Ga naar inhoud

dell optiplex gx150 als multimedia apparaat


Aanbevolen berichten

ik heb een dell optiplex gx150 pentium3 met 1gHrz. ik gebruik dit toestel niet meer en zou dit graag ombouwen om te dienen als tv-recorder. Ik heb echter volgende vraagjes : -tot hoe groot kan ik hier 2 harde schijven inbouwen? is er bv een limiet tot 300GB voor dit verouderde toestel? -is een P3 met 1GHrz voldoende om video te kunnen opnemen via een tv-tunerkaart en terug afspelen op televisie? -hoeveel ram is aangeraden/nodig?
Link naar reactie
Een PC heeft doorgaans 2 IDE aansluiting op het moederbord. Per IDE aansluiting kan je 2 schijven aansluiten (of een CD of DVD drive) een zet je d.m.v. een pennetje (jumper) de ene op master de andere op slave. Een (200GB) limiet lijkt me wel voor de hand liggend, mogelijk kan je de bios updaten, kijk eens op de site van dell of ze een update hebben en wat de limiet is Hoeveel ghz je nodig hebt is afhankelijk van je PCTV kaart, hardware encoding en decoding ontlast je processor behoorlijk. Ik heb deze : http://www.hauppauge.com/html/wintvpvr250_datasheet.htm en volgens de handleiding zou het moeten kunnen maar dat lijkt me met 1Ghz erg krap! Beetje meer ram kan nooit kwaad, als je het op Windows XP gaat gebruiken is 256MB wel nodig 512MB is nog mooier.
Link naar reactie
Houd er rekening mee dat voor een P3 systeem de harde schijven limiet evt zelfs op 128 GB kan liggen. Het hangt van de bios af en die heeft meestal samenhang met het type chipset. Borden tot de Intel BX440 chipset gaan doorgaans niet verder dan 128 a 160 GB, als dat al gehaald wordt. Borden met een nieuwere chipset ; i815 en hoger kunnen vaak hoger, als er een via-sis of ander merk chipset op zit is het vaak onduidelijk waar de grans ligt. Eea zou je moeten kunnen vinden op de support afdeling van Dell, meestal ergens in de F.A.Q. Het is op zich niet zo'n groot probleem aangezien je een kleine schijf kunt gebruiken voor het booten en een aparte sata/ata controller er in kunt stoppen voor een 500 GB oid, dergelijke kaartjes hebben geen last van die limiet maar hebben wel een driver nodig en zijn dus alleen benaderbaar onder windows en niet onder dos.(worden dus ook niet gezien tijdens de installatie van windows) Een externe usb schijf wordt meestal moeilijk, de onboard usb controller is bijna altijd usb 1 (max 11 Mbit/s) en vreet veel cpu vermogen voor het afhandelen van het dataverkeer, dvd kwaliteit opnames( 8 Mbit/s) zijn dan bij voorbaat eigenlijk uitgesloten. Een losse usb2 controller kan wel meer data verstouwen maar geeft nog steeds de cpu veel werk, een interne schijf via ata/sata is dus sowiezo altijd aan te raden. Wat betreft de snelheid is er niet zo'n probleem vooropgesteld dat je evt ,indien nodig ,genoegen neemt met een lagere resolutie opnames. pal is 720x576 en dat kan wat teveel zijn zelfs ondanks hardware codering. De snelheid van de cpu is dan meestal niet de bottleneck maar de transferrate over de pci bus kan roet in het eten gooien. dvd kwaliteit vereist 8 Mbit realtime en dat is voor een BX440 chipset vaak net iets te veel van het goede. i815 chipsets en nieuwer redden dat wel. 1 stap lager in resolutie betekent meestal 352x576 ook wel 1/2 D1 formaat genoemd of dvd-long play formaat maar vaak ondersteunen tv kaarten dit formaat niet en dus zak je dan af naar 352x288 ook wel VCD formaat genoemd. Dat klinkt dramatischer dan het is, 352x288 levert nog steeds prima video kwaliteit alhoewel het net dat puntje aan scherpte en definitie mist van dvd formaat. Vergelijkbaar met een DVD recorder kom je er ongeveer mee uit op LP mode (longplay mode, 4 uur op 1 dvd) of ELP mode (extendet long play, 6 uur op 1 dvd))en dat is nog steeds goed te doen. Voor ram is 512 MB toch echt wel aan te raden liever nog wat meer, reden is dat bij te weinig ram windows het virtueel geheugen op de harde schijf gaat gebruikenen dan kelderen de prestaties enorm en vooral realtime processen zoals videocapture heeft daar van te leiden. Als je systeem om kan gaan met enkelzijdig 256 MB geheugen (8 chippies op 1 stick of minder) dan zou ik zelfs liever er 1 GB in stoppen aangezien dat geheugen nog goed te koop is en bijna nix kost. Dubbelzijdig 256 MB sticks met 16 chippies zijn zeldzaam en daardoor meestal niet goedkoop. Tot en met de BX440 chipset heb je bijna altijd dubbelzijdig 265 MB sticks nodig, of anders gezegd: de limiet is 1 chippie mag niet groter zijn dan 16 MB, das dus 16 chippies op een 256 MB stick en 8 chippies op een 128 MB stick. Voor een dergelijk systeem zijn 512 MB sticks dus niet bruikbaar(512/16=32MB), er word door zo'n systeem maar de 1/2 van het geheugen gezien en meestal wordt het systeem instabiel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...