Ga naar inhoud

De beste HIFI geluid uit MP3-tjes


Aanbevolen berichten

Ik heb een mooie hifi set, maar wil eigenlijk ook wel luisteren naar MP3'tjes, FLAC, OGG etc. Op welke manier haal ik de beste geluidskwaliteit hierin naar buiten? Ik heb een laptop waar alles op staat, maar overweeg ook een mediacenter zoals ze in de CT! van juni staan. Maar aangezien daar niets over muziek staat beschreven (behalve dan de ondersteunende formaten) wil ik graag meer weten. Op mijn laptop gebruik ik bijvoorbeeld mediamonkey naar volle tevredenheid, kan zoiets ook op een mediacenter geinstalleerd en gebruikt worden? Wie adviseert?
Link naar reactie
Een media-center is pure overkill als je alleen muziek wilt luisteren. Pas als je ook foto's en filmpjes wilt delen kan het interessant zijn. Gewoon je line-out van je laptop/pc op je hifi-set aansluiten en je bent er. Probeer dat maar eerst eens en dan merk je vanzelf of je uberhaupt een verschil hoort. Ik geef zelf de voorkeur aan .Ogg Vorbis omdat een open standaard is die een betere verhouding tussen kwaliteit & compressie biedt dan mp3. Als je echt 'perfect' geluid eist dan is FLAC de enige optie, maar ik vermoed dat de meesten het verschil pas horen als ze het vergelijken met een heel gaar mp3tje.
Link naar reactie
Mediacenter overkill? Ik wil de muziek (en ook wel films, maar minder belangrijk) centraal in het netwerk hebben. Zodat ik met 2 laptops en een pc daarbij kan. Line-out van een laptop aansluiten op een hifi? Dan heb je enorme ruis, dus ik moet dan eerst een digitale aansluiting hebben. En daarbij is het onhandig dat je laptop dan vast zit aan de stereo. Over de kwaliteit van mp3/ogg/flac weet ik meer dan voldoende. Ik ben echt op zoek hoe ik mijn digitale collectie kan beluisteren via mijn set.
Link naar reactie
Die ruis valt mee als je een beetje oplet en je de versterker het werk laat doen ipv je geluidskaart (m.a.w. : zorg dat je line-out niet te hard staat want dat veroorzaakt idd 'ruis' en andere onprettige geluiden). Daar heb je echt geen digitale aansluiting voor nodig ... hoogstens een goede geluidskaart ipv de troep die Creative levert. bovendien heb je het over mp3 en dat formaat laat al genoeg steekjes vallen dat je met een digitale uitgang er nog steeds niet van af bent. Als je voornamelijk muziek wilt dan is het idd overkill (waarom 1000+ Euro uitgeven als je voor < 200 hetzelfde kunt ?). Je hebt ook apparaten die gewoon muziek vanaf je netwerk kunnen afspelen. Zelf heb ik een Philips SLA5500, maar de Terratec NOXON is identiek. Logitech heeft tegenwoordig de Squeezebox in het eigen assortiment. Als je echt 'perfect' geluid eist dan is dat wellicht een optie aangezien dat ding een digitale uitgang heeft en ook nog eens FLAC ondersteunt.
Link naar reactie
Wellicht is de term mediacenter verkeerd gekozen. Ik bedoel dezelfde apparaten zoals ze in de laatste CT! zijn getest. (Test: 13 veelzijdige mediaschijven) De uitgaande poort heeft echt veel ruis, zelfs op vrijwel nihil geluidsniveau. Gek genoeg werkt het zelfs beter dat ik het geluid maximaal zet, dan hoeft de versterker weinig meer toe te voegen en wordt in ieder geval de ruis niet verder versterkt. Het apparaat wat jij bedoeld, is niet wat ik bedoel. Ik zoek echt zoiets als in de CT! (Geen mediacenter, maar mediaschijf) Het moet een soort SAN/NAS zijn, die in staat is muziek/films af te spelen op hifi/tv. Zoals in mijn eerste post: - Kun je op zo'n apparaat zoiets als Mediamonkey installeren? - Hoe is het bedieningsgemak van dergelijke apparaten? - Wat zijn de mogelijkheden?
