Ga naar inhoud

Bouwen van een mediacenter


Aanbevolen berichten

Ik ga binnekort een LCD-tv (106cm) aanschaven en daar hoort natuurlijk een mediacenter bij. [b:de477c360c]Dit is de software[/b:de477c360c]: XP MCE 2005 [b:de477c360c]Deze hardware wil ik gaan gebruiken[/b:de477c360c]: Behuizing Antec NSK2400 (mATX, 380W, Zwart) moederbord MSI K9AGM2-FIH Processor AMD sempron 64, 3200+, Socket AM2 Geheugen Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, Hard disk Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II Toesenbord Microsoft Remote Keyboard voor MCE, Zwart Brander NEC AD-5170, ATAPI/E-IDE, Geluidskaart: Creative Soundblaster live/1024 Arctic Cooling Freezer 64 pro €16 Microsoft afstandbediening. TVkaart: WinTV-PVR-150 [b:de477c360c]Ik licht mijn keuze even toe[/b:de477c360c]. De PC-kast vind ik erg mooi omdat het op een versterker lijkt en is niet duur €85 Ik hoop ook omdat het speciaal voor een mediacenter is dat de voeding enzo stil is! De moederbord keuze is omdat het geen chipsetkoeling heeft, VGA bezit en een HDMI aansluiting, dit alles voor € 54. Nu zit in HDMI copieerbeveiliging dacht ik, betekent dit dat alle bestanden die je als video TS download niet meer kan kijken? Creative Soundblaster live/1024 gooi ik erin omdat ik die in een la heb liggen en er vanuit ga dat die betere kwaliteit geeft dan de onboard geluidschip. Als jullie dit afkeuren dacht ik aan Creative Soundblaster Audigy 4. Het gaat vooral om de stereokwaliteit bij het muziek afspelen! De H.D omdat deze lekker stil is. Arctic Cooling Freezer 64 pro €16 Goedkoop en stil. Processor AMD sempron 64, 3200+, Socket AM2 Omdat ik denk dat dit genoeg is voor een mediacenter waar geen spellen op gespeelt worden. Geheugen Kingston 2048 MB is misschien teveel en kan ik gewoon 1024 nemen. De tvkaart WinTV-PVR-150 heb ik al anders had ik de 500 genomen. Het MCE toesenbord neem ik omdat het op schoot kan en een muis opzit. De afstandbediening neem ik van Microsoft omdat het op dezelfde infraroodzender past van de toetsenbord. Wat kan je eigenlijk doen met die afstandbediening behalve inschakelen? Of kan dat zelfs niet.................... Wat mijn plan is , is een stille mediacenter te maken waarop ik tv kan opnemen en afspelen, fotoos kan bekijken, muizek kan afspelen op een aansloten stereo hifi van behoorlijke kwaliteit en DVD kan bekijken en ook soms internetten. Zeer waarschijnlijk hebben jullie nog goeie tips en sla ik de plank ergens mis. Bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie
Heb je ook naar de Antec Fusion kast gekeken? Ik zou er een andere brander in zetten, lite-on of samsung. Ik zou er ook een wat betere processor in zetten. Deze is wel erg zuinig bedacht. De live geluidskaart zou ik eruit laten, of een beter kopen. Deze is niet beter dan het onboard geluid, wat er ook in zit. Er is ook een MCE versie van je tv-kaart. Ga voor de zekerheid even na, of die koeler wel in je kast past. Anders heeft arctic ook nog een lager model. http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=129&disc=
Link naar reactie
Valt me mee :) Was bang dat het systeem zou worden afgezaagd :lol: [quote:4539161f27]Heb je ook naar de Antec Fusion kast gekeken?[/quote:4539161f27] Nu wel :) Mooie kast ook, lijkt op de 2400 maar heeft een volumeknop. Deze tekst van een review beviel me wel: "For its superior design and low noise operation, the Antec Fusion Media Center Case earns the awards of "Highly Recommended" and "Whisper Quiet"." Hij is alleen flink duurder€ 153,95 inplaats van €83.40 :( Heb jij enig idee of de 2400 lawaai maakt? [quote:4539161f27]Ik zou er ook een wat betere processor in zetten. Deze is wel erg zuinig bedacht[/quote:4539161f27] Dat moet lukken, voor €49 kan ik een Athlon 3600 X2 erin zetten of is dat ook krap? [quote:4539161f27] Ik zou er een andere brander in zetten, lite-on of samsung.[/quote:4539161f27] Zijn die soms stiller? [quote:4539161f27]De live geluidskaart zou ik eruit laten, of een beter kopen. Deze is niet beter dan het onboard geluid, wat er ook in zit.[/quote:4539161f27] Ik wil wel dat er mooi geluid uit komt! Wat zou een goede zijn voor alleen maar stereo? Ik zelfs dacht aan een Creative Soundblaster Audigy 4... [quote:4539161f27]Ga voor de zekerheid even na, of die koeler wel in je kast past. Anders heeft arctic ook nog een lager model.[/quote:4539161f27] Goed ding, die gooi ik er wel in. Heb je nog enig idee hoe het met die beveiliging zit van HDMI? Bedankt Gerben voor je tips.
