Ga naar inhoud

Benq DW1655 met BCIB firmware incompatible met Moser Baer?


Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn vaste PC (pc1 in specs) sinds vrijdag een nieuwe DVD brander, aangezien ik er alleen nog maar een CD-RW ding in had en dus ook helemaal geen DVD's kan spelen, en tegenwoordig een DVD brander ook praktisch niks meer kost. De laatste tijd is vooral Benq populair op dit forum, dus had ik besloten de Benq DW1655 te kopen. Meteen firmware geupdate, was toevallig de dag ervoor uitgebracht. Nieuwste Nero er op gegooid (7.2.7) en fikken maar. Had nog spindel TDK schijfjes liggen, maar een aantal daarven mislukken dus steeds. Ik krijg echt een berg aan C1 fouten als ik check met Nero CD/DVD speed 4.60. Die schijfjes zijn dus van Moser Baer (MID 97m17s06f). Is dat gewoon een slechte fabrikant?
Link naar reactie
BenQ maakt erg goede dvd branders, over cd's branden met een dvd brander wordt bijna nooit gesproken, er wordt doorgaans vanuit gegaan dat het meestal wel ok is. Je hebt het over C1 fouten dus ik ga er van uit dat je het over cd's hebt want op een dvd komen geen C1 fouten voor maar Pi-Po fouten. Ook bij tests ligt doorgaans de nadruk meer op het branden van dvd's. Het mechanisme waarom benq drives doorgaans erg goed beoordeelt worden (solidburn en wopc) is , voor zover ik weet, alleen actief op dvd's en niet bij cd's. Brand je wellicht ook niet te snel? Moser Bear is geen specifiek slechte fabrikant maar mediacompatabiliteit is ook meestal geen kwestie van slecht of goed fabrikaat. Als deze brander problemen heeft met een bepaald merk dan is de opdracht simpel; probeer een ander merk. Ik ben al geruime tijd niet meer zo'n "gokker" en ga gewoon op save, met Verbatim,sony,plextor(=Tayo Yuden) en Tayo Yuden kun je bijna geen buil vallen.
Link naar reactie
Tja, dat zou idd normaal gesproken geen probleem moeten zijn. Zoals ik al zei: brand je ze niet te snel? Ik houd als vuistregel aan; liever niet sneller dan de helft van wat op het doosje staat, dus 48x op het doosje dan op hooguit 24x branden. Het kan er alleen maar beter van worden en de "winst" van sneller branden ligt ergens in de (tientallen)seconden, miz het risico niet waard.
Link naar reactie
Tja, dat lijkt me idd niet best. Hij zou natuurlijk ook nog altijd defect kunnen zijn.... Heb je al een ander merk geprobeert? Er begint me ook vaak iets te dagen in mijn herrinering dat Moser Bear 1 van die fabrikanten is die regelmatig opduikt als nep-kopie, dus fake, weet dat echter niet helemaal zeker. Je zou als test even een klein aantal Verbatim cd's kunnen kopen, bij boekhandels vaak per stuk te koop en daarmee te testen. Neem dan bij voorkeur de datalife-PLUS (=Mitsubishi of Tayo Yuden)en niet de gewone datalife, alhoewel die ook wel ok zijn.
Link naar reactie
Ik denk dat er iets mis is met de CD's zelf, want ik heb ook zo'n CD gebrand met m'n nieuwe laptop, LG GMA-4082N DVD±RW DL brander met Nero Premium 7.5.1.1 @ 10 speed DAO96, en die is volgens mij ook niet helemaal goed. Jammergenoeg kan de brander in m'n laptop geen C1/C2 error tests doen met Nero CD/DVD speed 4.60 dus ik kan hem daar niet in testen. Maar in m'n normale pc met de Benq DW1655 krijg ik weer vrij veel C1 fouten (helemaal geen C2 dit keer). Dus of die Benq is defect, of hij is dermate incompatible dat hij ze niet eens goed leest, of die CD's zijn echt niet goed (hoewel m'n AOpen CRW5224 1.08 firmware ze prima brandde met Nero 5.5 OEM). Overigens krijg je met [url=http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=c1+error+%22moser+baer%22&btnG=Search]C1 error Moser Baer in Google[/url] vrij veel resultaten, en op de fora die je tegenkomt zijn ze over het algemeen niet heel positiet over Moser Baer. Verder lijkt het er op dat TDK het meest veelzijdige merk is als het om kwaliteit gaat, want ze hebben de slechtste en de beste fabrikanten er tussen zitten en ook een helehoop daar tussenin. Maar we gaan het allemaal merken, want ik ga zo naar de stad even een Datalife Plus CD-R's halen van Verbatim (Sony scoorde ook niet zo goed op die fora en plextor is vrij slecht verkrijgbaar volgens mij in retailstores).
