Ga naar inhoud

Noten vallen weg, met alle twee de geluidskaarten


Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem wat waarschijnlijk niet aan mijn geluidskaart ligt. Als ik midi's afspeel (met bijv. Cubase) dan vallen er noten weg, ik heb dit als ik midi's afspeel via soundfont, GS wavetable en VST plugins, daar ligt het dus waarschijnlijk niet aan. ik heb dit als ik ze afspeel op mijn Soundblaster Audigy EN op mijn AC'97 geluidskaart. Het ligt dus aan Windows waarschijnlijk. hier ff een voorbeeldje hoeveel noten er wegvallen (bij VST zijn het er gekgenoeg meer dan Soundfont): http://www.xs4all.nl/~razouxsc/over_the_hills_and_far_away.mp3 Dit zijn mijn Specs: Windows XP Athlon 3500+ GeForce 7900GTX 1GB Twinmos RAM 300GB Maxtor HDD Soundblaster Audigy SE en ingebouwde AC'97 SPU en ja ik heb de nieuwste drivers. EDIT: oja, mijn Sounblaster heeft 64 noten poyphony, en het stuk op zijn meest misschien 40 ofzo...
Link naar reactie
Ze hebben het in de specificaties van bijvoorbeeld de Audigy 4 niet over '64 noten', maar over '64-voice hardware wavetable synthesize'. Dit betekent dat er maximaal 64 samples uit die wavetable tegelijk gespeeld kunnen worden. Een instrument kan echter meerdere van zulke samples tegelijk nodig hebben om 'goed' te klinken. Dit is zeker het geval bij die instrumenten die via VST-plugins worden weergegeven. Het is niet voor niks dat een echte VST-synthesizer slechts enkele noten tegelijk kan spelen. Bij de SE-versie spelen ze nog gemener ... daar hebben ze het inderdaad over 'polyphone' en 'multi-tibre'-geluiden. Hoeveel samples je daadwerkelijk voor een 'SoundFont'-instrument nodig hebt zeggen ze op geen enkel moment. In het kort : de reclame heeft je het meest gunstige getal voorgespiegeld, want die 64 tonen haal je alleen met de meest simpele instrumenten ... Het is weliswaar geen leugen (die 64 hardware stemmen zal beslist kloppen), maar niet het complete verhaal (ie : een instrument is iets heel anders dan een geluid in die wavetable ... ) Als je echt dergelijke complexe midi-bestanden wilt afspelen, dan moet je een echte midi-synthesizer aansluiten. Zelfs de duurste geluids-kaart van Soundblaster kan daar niet tegenop (al is het maar kwa geluid).
Link naar reactie
OK bedankt dan weet ik dat... maar, nu je het zegt heb ik ff wat geprobeerd, ik heb gewoon 1 track gesoleert met om precies te zijn 2 noten er in. zelf dan vielen ze weg met en zonder soundfont... het is dus niet zo zeer die polyphony, want ik had ook nog geprobeerd om de helft van een nummer te exporteren als WAVE, en die dan te importeren om zo sommige midi kanalen weg te gooien om voices te besparen, en de noten vielen weer op PRECIES dezelfde plek weg! het is dus zeker niet de polyphony...
Link naar reactie
Cubase is net als Audition, Ableton en Pro Tools een heel zwaar professioneel pakket. Je hebt eigenlijk een professionele geluidskaart nodig plus een redelijke hap geheugen beschikbaar. De geluidskaarten die jij hebt zijn aan de lichte kant. Probeer eens een m audio of een Taskam, deze zijn 100 euro en hebben zeer goede geluidsmogelijkheden. Het maakt ook uit bij Cubase om je aan bepaalde hardware conventies te houden. Dus veel standaard hardware, nieuwste updates (oh wee als een Cubase met crack hebt!) en geen overbodige rommel geïnstalleerd. Dus tijdens muziek geen msn en zone alarm en IE vensters. Dan moet het beter gaan.
Link naar reactie
Zijn eigenlijk al die PCI interfaces van M-Audio geluidskaarten, of is een M-Audio Delta 1010LT bijvoorbeeld toch anders? Want de twee standaard geluidskaarten van M-Audio klinken misschien wel beter, maar zijn zeker niet in staat tot meer tegelijk verwerken als een Creative X-Fi Elite pro, dat is toch wel één van de snelste geluidskaarten die je kan krijgen. En die is ook heel goed met MIDI en beschikt ook over ASIO low latency. Maar of je nu voor Creative of M-Audio gaat maakt opzich nog niet zoveel uit, maar een nieuwe geluidskaart van één van beiden is geen slecht idee als je veel met MIDI werkt. En hoe is het eigenlijk met die firewire dingen van M-Audio? Overigens hangt het er heel veel van af wat je met dat soort software doet hoe hoog de systeembelasting is. Maar het is inderdaad wel handig als je veel geheugen hebt en je processor voor de rest idle is.
Link naar reactie
Die syteembelasting zal het wel niet zijn, want asl ik een zeer intensief nummer volledig met VST afspeel, dan is de systeem belasting hoogstens 60 %, en ik draai bijna nooit andere programma's door cubase heen (om die reden). maar het aller gekste is nog wel dat er noten wegvallen ook al zijn er maar 2 noten tegelijk actief! Met een sounblaster audigy kun je toch wel meer dan 2 noten tegelijk weergeven zou je denken?
Link naar reactie
[quote:cd7b72dac1="kid jansen"]worden die noten niet weer uit andere noten samengesteld?[/quote:cd7b72dac1] Nee, dit zijn precies 2 noten, de D en een octaaf hogere D. Dat is het gekke, 2 noten en dan nog steeds wegval. wat ik wel heb ontdekt is het volgende: als je een stuk hebt waarbij 2 noten precies op elkaar aansluiten (wat dus heel vaak het geval is) dan laat hij de laatste van de 2 weg... Als je dan wat ruimte maakt tussen die noten, een kleine rust ofzo, vallen ze niet weg... Zie dit voorbeeld: http://www.xs4all.nl/~razouxsc/Cubase.JPG in het eerste stuk vallen ze weg, in het tweede niet...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...