Ga naar inhoud

PLasma, lcd of allebei?


Aanbevolen berichten

We hebben ruim een week geleden twee lcd-schermen aangeschaft, één Samsung 40" ([url]http://www.samsung.com/nl/products/tv/lcdtv/le40s62b.asp[/url]) voor in de praktijkruimte aan de muur voor voorlichtings-dvd's e.d. en een Philips 32" ([url]http://www.consumer.philips.com/consumer/nl/nl/consumer/cc/_productid_32PFL7762D_12_NL_CONSUMER/Flat-TV+32PFL7762D-12[/url]) ter vervanging van de 15 jaar oude Sony. Maar wat een teleurstelling... Beeld is bijlange na niet scherp, niet alleen via @Home TV Digitaal, maar ook met de dvd-speler is het bedroevend. Het lijkt wel of er met Photoshop een licht olieverf-filter op los is gelaten. Ik krijg hoofdpijn van het continue scherpstellen van m'n ogen. Ondertussen al een dag bezig geweest met instellingen aanpassen. Zonder veel resultaat, behalve dan een gramstorig gemoed. De technische dienst van de winkel komt binnenkort langs, maar ondertussen overweeg ik de oude Sony weer aan te sluiten. Misschien iets minder kleurrijk, maar in ieder geval een stuk rustiger aan de ogen én een stuk scherper. Ik verwachtte geen HD-TV, maar toch wel een beeld dat vergelijkbaar is met dat van m'n 21" pc-monitor. Wat ik me nu afvraag: zijn er meer mensen die deze ervaringen met lcd-tv's hebben? [b:24c84fff56]Aanvulling:[/b:24c84fff56] vanwege de teleurstelling na aanschaf van de Philips en Samsung lcd, overweeg ik de Philips in te ruilen voor een Sony KDL-26T3000 of een Panasonic TC-26LX70 (want 32" vind ik toch te dominant in de woonkamer) en de Samsung voor een Panasonic TH-37PV70. Is dat een goede deal (vooropgesteld dat de winkelier dit kan leveren)?
Link naar reactie
Je kunt dat eigenlijk alleen maar met je eigen ogen in je eigen situatie beoordelen. Het probleem is namelijk dat ze in de winkels vrijwel alleen de 'ideale' situatie laten zien (dus of een DVD of een HDTV-demo), waardoor je eigenlijk niet ziet of het echt goed is. Voor mij is dat ook de belangrijkste reden om de aanschaf van zo'n tv nog uit te stellen Ik was laatst in een winkel waar op de ene flatscreen een superstrak hd-filmpje werd getoond (Philips reclame HDTV-demo voor hn ambient-serie) en op de andere (zelfde merk/uitvoering!) een superslecht 'rotte video-band'-effect beeld van Nederland 1. Typisch geval van 'foute' instelling hoop ik want echt 'reclame' was dat niet voor die tv. De Viera-serie van Panasonic liet bij mij op de Cebit vorig jaar een goede indruk achter ... (maar daar hadden ze ook een ongeloofelijk strak en mega-groot scherm als lok-model staan). Ik heb ook van Samsung-serie en Sony-tv's gewoon 'leuk' beeld gezien in de winkels. maar dan moet ik wel zeggen dat ik alleen een HD-demo heb gezien en geen 'normaal' tv-beeld.
Link naar reactie
Ook ik ben [b:d7905800a2]bijzonder teleurgesteld[/b:d7905800a2] in de [u:d7905800a2]Samsung LE40S62B[/u:d7905800a2] 100 cm LCD televisie. ZWAAR teleurgesteld, kan ik wel zeggen. Je zou denken dat LCD schermen een véél betere beeldkwaliteit bieden dan de ouderwetse beeldbuis. Heb deze televisie van de week gekocht. Het is, zoals waarschijnlijk wel bekend, een prachtig mooi apparaat. Het design is geweldig. Mááár daar is werkelijk alles mee gezegt, want; ...helaas is dus de beeldkwaliteit dikke BAGGER. Het is allemaal erg vierkanterig, zowel bij reguliere tv-uitzendingen als bij (vooral) dvd's. Voorbeeld: Als mensen snel door het beeld heen lopen; zie je de gezichten helemaal "lekken", en daarmee bedoel ik dat de gezichten gewoon golven en enigzins dus uitlopen, als iemand heen en weer loopt. Het ziet er echt niet uit. Verder is ook goed te zien dat een bewegend object een "spoor" achterlaat op het scherm. En dat geldt helemaal voor lichtere objecten in een bijvoorbeeld donkere ruimte of 's-avonds buiten. (Denk