Link naar reactie
Niet geslaagd, wat een dorp dat Enschede. Boekhandels verkopen hier boeken en hooguit wat kantoorartikelen, en alle standaard winkels voor elektrische apparaten zitten met Philips, TDK, Imation en Emtec. Ook nog een fotozaak geprobeerd, maar ook TDK en verder Prime Disc (redelijk budgetmerk) en Nashua (eersteklas troep). Ik heb nergens iets gezien wat op Verbatim of Plextor leek, misschien dat ik komend weekend tijd heb als ik in Haarlem ben, wellicht heb ik daar meer succes.
Link naar reactie
Ik koop(kocht) bij OS mediatrade in duitsland. Ik heb daar enige tijd geleden een enorme berg cd's en dvd's gekocht en ik kan daar ook de komende tijd nog wel mee vooruit, ik brand ook niet zo heel veel meer dus de stapel slinkt niet zo snel. Daarvoor kocht ik bij Opus maar dan heb je het over een jaar of 2-3 geleden en Opus was toen nog een ander soort firma, je kreeg toen nog goede info(ATIP om te beginnen) over het geen je kocht en das helaas nu niet meer zo. http://www.os-mediatrade.com/ is een erg uitgebreide zaak met veel info over de spullen die ze verkopen en ook een redelijke garantie dat hetgene je besteld ook daadwerkelijk verstuurd wordt maar de porto is helaas aardig hoog, 1-30 KG= 14 eu en das niet nix. Dat loont dus alleen de moeite als je een hele berg besteld zoals ik heb gedaan. OS-mediatrade is overigens een officieel Taiyo Yuden en Verbatim dealer en daarmee is de kans op het ontvangen van "nep" nagenoeg nul. Bij Opus, net zoals bij de meeste nl zaken, wordt er tegenwoordig niet veel product info meer gegeven, je moet vertrouwen op het plaatje(als je het al kan lezen ) en hopen dat je krijgt wat er op het plaatje staat, dat kan resulteren in het ontvangen van gewone Verbatims ipv DLP(datalifeplus), je hebt dan niet slecht spul ontvangen maar gewoon 1 kwaliteitsstap lager en das toch een beetje lullig. Ik denk dat de lage marge de oorzaak is, men koopt partijen daar waar ze absoluut het goedkoopste zijn en daarmee is het niet helemaal zeker wat men verkoopt, daarom vermeld men ook niet exact wat men verkoopt. Je zou uitsluitsel kunnen krijgen door gewoon contact op te nemen met de winkel, bij voorkeur via email zodat je op schrift een toezegging hebt over het geen je krijgt als je iets besteld. De verbatims bij Opus die op het plaatje staan zijn DLP, onder de grote "Verbatim" text op het doosje staat iets onleesbaars en dat is "data-live plus", maar zoals gezegt; je weet niet zeker dat je ook daadwerkelijk die krijgt. De laatste keer dat ik een doosje verbatims van opus kreeg waren dat de gewone en geen dlp, ik had een doosje dlp "uitgeleent" aan een kennis en kreeg gewone terug :cry: Ik zou dus eerst ff mailen. Taiyo Yuden zijn altijd zonder label, zijn dus altijd een geheel kaal leeg schijfje waar nix op staat, wil je wel met label dan zit je vast aan Plextor(is altijd Taiyo) of sommige verbatims waarvan het expliciet wordt vermeld zoals bij Opus de Verbatim Pastel. Al met al moet je denk ik bij cd's ook niet zo paranoia zijn, alles wat het label verbatim draagt is iig van goede kwaliteit alleen er kan wellicht beter zijn. [edit] sorry, had niet gezien dat je een link had ingevoegd. Op het plaatje staat Verbatim Pastel en dat is (kennelijk)Taiyo Yuden. In hoeverre die dan weer anders zijn dan de dlp weet ik niet, geen flauw benul maar het lijkt me ook wel ok.