Link naar reactie
De fusion is ook duurder vanwege dan schermpje natuurlijk. Antec voedingen zijn normaliter niet vreselijk stil. Ze hebben ze wel, maar niet in alle kasten. Ik denk dat er technisch weinig verschil zit tussen de twee kasten. De fusion is vast wat luxer, dik alu front, schermpje, betere voetjes, dat soort dingen. Je kunt er ook een 4000+ single core in zetten. Dual core heb je niet zoveel aan, als het puur om tv kijken/opnemen gaat. Die branders branden beter, ze produceren dus betere schijfjes. Je kunt ook de goedkoopste x-fi nemen (xtreme audio). De audigy 4 is volgens mij nergens meer te krijgen. Maar op zich wel een leuke kaart. HDMI/HDCP zit ik niet zo in, maar dat stelt wel flinke eisen/beperkingen aan de hardware. Het is trouwens maar de vraag of dit systeem wel snel genoeg is voor echt HDTV.
Link naar reactie
[quote:e5ba1e95e6]Ik weet niet hoe het met Samsung schijven zit, maar de Seagate barracudda 7200.10 16mb cache, zijn echt niet te horen.[/quote:e5ba1e95e6] Mooi, dan koop ik die. Hoe stiller hoe beter. [quote:e5ba1e95e6]Ik zou een low profile videokaart nemen, de 8400 of 2400, daar bestaan zeker wel kleine versies, als je alles door de CPU moet laten doen, dan zal hij dat echt niet redden met 1080p. [/quote:e5ba1e95e6] Het is niet de bedoeling om H.D-tv te kijken via mediacenter. Mocht ik het kijken doe ik het direct via de tv. Mijn budget is ongeveer € 500 en dat red ik niet meer met videokaarten erin. Ik zou wel het geheugen terug kunnen brengen naar 1024 inplaats van 2048 en kiezen voor een goedkope videokaart. Misschien laat ik de afstandbieding ook vallen want ik geloof dat je daar niet veel aan hebt.
Link naar reactie
[quote:9364de9dfe="gerben"]Ligt aan beide. De nieuwe budgetmodellen van zowel nvidia als ati, kunnen hdtv hardwarematig decoderen. Heb je niet zo'n kaart, dan moet de cpu het alleen doen.[/quote:9364de9dfe] Het decoderen van niet-beveiligde bestanden zal best lukken, maar zodra zie die 'beveiliging' en de echte hoge HDTV resoluties gaat nemen moet je oppassen. Het schijnt dat je daar echt de nieuwste cpu's voor nodig hebt vanwege de (extreem) hoge belasting. Ik meen ergens wat gelezen te hebben dat het iets van 30% cpu-tijd zou zijn ... nogal heftig voor 'gewoon' maar een filmpje.
Link naar reactie
Dit gaat het dus nu worden: [b:1af1de0927]Behuizing : Antec NSK2400 €84 Moederbord : MSI K9AGM2-FIH €55 CPU: AMD Athlon 64 X2, 4200+, Socket AM2 €70 Geheugen: Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC4200 533Mhz CL4 €78 Hard disk: Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II €92 Brander : Samsung SH-182M,Zwart €29 Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Audio oem €36 Arctic Cooling Freezer 64 pro € 16 Toshiba MCE Remote Control € 15 Wireless Infrared Keyboard + Trackball €19.50 Totaal €495 komt wel 3 tientjes verzenden bij.[/b:1af1de0927] Is netjes zo toch? Ik had nog wel een vraagje over de geluidskaart. Op het moederbord zit een HDMI uitgang en dat is video en geluid tegelijk. Zou dit ook nog werken als ik Creative X-Fi Xtreme Audio gebruik? Als het niet werk kan ik geen geluid op de tv aansluiten omdat mijn hifi aangesloten moet worden :( Vroeg me wel af omdat het een 7.1 kaart is of ik een andere uitgang dan de groene kan gebruiken om de tv als centerspeaker te gebruiken. Zou dat kunnen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...