Ga naar inhoud

Op welke snelheid dvds branden


Aanbevolen berichten

Als je dit soort discussies enige waarde wilt geven zou je om te beginnen een screenshot van Nerospeed moeten bijvoegen(of korter: de geproduceerde log) van een disc quality test zodat de uitspraak "probleemloos" of "zonder problemen" enige referentie krijgt. Evengoed is ook dat niet helemaal te vertrouwen zelfs al zou je allemaal met dezelfde speler/brander de test uitvoeren onder dezelfde condities maar het geeft wel een aardig ruw idee waar je mee bezig bent.
Link naar reactie
Ik brand met een BenQ DW1620 Dual Layer brander altijd op goedkope "Masterbit" DVD-tjes op 16-speed, en nooit problemen mee gehad. In principe is het volgens mij een misverstand dat de computer bij een hogere snelheid "slordiger" wordt. Als er fouten in de DVD komen komt dit bijvoorbeeld eerder door een probleem met de buffer, dus is het beter om gewoon alle andere programma's af te sluiten. Ik ben er verder geen expert in, maar ik heb met hoge snelheden nooit problemen gehad.
Link naar reactie
@LGoosens Niet iedere brander ondersteund het maar als je brander het wel kan is het eenvoudig; je stopt een gebrande dvd erin en start Nero CD/DVD speed op. Kies het tapblad disc quality,kies een lees snelheid (hoe lager des te nauwkeuriger maar gebruik iig niet de Quickscan" optie want de lees resultaten daarvan zijn echt te on nauwkeurig om er wat mee te kunnen doen), druk op start en de dvd wordt getest. In het geval je er niet in wilt verdiepen; er wordt een een quality score gegeven die redelijk aangeeft hoe goed/slecht je schijfje gebrand is, die zou toch echt vboven de 90% uit moeten komen. Brand maar eens een schijfje op 4 speed en daarna op 16 speed en vergelijk ze maar eens...
Link naar reactie
Ik zal het binnenkort, waarschijnlijk dit weekend, eens doen. Maar de vraag is hoeveel dit zegt. Ik gaf enkel aan dat ik met schijven gebrand op 16x speed nooit problemen had, en dat is ook precies wat ik bedoel te zeggen. Zowel brander als media zijn in principe gefabriceerd om op 16x speed te kunnen functioneren. Ik ben zelf graag sceptisch over een dergelijke bewering, maar eigenlijk zou ik er als ik de gemiddelde klant was toch vanuit moeten kunnen gaan dat de boel dan ook werkt zoals de fabrikanten zeggen. En in mijn geval heeft het nooit tot problemen geleid. ;)
Link naar reactie
Een 16 speed brander brand niet op 16 speed omdat het kan maar omdat 16x beter verkoopt dan 8x. En zelfs al heb je de ideale combinatie van brander en schijfjes gevonden en kun je "probleemloos" op 16 speed branden; als je geen haast hebt is de meest eenvoudigste invloed die je kunt hebben op de kwaliteit die je brand is dmv de snelheid te verlagen. Dvd's zijn alleen te branden met fouten, het hele systeem is erop berekend en er is een fout correctie mechanisme welke deze fouten corrigeerd, tot op een zeker niveau. Als het niveau (aantal ) fouten te groot wordt is er geen redden meer aan en krijg je data verlies. Om een dvd een enigszins bruikbare levensduur te geven zou je moeten branden met minder fouten dan het absolute maximum zodat niet iedere kras,vette vinger,haar of andere ongerechtigheid meteen zorgt voor het overschrijden van het kritische fout niveau zodat er dataverlies optreed. Je kunt het ook andersom zeggen; des te lager het fout niveau is dat je weet te branden des te meer "slijtage" een dvd kan tollereren voordat data verlies optreed. En die slijtage is er, hoe goed je ze ook bewaart; de Azo-dye vervaagt,het polycarbonaat veroudert, de spiegel verliest een deel van zijn reflectie enz enz. Als je dus dvd's langdurig wilt bewaren is het van belang dat je met zo weinig mogelijk fouten brand, en dat doe je , in principe, door op een zo laag mogelijke snelheid te branden want branders gaan nu eenmaal meer fouten branden naarmate het tempo omhoog gaat. Je kunt het ook vanuit een risico/baten oogpunt bekijken; wat wil je bewaren? Een tekenfilm?, een kopietje van spiderman2?, doe wat je wilt, als zo'n dvd niet meer leesbaar is heb je pech maar verder geen drama. Ga je bv 2 seizoenen vakantiefotos archiveren dan zou ik nog eens nadenken over je strategie hoe je dergelijke data veilig stelt en maar niet klakkeloos geloven wat er op een doos of reclamefolder staat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...