aan koplampen van een auto in het donker, of een zaklantaarn). Blijkbaar is de beeldverwerkingssnelheid, of hoe dat ook mag heten, [u:d7905800a2]bijzonder[/u:d7905800a2] traag. Dacht dat dat alleen bij beeldbuizen zo was, blijkbaar dus ook met dure nieuwe LCD schermen. Verder erg ik me ook kapot aan het feit dat je bij iets wat een bepaalde half-donkere kleur heeft (beige, lichtbruin); dat je gewoon rood/groen-achtige "vlekjes" in het beeld ziet, die korte tijd gewoon aanwezig blijven. Heel erg vreemd en uiterst frustrerend. Verder is een dvd kijken helemáál om te huilen. Zéér vierkanterig allemaal, plus ook alle bovengenoemde problemen die ook weer in overvloed aanwezig zijn. Nog wat raars; als er een scene in een donkere ruimte is, (denk aan zwart, donkerbruine, donkerrode tinten), dan krijgen bewegende objecten die ietsje lichter van kleur zijn, een hele rare vreemde rand om zich heen naarmate deze zich bewegen over die donkere achtergrond kleuren. BIJZONDER storend is dit. Zeker dit laatste is moeilijk uit leggen. Maar het lijkt wel alsof deze rampen tv niet in staat is om snel wisselende kleuren/objecten in beeld snel te verwerken. Ik snap er helemaal niks van. Ik ben zeer teleurgesteld in dit toestel, en ga deze van de week terugbrengen. Ik denk dat ook ik gewoon weer een ouderwetse beeldbuis neem. Véél scherper beeld, en geen gezeur. Want deze tv is echt ongelooflijk SLECHT. Kan iedereen afraden dit toestel aan te schaffen.
Link naar reactie
Ik heb net een panasonic tx-32lx70 lcd in huis ,met digitaal kastje . Geen ghosting clouding of ruis ,wel echt geweldige kleuren etc . Ik denk juist omdat die zo goed is je alle onvolkomenheden van het ingangssignaal ziet.Dat is een van de redenen waarom je hem goed moet instellen ,met name de scherpte terugbrengen ,ook helderheid en contrast moet je doorgaans terugbrengen.Ik verwacht dan ook met de komstvan HD een welhaast perfect beeld te hebben. Deze Pana is overigens bijzonder goed gereviewed,en ik heb alles behalve spijt van mijn aankoop,maar ik kan het begrijpen dat mensen ontevreden zijn .Ook op mijn hd ready tv word de maximale resolutie bij lange na niet gehaald met een sd tv signaal en dat is duidelijk te zien .Op 3enhalve beelddiameter afstand vind ik dit echter behoorlijk meevallen.
Link naar reactie
[quote:f6f5edaeac="Frits Raaf"][/b] vanwege de teleurstelling na aanschaf van de Philips en Samsung lcd, overweeg ik de Philips in te ruilen voor een Sony KDL-26T3000 of een Panasonic TC-26LX70 (want 32" vind ik toch te dominant in de woonkamer) en de Samsung voor een Panasonic TH-37PV70. Is dat een goede deal (vooropgesteld dat de winkelier dit kan leveren)?[/quote:f6f5edaeac] Ja
Link naar reactie
[quote:bda1a727d4] ... Als mensen snel door het beeld heen lopen; zie je de gezichten helemaal "lekken", en daarmee bedoel ik dat de gezichten gewoon golven en enigzins dus uitlopen, als iemand heen en weer loopt. Het ziet er echt niet uit. ... [/quote:bda1a727d4] Dat is al 'eeuwen' een probleem bij lcd/plasma-tv's. Waarom dacht je dat al die demo's zulke mooie 'trage' beeld-verlopen laten zien (meestal een natuur-film/landschap waar niks in gebeurd). Daar hebben ze wat op proberen te vinden met de '100 Hz'-technieken die je in de moderne tv's ziet, maar het nare gevolg is een 'zeep'-effect dat afhankelijk van de tv er vrij lelijk uit kan zien. C't (niet te verwarren met C!T) heeft er vorig jaar enkele bladzijden aan besteed. Bij een CRT (ie : de klassieke beeldbuis) zag je alleen vroeger een echt lichtgevend spoor bij lichte beelden, doordat de fosfor niet zo snel reageerde als de beelden wilden. En zoals al aangegeven ... je moet echt serieus je best doen om zo'n tv goed in te regelen. Het is niet als een 'normale' tv die 'gewoon' al goed beeld geeft.
