijn hardware niet, maar wil dat ie dat niet hardop zeggen?
  • Ik heb een aparte partitie van 500 MB. Daarop staat als enige bestand de swapfile met een minimum van 128 MB, geen maximum. De vastlopers zijn na deze ingreep iets minder geworden, maar het zet nauwelijks zoden aan de dijk. Experimenteren met de instellingen levert niets extra op.
  • Ik heb de nieuwste drivers voor mijn hardware van de sites van de fabrikanten gedownload en geïnstalleerd.
  • Ik heb DirectX 8.0 geïnstalleerd.
  • TweakUI, Tweaki, Fix-It, Norton, resource- en geheugenbeheerders, cachemanagers, tool x, utility y, alles tegelijk, geen een van allen, zelf rommelen in het register, het maakt allemaal
Link naar reactie
Gebruik je de nieuwste BIOS en/of drivers? Is je geheugen in orde? Mijn vraag betreffende de BIOS en de drivers wil niet zeggen dat je de nieuwste versie zou moeten gebruiken, soms werkt een oudere versie beter. Het is alleen maar dat je er van bewust van moet zijn dat iets in je systeem de boel overhoop haalt. Mijn ouders hebben ook een half jaar aangemodderd met een dergelijk probleem, bleek uiteindelijk de BIOS te zijn. Alleen ander moederbord en PIII CPU. Uit je verhaal begrijp ik dat je van alles en nog wat hebt uitgeprobeerd. Het lijkt me verstandig eerst allerlei tooltjes maar eens te gaan verwijderen. Ik verwacht geen problemen met bijvoorbeeld TweakUI maar je weet natuurlijk maar nooit. Geheugen optimalisatie programma's en softcoolers e.d. zou ik zolang de problemen voortduren gewoon verwijderen. Maak de configuratie zo kaal mogelijk! Als de basis niet stabiel is moet je het niet complexer maken dan het al is. Overigens als een CPU (te) warm wordt, dan kun je dat gewoon voelen. Warm kun je beetpakken, warmer hou je niet zolang vol. Heet pak je niet beet. Te warm is minstens heet of nog warmer. Als de boel te warm wordt dan voel je of ruik je dat wel.

Het lijkt me zaak om te achterhalen wat de boosdoener is. Als het geheugen 100% in orde is, zou je kunnen kijken of het geluid problemen veroorzaakt. Schakel dat hardware matig uit, verwijder de drivers en zo. Bekijk of dit de situatie verbeterd. Voor je videokaart, ga na hoe die in VGA mode functioneert. Eventueel de CD-Brander eruit halen en kijken of dit verschil uitmaakt. Ik lees wel eens dat de voeding kritisch is voor AMD processors. Weet je of deze aan alle eisen voldoet?

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Is dit probleem ooit opgelost? Gisteren ben ik er pas achter gekomen, dat, volgens mij, alleen mijn keyboard (normaal Microsoft) en Logitech Trackball 'bevroren'. Eerst dacht ik, anderhalve week lang, dat mijn gehele systeem 'vastliep' maar gisteren merkte ik dat andere processen, toevallig actief (geluid) gewoon doorgingen. Ik werk met W98 SE, met updates, Chaintech 6LTM mobo, bios en alle drivers up-to-date, ander geheugen, andere kaarten. Probleem doet zich met name voor tijdens surfen over het net met IE 6.0. Iemand een oplossend idee?
Link naar reactie
De voeding lijkt me het meest waarschijnlijke. Het slechte nieuws is dat het verder van alles en nog wat kan zijn. Ik tik dit bericht in op een PC die bezig is met "stress" testing. De voeding gisteren vervangen omdat deze bij vrij gewone dingen al vastliep of geheugenfouten gaf. Een programma als Davi-Cash kreeg hem zo onderruit, tot nog toe is het mij nog niet gelukt om dat nog eens te herhalen.
Link naar reactie
Ik gebruik zelf geen specifiek programma, dus misschien dat iemand iets handigs weet. Zelf gebruik ik bij voorkeur programma's die geheugen vreten en de CPU zo nu en dan zwaar belasten. Dat is bijvoorbeeld een groot Word document met (veel) plaatjes doorbladeren in Word. Outlook (Express) is een zware toepassing. Internet Explorer doet het ook niet slecht. En tja Davi-Cash is kennelijk ook een goeie systeem belasting.
Link naar reactie
[quote:f8c71e59cd] Op 22-03-2002 9:14, schreef sjaver: Is dit probleem ooit opgelost? Gisteren ben ik er pas achter gekomen, dat, volgens mij, alleen mijn keyboard (normaal Microsoft) en Logitech Trackball 'bevroren'. Eerst dacht ik, anderhalve week lang, dat mijn gehele systeem 'vastliep' maar gisteren merkte ik dat andere processen, toevallig actief (geluid) gewoon doorgingen. Iemand een oplossend idee? [/quote:f8c71e59cd] Hmm, dit duidt, denk ik, toch op iets anders. Soms hobbelt een computer nog een tijdje door als die resources kan bemachtigen. Als het inderdaad alleen de muis en het toetsenbord lijkt te zijn, dan zou ik dat toch nader onderzoeken. Bijvoorbeeld eventjes geen muis. Het is te doen ... met de Tab toets, Alt-Tab en zo moet je een eind kunnen komen, en ook die twee Windows toetsen op het moederbord zijn erg handig (zonder muis). Een tijdje terug ook iets raars gehad. Via netwerksoftware kon ik gewoon een tijdje langer rondkijken op een andere PC terwijl die het kookpunt aan het bereiken was. Als ik Windows ging gebruiken op die PC, bereikte die computer gelijk het kookpunt.
