Ga naar inhoud

nieuwe speakers, welke van deze 2


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben op zoek naar nieuwe 'boekenplankmodel-speakers', om aan te sluiten op mijn versterker (Onkyo A-9210) die op zijn beurt weer aangesloten is op de geluidskaart (Creative Soundblaster Audigy SE) van mijn pc. Nu heb ik zelf één van deze 2 op het oog: http://www.hetbesteproduct.nl/nl/Compacte_Speakers_vergelijk.html?1887048329,667101960 (inderdaad, heb mag niet écht veel kosten) Welke van de 2 zou in mijn installatie het best passen? Bvd, Anton
Link naar reactie
Het is jammer dat de crossover frequentie bij die set van Mordaunt niet is weergeven, maar hij ligt bij de speakers van Heco veel te hoog (lijkt me dat ze 3500 [b:bdf175edb4]Hz[/b:bdf175edb4] bedoelen). Dit zorgt ervoor dat de woofer ook nog een groot middengebied moet verzorgen en geeft een minder prettig geluid (vaak een combinatie van teveel hoog en teveel bas zonder 'warm' midden) en is vooral erg ongeschikt voor muziek met een groot dynamisch bereik (denk bijv. aan klassiek ed). De 130mm speaker in de set van Mordaunt ziet er wel uit als een redelijke kwaliteit middentoner (losse prijs minstens ~€20-25). Als je naar sommige specs kijkt zie je dat er weer een hoop onzin in staat. Wat heb je bijvoorbeeld aan hoge tonen die je niet eens kunt horen :?. En dan is dat minimale aanbevolen vermogen ook zo vreemd, als je 15W naar die speaker stuurt heb je op 2 meter een geluidsdruk van 114 dB, niet zo'n goed idee dus. Het valt me mee dat ze er geen maximaal vermogen bijzetten want dat wordt vaak ook nogal overdreven (5W is bijvoorbeeld al heel wat). Conclusie: het is wel duidelijk waar het geld in is gaan zitten bij die duurdere set en ik denk dat je daar best een redelijk geluid uit zult gaan krijgen (iig stukken beter dan een computerspeakerset).
Link naar reactie
Ik zou maar gewoon gaan luisteren welke je het mooiste vindt klinken. Wat betreft onhoorbare frequenties. Het is nog altijd zo dat dit harmonischen kan maken met andere frequenties waardoor weer een wel hoorbare frequentie kan ontstaan. Om mijn bewering wetenschappelijk te ondersteunen.... [url=http://www.breem.nl/fldtechniek/pggehoor.htm#Frequenties%20boven%20de%20gehoorgrens]klik[/url] navigeer even naar het gedeelte boven de gehoorgrens. Als je kleine speakers zoekt met goed geluid, kan dan eens naar de spullen van Timedomain. Hier heb ik ook een paar active-luidsprekers van. Klinken ongekend goed voor de kleine afmeting. http://www.timedomainaudio.nl/nl/producten/timedomain_light.html Ik weet alleen niet wat ze precies kosten.
Link naar reactie
Ik heb zelf een setje van het merk Phonar ( http://www.phonar.de ). Om specifiek te zijn 'Compact 2'. Helaas zijn ze niet meer op de site te zien. Die vind ik nog steeds erg goed en ze waren volgens mij ook goedkoop :) Maar doe vooral wat Slashead zegt. Zelf luisteren met je eigen muziek is het enige dat helpt, want pure data zegt werkelijk niks over hoe zo'n luidspreker werkelijk klinkt. Dat komt daarbij ook doordat de ruimte en plaats waar de luidsprekers geplaatst worden een aardige invloed hebben op het eindresultaat.
Link naar reactie
[quote:214389b7dc="ArneLH"]Het is jammer dat de crossover frequentie bij die set van Mordaunt niet is weergeven, maar hij ligt bij de speakers van Heco veel te hoog (lijkt me dat ze 3500 [b:214389b7dc]Hz[/b:214389b7dc] bedoelen). Dit zorgt ervoor dat de woofer ook nog een groot middengebied moet verzorgen en geeft een minder prettig geluid (vaak een combinatie van teveel hoog en teveel bas zonder 'warm' midden) en is vooral erg ongeschikt voor muziek met een groot dynamisch bereik (denk bijv. aan klassiek ed).[/quote:214389b7dc] Zo zeg, dat zijn nogal niet een claims. Je zegt dat de kantelfrequentie veel te hoog is van de Heco. Hoe kom je daar zo bij? Ik zie een polyprop conusje, dus erg veel opbreken doet ie waarschijnlijk niet. Bovendien staat er bij mij niet bij op welke orde hij gefilterd is. Buiten dat weet je helemaal niet wat die tweeter doet! Misschien vervomt die tweeter wel enorm onder de 3k (bij goedkopere tweeters niet ondenkbaar). Je moet dan de woofer gaan rekken. Soms kan dat echter prima gaan hoor. Jij heb wellicht geluisterd naar luidsprekers waar een gat in de curve zat? Dat stuk over klassieke muziek begrijp ik ook niet hoe ik dat moet interpreteren. Hoe hoger de kantelfrequentie hoe minder snel je je tweeter sloopt, dus kun je juist meer dynamiek pakken. [quote:214389b7dc]De 130mm speaker in de set van Mordaunt ziet er wel uit als een redelijke kwaliteit middentoner (losse prijs minstens ~€20-25).[/quote:214389b7dc]Nou, ik heb de achterkant nog niet gezien. [quote:214389b7dc]Als je naar sommige specs kijkt zie je dat er weer een hoop onzin in staat. Wat heb je bijvoorbeeld aan hoge tonen die je niet eens kunt horen :?.[/quote:214389b7dc]Faselineariteit. Snelle staprespons. [quote:214389b7dc]En dan is dat minimale aanbevolen vermogen ook zo vreemd, als je 15W naar die speaker stuurt heb je op 2 meter een geluidsdruk van 114 dB, niet zo'n goed idee dus.[/quote:214389b7dc]Het aantal watts zegt vaak ook wat over de stabiliteit in verband met het aantal eindtorren. Ik zet liever een mooie 3000 watter op mijn subwoofer dan een 400 watter. Ook als ik van beide dingen maar 300 watt trek (met een beetje linkwitzen zit je daar zo). [quote:214389b7dc]Het valt me mee dat ze er geen maximaal vermogen bijzetten want dat wordt vaak ook nogal overdreven (5W is bijvoorbeeld al heel wat).[/quote:214389b7dc]Overdreven? Het is gewoon nietszeggend. Niets aan overdreven vind ik. [quote:214389b7dc]Conclusie: het is wel duidelijk waar het geld in is gaan zitten bij die duurdere set[/quote:214389b7dc]Hu? :o Waar dan? Ik zou die Mordaunt Shorts ook nog een lichte filtermodificatie geven, sowieso. Ze klinken een beetje 'dull'.
Link naar reactie
Die 3,5kHz kantelfrequentie is heel normaal voor dit soort setjes, mede vanwege de tweeter. Lagere frequenties brengen meer risico's met zich mee. Een goede drieweg werd vroeger meestal vanaf 500Hz gefilterd. De huidige subwoofers (in 5.1 systeem va 120 Hz of lager). Die 55Hz van de genoemde setjes zal met een korrel zout genomen moeten worden. Ze klinken ongetwijfeld beter dan de gemiddelde PC luidsprekerset. Dat geldt al voor mijn oude zelfbouwluidsprekerkast met AD7063M en AD0160T luidspreker. En die geeft het geluid niet eens goed weer ...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...