Ga naar inhoud

Full-HD en HD-Ready


Aanbevolen berichten

[quote:8f93237735="Jaap H"]Grofweg: HD-Ready moet 720 horizontale beeldlijnen kunnen weergeven, Full-HD geeft 1080 horizontale beeldlijnen en 1920 verticale beeldijnen (1920x1080) en opeenvolgend (niet verdeeld in twee afwisselende beelden met het halve aantal beeldlijnen, zoals bij de huidige televisie).[/quote:8f93237735] Dan zou ik toch maar opletten in de winkel. 'Full HD' wil alleen maar zeggen dat de tv zulk materiaal kan 'weergeven'. Het zegt niks over de daadwerkelijke resolutie op het scherm. Hetzelfde verhaal geldt overigens ook voor de 'HD-ready' logo's. In theorie zou zo'n tv een 720-signaal 1:1 moeten weergeven. In de praktijk zul je zien dat niet alles dat ook daadwerkelijk doet. Het zou niet de eerste keer dat een fabrikant of een snelle verkoper je probeert te verblinden met blah-blah verhalen. Dit artikel heeft ook enkele belangrijke punten : http://news.digitaltrends.com/talkback207.html [quote:8f93237735] ... As far as HDTV’s founding fathers were concerned, 1080i and 720p were both designated as HDTV, to distinguish them from SDTV formats like 480p and 480i. [b:8f93237735]This whole notion that 720p is less than Full HD is relatively new and largely marketing-driven.[/b:8f93237735] ... Eyesight is ultimately what mocks the Full HD hype. Even if you have 20/20 vision, [b:8f93237735]your eyes can’t distinguish the pixel size of 1080p vs. 720p on screens of 42 inches or less.[/b:8f93237735] Even at 50 inches, the difference is debatable. ...[/quote:8f93237735] En dan is er natuurlijk het 'probleem' van het materiaal, maar daar zou je over kunnen zeggen dat een tv natuurlijk 'langer' mee zou moeten gaan en dat er 'ooit' wel genoeg te vinden zal zijn ... (helaas is de techniek echter nog sneller)
Link naar reactie
[quote:86cb6d6d9b="JaFO"][quote:86cb6d6d9b="Jaap H"]Grofweg: HD-Ready moet 720 horizontale beeldlijnen kunnen weergeven, Full-HD geeft 1080 horizontale beeldlijnen en 1920 verticale beeldijnen (1920x1080) en opeenvolgend (niet verdeeld in twee afwisselende beelden met het halve aantal beeldlijnen, zoals bij de huidige televisie).[/quote:86cb6d6d9b] Dan zou ik toch maar opletten in de winkel. 'Full HD' wil alleen maar zeggen dat de tv zulk materiaal kan 'weergeven'. Het zegt niks over de daadwerkelijke resolutie op het scherm. Hetzelfde verhaal geldt overigens ook voor de 'HD-ready' logo's. In theorie zou zo'n tv een 720-signaal 1:1 moeten weergeven. In de praktijk zul je zien dat niet alles dat ook daadwerkelijk doet. Het zou niet de eerste keer dat een fabrikant of een snelle verkoper je probeert te verblinden met blah-blah verhalen. ........................... [/quote:86cb6d6d9b] Nee okay, maar daar ga ik vanuit, dat het duidelijk moet zijn dat het 'Full-HD' en 'HD-Ready' duidt op de mogelijkheid van een toestel. Dat zal voor iemand met enige ervaring met tv en aanverwant duidelijk zijn: die kent immers het verschil ook tussen VHS een uitzending via antenne/kabel en DVD qua beeld.
Link naar reactie
[quote:c624fd0083="lorenz_nijs"]maar hij zei dat hd ready tv's maar tot 720p kunnen gaan. en 1080i is nog altijd een stapje hoger dan 720p toch?[/quote:c624fd0083]Hoger wil niet altijd zeggen dat het er beter uit ziet. Ik heb geen ervaring met PS3, maar 720p ziet er naar mijn mening beter uit dan 1080i. [quote:c624fd0083]Even if you have 20/20 vision, your eyes can’t distinguish the pixel size of 1080p vs. 720p on screens of 42 inches or less.[/quote:c624fd0083]Maar het effect ervan zie je wel als je bijv. aan het computeren bent op je LCD TV: je bureaublad is natuurlijk veel groter op 1920x1080p dan op 1280x720p.
Link naar reactie
[quote:d474b54723="Obi-wan-kenobi"]...Hoger wil niet altijd zeggen dat het er beter uit ziet. Ik heb geen ervaring met PS3, maar 720p ziet er naar mijn mening beter uit dan 1080i. [/quote:d474b54723] Dat ligt waarschijnlijk ook aan het materiaal dat je gezien hebt. Ik denk dat je pas echt een 'eerlijk' vergelijk kunt maken als je zeker weet dat de 720-versie hetzelfde bron-materiaal gebruikt als de 1080-versie. [quote:d474b54723]... Maar het effect ervan zie je wel als je bijv. aan het computeren bent op je LCD TV: je bureaublad is natuurlijk veel groter op 1920x1080p dan op 1280x720p.[/quote:d474b54723] ... tenzij je de dpi-instelling van o.a. je fonts aanpast maar dan vraag je je natuurlijk terecht af waarom je een 1080p scherm hebt gekozen ;) Ik vraag me alleen af welke schermen daadwerkelijk die resoluties ondersteunen voor pc's. En daarnaast heb je een grafische kaart nodig die de HDMI-interface heeft inclusief de ondersteuning voor de 'beveiliging' via de HDCP-standaard, omdat je anders de kans loopt dat de tv weigert het signaal in de volledige resolutie weer te geven (reken er maar op dat met name Vista daar op is 'voorbereid'). Waarschijnlijk is dat de reden dat (sommige?) van die tv's op dat punt ineens net doen alsof ze 'maar' 1024x768 (of vergelijkbare lage standaard scherm-resoluties) zijn.
Link naar reactie
[quote:1f901e4241="JaFO"]Ik vraag me alleen af welke schermen daadwerkelijk die resoluties ondersteunen voor pc's.[/quote:1f901e4241]Elk Full HD scherm met een HDMI aansluiting ... [quote:1f901e4241="JaFO"]En daarnaast heb je een grafische kaart nodig die de HDMI-interface heeft inclusief de ondersteuning voor de 'beveiliging' via de HDCP-standaard[/quote:1f901e4241]Inderdaad. Ik heb zelf een Mediacenter PC-tje aangesloten op m'n Samsung 40" Full HD scherm. Eerst probeerde ik het met de onboard videochip van het moederbord, Radeon X1250 met HDMI, maar die trok het maar tot 1080i en dat zag er niet zo fraai uit (korrelig). Toen maar een losse Radeon HD2600XT erin geschroefd en die laat het wel allemaal strak zien op 1080p. Een 40" is dan trouwens wel aan de kleine kant hoor, een webpagina (grootte lettertype op standaard) is moeilijk leesbaar van een metertje of 4. Daarvoor moet je toch wat dichterbij de TV kruipen ...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...