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
ik weet dat het niet echt de bedoeling is, maar topics waarvan de vraag of het probleem niet zijn opgelost maak ik altijd graag even af, al is het een jaar later. Ik heb drie weken geleden Nero 7 Premium Reloaded gekocht, met gratis upgrade naar versie 8, het idee hierachter was dat ik Nero 7 kon gebruiken aangezien 8 waarschijnlijk wel buggy zou zijn in het begin. En het blijkt dat dit hele verhaal te wijten was aan Nero, die met versie 7.2.7 geen goede brandresultaten gaf. Want nu met Nero Premium Reloaded 7.10.1.0 en voor de rest alles hetzelfde zijn er totaal geen problemen. Zowel op de Benq DW1655 in m'n vaste PC, als de LG GMA-4082N in m'n laptop branden die CD's, en ook DVD's foutloos. Hoewel, ik ervaar geen problemen, en uiteindelijk kunnen alle sectors gelezen geworden, maar foutloos is het natuurlijk nooit. Met een DVD (TDK DVD+R 4.7GB 1-8x, MBIPG101 R04) in de Benq DW1655 heb ik met Nero CD/DVD Speed 4.7.7.5 getest, en bij Scandisk geeft dat met zowel Read Test als C1/C2 - PI/PO test dat alles goed is, en Advanced Disk Quality geeft de volgende resultaten: [img:eefbdb7e26]http://img148.imageshack.us/img148/6562/83176700qp4.jpg[/img:eefbdb7e26] [img:eefbdb7e26]http://img148.imageshack.us/img148/8103/49612592cz1.jpg[/img:eefbdb7e26] [code:1:eefbdb7e26]General Information Drive: BENQ DVD LS DW1655 Firmware: BCIB Disc: DVD+R (MBIPG101 R04) Selected speed: Maximum PI errors Maximum: 204 Average: 12.29 Total: 173950 PI failures Maximum: 6 Average: 0.00 Total: 316 PO failures: 0 Jitter Maximum: 10.8 % Average: 7.95 % Scanning Statistics Elapsed time: 5:20 Number of samples: 14135 Average scanning interval: 8.01 ECC Glitches removed: 0[/code:1:eefbdb7e26]
Link naar reactie
Is idd niet helemaal de bedoeling om zulke ouwe koeien enz , nou ja. Je bent zelf de ts dus kan het wel, waar we meestal bezwaar tegen maken is iemand anders die met een bestaand topic oude koeien enz. Maareh, ziet er idd goed uit. Tja, die versie Nero... Ik zit nog steeds met mijn zelfde benq en met de (ondertussen geslonken) vooraad dvd en cd's en brand dus ook nog steeds met nero 6.nogwat en helaas worden mijn benq niet in versie 5 ondersteund anders had ik terg gestapt naar 5. Nero was een tijdje een garantie voor goede brandresultaten maar ergens bij versie 5.5 zijn ze daar in duitsland een beetje de weg kwijtgeraakt in de race om "meer-groter-meer-groter" en is het een beetje bergafwaards gegaan. Een beetje net zoals met winmediaplayer rond versie 7 en 8 ze daar in redmond een beetje de weg kwijt waren :lol: Ik hoop dat met versie 8 weer een beetje "terug naar af" is wat betreft kwaliteit en daar meer de nadruk ligt ipv op kwantiteit. Gr Richard
Link naar reactie
Dat zou inderdaad fijn zijn, ik heb zelf eeuwen met m'n AOpen CRW5224 CD-RW brander met Nero 5.5 gebrand, nooit een CD gehad die niet goed was. Maar zoals je zegt, daarna is het wel minder geworden. Opzich was Nero 6.6 wel aardig, maar daar had ik alleen een OEM versie van, die na 30 dagen deels functionaliteit verloor. Daarom had ik dus Nero 7 Premium Reloaded gekocht in de hoop dat hij nu inmiddels een bruikbare kwaliteit had.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...