Link naar reactie
Ja en ? Overigens zijn er netwerk-schijven die ook als 'media-server' kunnen werken, maar dat is in het algemeen beperkt tot audio & plaatjes. Bij films loop je al gauw tegen het probleem aan dat je of slechts een paar formaten (wat erg lastig kan zijn) of je run-time moet converteren (wat een erg zwaar proces is). Dat is nog altijd een stuk goedkoper dan een compleet mediacenter want die laatste is gewoon een extreem-dure pc. btw : voor internet-radio kunnen dergelijke spelers het ook zonder pc af, maar dan moet je wel een fatsoenlijke on-line verbinding hebben.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
@Slashhead: De topic starter vindt een squeeze box een goede oplossing voor zijn probleem, het komt in ieder geval in de buurt van wat hij zoekt. Als je nou de moeite neemt om het gehele verhaal te lezen: [url]http://www.hifi.nl/hivisit.php?id=202[/url] Dan zou je deze reactie niet plaatsen. :o
Link naar reactie
[quote:5bd1310f00="Slashhead"]http://www.hifi.nl/recensies/3425/Recensie_NAD_C715BEE_receiver.html Dit is ook een leuk apparaat als het enkel om muziek te doen is. ...[/quote:5bd1310f00] Leuk is het zeker. Probleem is alleen dat het "review"/reclame-artikel niet echt vertrouwen wekt. Er zijn genoeg tests die bewijzen dat zelfs de experts maar nauwelijks mp3 van cd kunnen onderscheiden ... Overigengs ... de Terratec NOXON 2 heeft ook de mogelijkheid om een usb-harddisk aan te sluiten. En dan zijn er nog de 'normale' mp3-spelers (waaronder de iPod) die vaak via een dockingstation op een hifi-installatie zijn aan te sluiten (mijn iRiver H120 heeft zelfs een optische uitgang).
Link naar reactie
Beste Twalis, ik heb de link boven aan het artikel even niet gezien... Ik had het hele verhaal wel drie keer gelezen om te kijken of ik iets gemist had. Maar je doelde blijkbaar op deze link? http://www.hifi.nl/hivisit.php?id=202 Het is handiger als je direct de link naar het artikel vermeld dat je bedoeld.
Link naar reactie
[quote:c57a50e0ce="JaFO"]Leuk is het zeker. Probleem is alleen dat het "review"/reclame-artikel niet echt vertrouwen wekt. Er zijn genoeg tests die bewijzen dat zelfs de experts maar nauwelijks mp3 van cd kunnen onderscheiden ... [/quote:c57a50e0ce] NAD is over het algemeen een merk dat vrij stabiel is met het leveren van een bepaalde (goede) kwaliteit. Dit lijkt me ook weergaloos: http://www.naim-audio.com/products/hdx.html [img:c57a50e0ce]http://www.techfresh.net/wp-content/uploads/2008/04/digital-audio-player-naim-hdx.jpg[/img:c57a50e0ce] Kost wel een paar centen...
