Ga naar inhoud

Ruis door boxen


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een nogal vreemd probleem. Ik heb er al eens eerder over gepost maar geen reacties ontvangen, ik ben er nu echter meer over te weten gekomen, dus ik waag het er nog een keer op. Ik gebruik een A-Trend 5.1 Surround set voor mijn pc. Deze bestaat uit een ForteMedia FM801 geluidskaart, een soort versterker die je in een 5,25-inch slot inbouwt en waarmee je het volume van alle boxen kan regelen, en een set boxen. Nou ervaar ik een ongelooflijke RUIS. Op een laag volume is dit niet zo erg, maar aangezien bepaalde 5.1 DVD's in PowerDVD niet harder willen, moet ik de boxen harder zetten, en dan hoor ik het HEEL ERG. Maar het is GEEN normale ruis. De muziek zelf klinkt kraakhelder, maar dit klinkt er doorheen. Ik kan mijn harde schijf horen RATELEN in de boxen. Maar dat niet alleen: ik hoor ook bewerkingen die, schijnbaar, geen geluid zouden moeten maken terug in de boxen: het bewegen van de muis, het minimaliseren of maximaliseren van een venster, etc. Nou heb ik dit op mijn laptop ook ondervonden toen ik met een nogal GEVOELIGE koptelefoon het volume op maximum had staan (en dus doof werd :lol:), maar het is gewoon verschrikkelijk vervelend als dit uit je boxen komt. De boxen maken MEER lawaai dan de ventilatoren van mijn kast, voeding, processor en videokaart BIJ ELKAAR. Nou moet je weten dat dit systeem in principe bestaat uit een normale geluidskaart, maar dan met een APARTE aansluiting die, via een doorluskabel, alle Surround-kanalen voor zijn rekening neemt. Daarop sluit je dan een soort kaartje aan (dat niet in een pci-slot geplugd zit) dat op zijn beurt weer is verbonden met die soort van versterker in een 5,25 inch slot. Dit schema heb ik even gemaakt: [img:9fe9b2a1c1]http://img243.imageshack.us/img243/2806/fm801vr2.gif[/img:9fe9b2a1c1] Nou zou het probleem terug te brengen zijn op een aantal componenten. Nu kan ik wat afvallers en verdachten aanwijzen. - De boxen vallen af: als ik deze test met mijn laptop, laten ze geen enkele hoorbare ruis horen. - De geluidskaart zelf valt af: als ik een koptelefoon inplug in de GEWONE uitgang (dus niet voor surround) hoor ik ook geen ruis. - Sinds ik een nieuwe kast met nieuwe voeding heb, is de ruis verergerd. Het ligt kennelijk niet aan vibraties in de kast, want de versterker uit de kast halen en los aansluiten verandert niks. Het probleem zou dus [b:9fe9b2a1c1][u:9fe9b2a1c1]ELEKTRISCH[/u:9fe9b2a1c1][/b:9fe9b2a1c1] moeten zijn. - De ruis komt uit o. a. de hard disk en gaat via de voeding naar een van de componenten uit het schema. - De ruis wordt niet via het moederbord aan de geluidskaart zelf doorgegeven, want ik hoor deze niet met een koptelefoon. - De surround-luidsprekers worden echter op een apart kaartje aangesloten. Aangezien de ruis niet van de geluidskaart zelf komt, kan deze alleen via de versterker binnenkomen. De versterker zit met een molex-plug aan de voeding. Dan heb je nu de HELE redenering erachter. Ik vermoed dus dat er geluiden geproduceerd door o. a. de hard disk VIA de voeding naar de versterker gaan. En daar heb je het hele gedonder (want inderdaad, die boxen DONDEREN!). Nu is mijn vraag: HOE kan dit? HOE kan dit verholpen worden? Moet ik een nieuwe voeding kopen? Maar dit is toch niet normaal?!?! Ik bedoel dit kan toch niet horen bij het surround-systeem (dat overigens vrij oud is, en van een bedrijf (ForteMedia) dat allang geen geluidskaarten meer maakt)? Iemand suggesties? Misschien in de vorm van een of ander stroombeveiligingsapparaatje dat de ruis tegenhoudt? Ik hoor graag alle suggesties. Groeten van Lennart Goosens.
Link naar reactie
[quote:bef177fc95="OConnor"]Heb je toevallig een andere voeding waar je even [u:bef177fc95]alleen[/u:bef177fc95] de versterker aan kunt hangen?[/quote:bef177fc95] Ja, de vraag is of dat verantwoord is... Dan ik neem ik aan gewoon de voeding aanzetten door het groene draadje in de moederbord-connector te verbinden met één van de zwarte? Het gekke is dus dat ik een voeding KWIJT ben... :o Ik ga zometeen eens even het hele huis doorspitten... Want ik heb geen andere losse voeding; m'n vorige heb ik pas nog weggegeven aan iemand. Maar het lijkt me eigenlijk dat het weinig zin heeft om ALLEEN de versterker eraan te hangen... Ook de hard disk lijkt mij, om te testen of de geluiden daarvan doorkomen... En dan moet er eigenlijk ook een moederbord bij om de harddisk te activeren... En aangezien ik geen reservevoeding heb met een Pentium 4 12V-stekker moet ik dan dus mijn oude Pentium III-moederbord maar proberen...
Link naar reactie
Ik heb die reservevoeding niet kunnen vinden! :-? Maar ik heb nog eens een testje gedaan... Als ik de verbinding tussen de geluidskaart en de versterker verbreek, dan houd de ruis WEL op in de boxen, maar niet in de koptelefoon. Dus de ruis zit toch (via het moederbord) in de geluidskaart! Wat kan ik hier in godsnaam aan doen?!
Link naar reactie
[quote:3647ae27ec="NoepZor"]Onboard geluidskaart? Ik had met mijn geluidskaart ook dat ik de hdd en cpu load door de boxen hoorde. Misschien een degelijke PCI geluidskaart proberen? Ik heb met mijn Audigy 4 hier totaal geen last van.[/quote:3647ae27ec] Nee, het is een PCI-geluidskaart. Een ForteMedia FM801 om precies te zijn. Het is wel een goedkoop model 5.1-kaart... [quote:3647ae27ec="sound"]heb ook het zelfde probleem gehad, wat ik ook verassend vond was dat wanneer ik een andere muis pakte ik mijn "muisgedrag" nietmeer in me geluid hoorde[/quote:3647ae27ec] Dat is inderdaad opvallend ja... Ik gebruik een van de goedkopere draadloze muizen van Trust... Maar ja ik heb ook alleen maar goedkope muizen... :lol: Wat me na testen met verschillende goedkope muisjes nu opvalt is dat elke muis een iets ander geluid maakt... Maar dat is opzich niet zo gek. Maar sound, je zegt dat je het probleem hebt GEHAD? Hoe heb je het opgelost? Of heb je net als NoepZor een andere kaart gekocht?
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...