Ga naar inhoud

TV aansluiting.


Aanbevolen berichten

L.S. In ben in het bezit van een Sony flatscreen en een DVD speler/recorder aangesloten via een scartplug en ingesteld op RGB. Ik kan de handel ook verbinden via een component aansluiting. Is dat nu echt merkbaar beter dan RGB via de scart? Het zijn tenslotte allebei nog analoge vebindingen. (Alleen de TV heeft HDMI. Helaas). Vragen in de winkel gaf de te verwachten onzinantwoorden. H.G. Kees Koning.
Link naar reactie
RGB is de best mogelijke manier om het een en ander, in dit geval, te verbinden. Component is zeker niet beter, maar mogelijk ook niet (merkbaar) slechter. Een analoog kleuren videosignaal, volgens de huidige gangbare videonorm, wordt opgebouwd uit de kleuren rood groen en blauw (RGB), dus de overbrenging van deze drie kleuren, gescheiden, in vorm RGB is de 'pure' vorm. Op elke andere wijze is er een bewerking op het RGB signaal uitgevoerd, met de bij de analoge signaalverwerking bekende mogelijk verminderde kwaliteit van het signaal.
Link naar reactie
[quote:2758822f2e="Jaap H"]... van deze drie kleuren, gescheiden, in vorm RGB is de 'pure' vorm. Op elke andere wijze is er een bewerking op het RGB signaal uitgevoerd, met de bij de analoge signaalverwerking bekende mogelijk verminderde kwaliteit van het signaal.[/quote:2758822f2e]Een kleine correctie, een RGB signaal is vaak niet het pure signaal dat wordt ontvangen. Nagenoeg altijd is het RGB signaal ook een samengesteld signaal.
Link naar reactie
[quote:6cbe5acbfd="Hans.Vosman"][quote:6cbe5acbfd="Jaap H"]... van deze drie kleuren, gescheiden, in vorm RGB is de 'pure' vorm. Op elke andere wijze is er een bewerking op het RGB signaal uitgevoerd, met de bij de analoge signaalverwerking bekende mogelijk verminderde kwaliteit van het signaal.[/quote:6cbe5acbfd]Een kleine correctie, een RGB signaal is vaak niet het pure signaal dat wordt ontvangen. Nagenoeg altijd is het RGB signaal ook een samengesteld signaal.[/quote:6cbe5acbfd] Leg uit a.u.b. RGB zijn de drie kleuren apart; niets samengesteld aan (te maken). (Wordt over drie aparte draden paren getransporteerd.)
Link naar reactie
Component en rgb is hetzelfde als YUV en RGB RGB 8-8-8(24 bit) is dan welliswaar een meer volledige manier van beschrijven aangezien de rgb kleurruimte die van yuv omvat en nog verder gaat maar rgb is erg inefficient aangezien het 3 maal een helderheids signaal bevat en dat is een verkwisting van bandbreedte. Component of YUV gebruikt maar 1 helderheids signaal en in de twee andere lijnen zit de kleur opgslagen in 1 of andere wiskundige vorm, bv blauw min de helderheid en rood min de helderheid, de groene component wordt vervolgens wiskundig herleid uit de blauwe en rode component. De wiskundige berekening die nodig is voor het herleiden van de kleuren is wat het verschil maakt tussen de vele yuv systemen die er bestaan zoals YUY2,YUV12,YUV9 enz enz. YUY2 is (iig in mpeg codering) de meest gebruikte en wijd verspreide aangezien die, als algemeen aangenomen, de meest natuur getrouwe weergave geeft aan het menselijke oog. En daarmee ben je aanbeland bij dezelfde problematiek als bij tv kaarten die kunnen capturen en gebruik maken van een conexant BT chip; je kunt welliswaar capturen in rgb maar de gehele signaal lijn op zo'n kaart is in yuv en dus vind er een conversieslag plaats van yuv naar rgb. Dat is dus zinloos en dus kun je beter in yuv capturen. Bij tv/dvd aansluitingen is het niet anders; dvd's zijn mpeg gecodeert en dus in yuv signaal, als je een dvd speler aansluit met rgb kabels dan wordt er in de dvd speler het signaal eerst van yuv omgezet naar rgb en dat geeft al verlies nog voordat je het signaal transporteerd, beter is om eerst ongewijzigd te transporteren en het ontvangende apparaat het verder uit te laten zoeken wat er evt moet worden omgezet. RGB is erg mooi maar eigenlijk totaal niet op zijn plaats in het gewone tv land, rgb is meer voor mensen die beelden maken zoals bij animatie of voor als je video wilt restoreren. Bij animatie is het duidelijk; je eindigt met een aan elkaar geregen ketting van plaatjes en die plaatjes zijn gemaakt in rgb kleurruimte en dus houd je dat zo lang mogelijk vast. Bij restoratie is de afweging om de video eerst om te zetten van yuv naar rgb een valide; yuv kent weldegelijk een aantal typische problemen zoals luma/chroma vervuiling zichtbaar als "bloedende kleurvlakken en contrast randen en dat wordt vooral merkbaar als je beeld "verbetering" filters gaat gebruiken die een wiskundige berekening loslaten op de pixels. Het vervelende van rgb is dat er maar weinig efficiente codecs voor zijn en dus zit je altijd met mega grote bestanden. Indeo is bv een rgb-8-8-8 codec. Bij kabels is er dezelfde problematiek; erg lange component kabels kunnen voor luma/chroma vervuiling zorgen maar erg lange rgb kabels kunnen weer voor chroma afvlakking zorgen(lage gammut-flets beeld). Lange rgb kabels verslechteren nu juist datgene waarvoor je in eerste instantie rgb zou kiezen nl de grotere kleurruimte. Voor het goede zou je ze dus eigenlijk alle twee moeten proberen om uit te vinden welke het meest gunstig uit pakt, maar de laatste jaren lijkt het component systeem steeds meer als favoriet waarschijnlijk omdat het over de gehele linie gunstigger uit pakt. Video; het blijft altijd wikken en wegen....
Link naar reactie
L.S. Hartelijk dank voor de reacties. Wat zo'n eenvoudige vraag al niet teweeg kan brengen. Ik ben overgestapt op component video. Ik denk dat het wat helderder is maar dat kan ook komen doordat ik nu "non interlaced" kan werken. Kan ook wel verbeelding zijn. Om de een of andere reden heet dat "progressive" in de handleiding. Overigens staat in de handleiding dat de apparatuur maar met 1 videokabel tegelijk verbonden mag worden om rondzingen te voorkomen. Kan ik begrijpen. Ze vergeten alleen te vertellen dat zonder scartaansluiting niets ingesteld kan worden. Ik ben nogal rechtlijnig, dus: componentkabel er in en scart er uit. Niets dus. Je kunt zonder scart trouwens ook niet opnemen van de TV. Is wel opgelost maar ik denk dat ik toch wat oud begin te worden voor dit soort grappen. Op mijn werk (erg lang geleden) konden onvolledige voorschriften soms dodelijk zijn. Hier gelukkig niet. Nogmaals hartelijk dank. Kees Koning.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...