Link naar reactie
Ligt het niet aan je videokaart? Ik heb hier een oude P100 met daarin een S3 vidokaart. Zodra ik daar mijn oude Stealth II s220 inzet is het gedonderen geblazen. Ik heb die kaart vroeger al in die PC gehad, maar onder win95 (nu win98), en dat lukte me toen na veel problemen. Onder win98 krijg ik hem niet aan de gang, en gebeurd ongeveer hetzelfde als hier beschreven. Daar ik de PC toch alleen als server gebruik, heb ik de S220 maar aan de kant gegooid. Bert Kuyper
Link naar reactie
Sjo, da's lang geleden dat ik hier geweest ben. Mijn excuses aan iedereen die destijds gereageerd heeft of anderszins dit topic gevolgd heeft. Ik had even moeten melden dat het probleem verholpen is. :smile: Daarmee heb ik gelijk de vraag of het opgelost is beantwoord: ja dus. Hoe? Het enige wat ik veranderd heb is: - meer geheugen: van 64 naar 256 MB - onboardsound uitgeschakeld en een PCI-geluidskaart (SoundBlaster PCI-128) geplaatst Daarmee waren alle problemen verleden tijd. Ik betwijfel of een soortgelijke actie het probleem van jou (sjaver) kan verhelpen. Eén van de mogelijke oorzaken kan zijn een muis/modem-conflict (in jouw geval trackball). Heb je een intern modem? Is die trackball USB? Waarschijnlijker lijkt mij echter een brakke IE6-installatie of configuratie of beschadigde registersleutels. Dit naar aanleiding van een soortgelijk probleem bij een vriend. Na een hoop gedonder met vastlopende muis is hij weer teruggekeerd naar IE5 (herinstall Win98SE) en weg waren de problemen. Na een tijdje weer ge-upgraded naar IE6, en wat denk je? Juist, een vastlopende muis... Nu is het de vraag of dat ligt aan IE6 of aan iets anders wat de instellingen/registerverwijzingen door de war gooit. Hij is bezig met trial and error, maar ik zou de moed al hebben opgegeven. Dan maar geen IE6. :smile:
Link naar reactie
[quote:663767f91f] Op 22-03-2002 14:36, schreef sjaver: Bedankt Hans.V voor je ideeen, maar het probleem doet zich met name voor tijdens cursorbewegingen tijdens surfen en dat is mij te moeilijk met tab en windows-toetsen. [/quote:663767f91f] Waar het mij omging was dat als je zonder muis geen problemen ziet, dat je er dan vrij zeker van kan zijn dat je het bij de muis moet zoeken. Alleen is IE niet zo handig te bedienen zonder muis. Het slechte nieuws is, als het aan de muis ligt, toch een test procedure moet bedenken om daar zekerheid over te krijgen. Is er nog een ander populair programma dat problemen geeft, maar makkelijker is te bedienen zonder muis?
Link naar reactie
[quote:eb12a7c3fd] Op 22-03-2002 20:13, schreef Werner: Daarmee heb ik gelijk de vraag of het opgelost is beantwoord: ja dus. Hoe? Het enige wat ik veranderd heb is: - meer geheugen: van 64 naar 256 MB - onboardsound uitgeschakeld en een PCI-geluidskaart (SoundBlaster PCI-128) geplaatst [/quote:eb12a7c3fd] Bedankt voor je antwoord. Lijkt dan toch heel veel op een driver probleem.
Link naar reactie
Iedereen zover bedankt. Alsof de duvel meekijkt. Zojuist zocht ik op de Microsoft site en tikte het woord 'freeze' in. Na enter was ook echt een en ander bevroren. Ik heb een andere VGA-kaart(ook s3 geba-seerd) geprobeerd maar hetzelfde euvel als resultaat. Inmiddels ook een keer hetzelfde verschijnsel gehad terwijl ik met de Adobe5 reader door een pdf-document van het Chaintech 6LTM moederboard aan het scrollen was (met het muiswiel). Geen andere toepassing actief.
Link naar reactie
Bij zoiets altijd werken vanuit de eliminatie methode: verwijder alles uit je pc wat niet echt nodig is: brander, cd speler, 2de schijf, alle geheugenbanken behalve 1, en kijk dan nog eens wat hij doet. Doet hij het nu wel, dan steeds 1 apparaat terugplaatsen. Staan de bios instellingen wel goed ?. Kan het zijn dat hij verbinding probeert te maken met internet ?. Dan lijkt het ook alsof hij vast zit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...