Link naar reactie
Wel of geen verschil horen tussen MP3 of een CD is denk ik platform afhankelijk. Zelf heb ik een behoorlijk goede CD speler en versterker combinatie. Ik heb wel eens testen gedaan en dan hoor ik wel degelijk verschil. Alleen de verschillen die ik hoor hoeven niet per definitie veroorzaakt te worden door het MP3 formaat. (overigens gebruik ik zelf bijna altijd WMA hoge kwaliteit) De verschillen die ik zelf hoor komen voor een grootdeel weg bij de gebruikte Digitaal naar Analoog conversie. Deze hoor ik namelijk ook wanneer ik mijn CD speler digitaal op mijn versterker aansluit. Een analoge aansluiting klinkt toch echt beter omdat ik dan de DA conversie van de CD speler gebruik. IMHO is er dus best winst te halen op MP3 en andere formaten, wanneer je ervoor zorgt dat de digitaal naar analoog omzetting goed verzorgt is. Of iets nu lossless compression is of niet, doet er niet zo vreselijk toe naar mijn mening, het helpt mee het eindresultaat te verbeteren maar is zeker niet doorslaggevend. Lossless compressie heeft vooral invloed op het gebied tussen je oren... Voor hardware sites is het leuk schrijfvoer, want lossless is bijvoorbaat al onkreukbaar... Belangrijker is hoe de omzetting naar analoog klinkt en dit is in de meeste PC apparatuur echt zwaar onder de maat. Dit zal denk ik ook niet snel veranderen omdat de PC wereld nu eenmaal specificatie gericht is. Dus men hecht veel waarde aan sample rates, bit resolutie en signaal ruisverhoudingen.. Het eindresultaat is dan afhankelijk van de specs. Dus op voorhand al goed of slecht.. Ik denk dat er voorbeelden genoeg zijn uit het verleden waaruit blijkt dat data compressie niet altijd betekend dat het resultaat daar onder te lijden heeft. Denk daarbij aan de Digital Compact Cassette met de befaamde PASC compressie van Philips. Door kritici behoorlijk verguist omdat letterlijk delen weggelaten werden, maar het resultaat was verbluffend. Natuurlijk zijn er grenzen en raad ik de zwaarste vorm van MP3 compressie ook absoluut niet aan, omdat te veel compressie wel degelijk een negatieve invloed heeft. Het resultaat van te veel compressie is bij een film/afbeelding goed zichtbaar, geluid vertoond dezelfde vervormingen wanneer te veel data weggehaald is.
Link naar reactie
Ik geef toe dat het zeker mooi spul is wat je daar aanwijst. En dat de kwaliteit van de DAC meer invloed heeft op het geluid is vrij logisch, want dat is iets waar (zeker op pc-gebied) nogal eens op wordt bezuinigd terwijl een goede naar verhouding relatief duur is en audio na graphics gewoon 'vergeten' wordt. Ik ben er zelf van overtuigd dat enig verschil tussen mp3 & 'cd' door de gemiddelde consument nooit gehoort zal worden. Daarbij denk ik dat zelfs experts er moeite mee zullen hebben om het verschil te horen als ze een echte 'blinde' test doen. Over leuk spul gesproken : Logitech Transporter : http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/wireless_music_systems/devices/3163&cl=nl,nl Logitech Squeezebox Duet : http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/wireless_music_systems/devices/3817&cl=nl,nl Best wel grappig dat ze denken dat een 24-bits DAC 'beter' zou zijn als je bedenkt dat CD-audio volgens de Red book-standaard slechts 16-bits is. Da's dus 8 loze bits ... Ik denk dat het prijsverschil (2000 vs 400 Euro) niet alleen door de 'betere' DAC maar ook door de doelgroep bepaalt wordt (duur = goed volgens 'experts').
Link naar reactie
Interessant spul, zekers. Ik weet dat er DAC's zijn die interpoleren. Dus die zetten 16bits om naar 24bits (Denon Alpha processing bijvoorbeeld). Dit moet echter wel op een hele intelligente manier gebeuren anders is het zinloos en doet het alleen maar afbreuk. Ik heb een Philips SACD speler gehad die deze functie ook bezat, maar ik koos ervoor om gewoon geen upscaling te gebruiken, dat klonk veel natuurlijker. 24-bit klonk echt nep. Dat sommige HiFi erg duur is komt ook door de research die eraan vooraf gaat. Dus eindeloos testen en modificeren totdat het gewenste resultaat bereikt wordt. Voor een PC en standaard audio knoop je gewoon een stel opamps aan elkaar en wat geintegreerde DAC's en klaar is kees. Het is hier dan ook wat meer functioneel gericht.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...