Link naar reactie
[quote:ec196b566f="Frits Raaf"]Maar wat een teleurstelling... Beeld is bijlange na niet scherp, niet alleen via @Home TV Digitaal, maar ook met de dvd-speler is het bedroevend. Het lijkt wel of er met Photoshop een licht olieverf-filter op los is gelaten. ... Wat ik me nu afvraag: zijn er meer mensen die deze ervaringen met lcd-tv's hebben?[/quote:ec196b566f]Ik heb zelf een tijd terug ook twee schermen aangeschaft, de Samsung LE40M86BD (40" Full HD, 1920x1080p) voor de woonkamer en de Philips 32PFL5322 (32" HD Ready, 1366x720p) voor de slaapkamer. Bij beide toestellen had ik ook het probleem dat wanneer je digitale bronnen aansluit via een analoge aansluiting (zoals SCART, S-Video of RGB) de TV niet goed overweg kan met het aangeleverde signaal dat een veel lagere schermresolutie heeft dan de TV zelf: het komt er dan ook blokkerig uit te zien. Ik heb dit probleem voor een groot deel opgelost door DVD-spelers aan te schaffen met HD-upscaling en HDMI-aansluiting: 1080p voor de Samsung en 720p voor de Philips. De resolutie van normale DVD's of MPEG-bestanden (DivX/XviD, etc.) worden dan al door de speler "ge-extrapoleerd" naar de hogere HD-resolutie, zodat er minder upscale-werk overgelaten wordt aan het TV-toestel. Van een normale kijk-afstand (ca. 4 meter voor de 40" en ca. 3 meter voor de 32") ziet het beeld er dan ook redelijk strak uit, uiteraard ook afhankelijk van de kwaliteit van het bronbestand. Wat betreft digitale TV: daarvoor heb ik nog steeds een simpele decoder met alleen maar een SCART-uitgang. Wanneer mijn digitale TV aanbieder echter meer zenders in z'n HD-pakket gaat voegen, dan zal ik pas gaan overwegen om de decoder te vervangen door een HD-decoder met HDMI-uitgang. Tot die tijd zal het dus behelpen zijn met digitale TV op m'n HD TV's ... Kortom: Voor het beste signaal van niet-HD bronnen (echte HD-bronnen zijn: BluRay, HD-DVD, HD-televisie en bepaalde spellen voor PS3 en XBOX360), ben je aangewezen op de upscale-kwaliteiten van het bronapparaat, signaaloverdracht via HDMI en de upscale-kwaliteiten van je TV-toestel. Met de keuze van een ander HD TV-toestel kun je dus alleen het laatste verbeteren.
Link naar reactie
Het ongelukkige duo Philips 32" en Samsung 40" omgeruild voor een JVC 32" LCD (http://www.kieskeurig.nl/product/FF18C6AA75F10D15C12572EA004B8F41.htm) en een Panasonic 42" plasma (http://www.av-magazin.de/index.php?id=1449). [img:017ccc47cc]http://www.jvc.nl/images/photo/109144_lt-32p80bu_fv.jpg[/img:017ccc47cc] [img:017ccc47cc]http://www.polectro.nl/images/merken/panasonic/TH42pv70.jpg[/img:017ccc47cc]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:532c5c4801="JaFO"]Dat is inderdaad vrij drastisch. :) Ik ben benieuwd of ze het probleem oplossen ... ik gok van niet.[/quote:532c5c4801] Verkeerd gegokt... In het kort: de JVC presteert beter dan de Philips! Natuurlijker kleuren, betere dieptewerking, zelfs het geluid is beter (=natuurgetrouwer). De Panasonic heb nog niet kunnen testen, vanwege moeilijkheden met het leveren van een muurbeugel. Die staat dus nog in de (zeer grote) doos. Als alles naar behoren aangesloten is zal ik een impressie geven.
Link naar reactie
[quote:092486ac1a="Frits Raaf"][quote:092486ac1a="JaFO"]Dat is inderdaad vrij drastisch. :) Ik ben benieuwd of ze het probleem oplossen ... ik gok van niet.[/quote:092486ac1a] Verkeerd gegokt... In het kort: de JVC presteert beter dan de Philips! Natuurlijker kleuren, betere dieptewerking, zelfs het geluid is beter (=natuurgetrouwer). [/quote:092486ac1a] Ik zou zeggen : dat had je in de winkel al kunnen zien. En heb je ze daadwerkelijk naast elkaar gezien ? Ik vind het zelf zo goed als onmogelijk om beeld te vergelijken van tv's die ik in verschillende winkels heb zien staan. Ik ben overigens wel blij voor je dat de vervanging goed gegaan is. [quote:092486ac1a] De Panasonic heb nog niet kunnen testen, vanwege moeilijkheden met het leveren van een muurbeugel. Die staat dus nog in de (zeer grote) doos. Als alles naar behoren aangesloten is zal ik een impressie geven.[/quote:092486ac1a] Hebben die dingen geen standaard of muurbeugels dan ? Lijkt mij vrij irritant dat je bij het kopen van zo'n tv ook daar nog eens op mag gaan letten. :(
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...