Ga naar inhoud

Geluidskaart VS onboard: het verschil?


Aanbevolen berichten

hallo, ik heb zoals sommigen misschien nog wel weten (;)) een Creative Inspire T6060 ( http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=KVZCD0&showTechData=true ) ; een heerlijk setje. tot gisteren stonden ze gewoon met z'n 5en (frontL frontR RearL RearR Center en sub) gewoon naast elkaar op me bureu. gisteren eindelijk de boor gepakt en ze opgehangen, hangen nu allen zo dat ze prcies op me gericht staan, en rondom me heen; ik zou bijna zeggen optimaal. door het verbazingwekkende verschil wat ik hiermee bereikte borrelde bij mij deze vraag op: [i:f9fef71d65]zou iemand me concreet uit kunnen leggen wat er anders (ik neem aan beter) is als je een geluidskaart koop t.o.v. onboard sound?[/i:f9fef71d65] ik gebruik het onboard geluid van mijn moederbord, de ABIT KN8 Ultra. ik zat er dan aan te denken om [url=http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=kk%23c62&showTechData=true]zo'n kaartje[/url] er bij te kopen, of iets dergeljks, maar dan moet het het verschil wel 'waard zijn' natuurlijk... dus Zij die voorheen onboard gebruikten en toen overstapten op een creative XXXXXXXXXX kaartje, wat is het verschil? BVD allen.
Link naar reactie
hoi Gerben, bedankt voor je reactie. toch zou ik graag nog wat dingetjes wat duidelijker hebben... -de geluidskwaliteit is beter: ok. maar wat merk ik daar effectief van? is het geluid voller? kan het harder? of is dat gewoon 'niet te omschrijven'?' ;) EAX-effecten: klinkt goed! maar met onboard geluid heb je die dus zeker niet? wat houdt EAX precies in? (laat die laatste maar zitten ik kijk wel ff op Wikipedia) processor ontlasting is niet noodzakelijk, ik zit momenteel tussen de FX-55 en FX-57 in, dus ik kom niet tekort...
Link naar reactie
[quote:a1353d6860="OConnor"]is het geluid voller?[/quote:a1353d6860]Ja, dat gevoel heb ik wel sterk met m'n Audigy 2 ZS, met m'n Live! 24-bit heb ik dat veel minder. [quote:a1353d6860="OConnor"]kan het harder?[/quote:a1353d6860]Als je bedoelt dat het minder snel vervormt als je het volume opvoert: ja. [quote:a1353d6860="OConnor"]of is dat gewoon 'niet te omschrijven'?[/quote:a1353d6860]Eigenlijk niet, je zou het verschil gewoon moeten horen. Ik vind het verschil in ieder geval wel die 50 euro voor een Audigy 4 wel waard. [quote:a1353d6860="OConnor"]EAX-effecten: klinkt goed! maar met onboard geluid heb je die dus zeker niet? wat houdt EAX precies in? (laat die laatste maar zitten ik kijk wel ff op Wikipedia)[/quote:a1353d6860] Environmental audio extensions dus ... let ook op de ondersteuning van de verschillende EAX-versies door de verschillende geluidschips en in de spellen die je speelt. http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_audio_extensions [i:a1353d6860]Most releases of EAX versions coincide with increases in the number of simultaneous voices processible in hardware by the audio processor: the original EAX 1.0 supports 8 voices, EAX 2.0 allows 32 (Live!), EAX Advanced HD (EAX 3.0) supports 64 (Audigy), EAX 4.0 again supports 64 (Audigy 2), and EAX 5.0 allows 128 voices (and up to 4 effects applied to each) (X-Fi).[/i:a1353d6860] [quote:a1353d6860="OConnor"]processor ontlasting is niet noodzakelijk, ik zit momenteel tussen de FX-55 en FX-57 in, dus ik kom niet tekort...[/quote:a1353d6860]Toch kan een slechte geluidschip (of slechte drivers) haperingen veroorzaken in spellen, ook al heb je een hele zware CPU.
Link naar reactie
[quote:4dd913861b="OConnor"]wat ik hieruit opmaak is dat mijn eerste keuze (die van alternate van 100 euro) een beetje overkill is.[/quote:4dd913861b]Mja, X-Fi ondersteunt dan wel als enige EAX5.0, maar in welke games kom je dat eigenlijk tegen? :roll: http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=xfi&page=5 [i:4dd913861b]in order to utilize EAX 5.0, games must support it, and it will likely be quite a while before EAX 5.0 becomes standardized enough to be implemented in games.[/i:4dd913861b]
Link naar reactie
@ obi: en een nieuwe game zoals CrySis? heeft die wel eax 5.0? wat hoor je NIET in een eax 5.0 game als je geen eax 5.0 kaart hebt? @ gerben: ik ben dat inderdaad in meerdere reviews tegengekomen, dat kraken wist ik nog niet. zeker iets om rekening mee te houden met een nForce 4 ultra bord... is een ABIT KN8 Ultra een nForce 4 bord v/d eerdere generatie? groetjes oConnor
Link naar reactie
[quote:e5e3a34a6e="gerben"]De geluidskwaliteit is beter, met gamen heb je EAX, je hebt wat minder processorbelasting, etc. Maar als je tevreden bent met je geluid nu, hoef je niet per se iets anders aan te schaffen. Het verschil tussen een x-fi en een audigy4 is trouwens niet zo groot, en scheelt je weer de helft in geld.[/quote:e5e3a34a6e] EAX zit ook op niet-Creative kaarten ... enig verschil is dat je misschien een paar versies achterloopt. Dat is op zich geen ramp, want de nieuwste EAX-versies worden toch nog niet gebruikt. Overigens moet ik wel opmerken dat niet alle onboard-geluid gelijk is. Als je een moederbord uit de prehistorie hebt dan is een losse kaart idd (bijna) altijd beter.
Link naar reactie
[quote:7bf601907b="OConnor"]en een nieuwe game zoals CrySis? heeft die wel eax 5.0? wat hoor je NIET in een eax 5.0 game als je geen eax 5.0 kaart hebt?[/quote:7bf601907b]Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat die 128 voices niet zozeer bedoeld zijn voor de in-game geluidseffecten, maar meer voor het toevoegen van meerdere dimensies aan een in-game soundtrack (muziek dus). Misschien dus wel iets voor een nieuwe versie van GTA. :wink:
Link naar reactie
Vergis je niet in de cpu belasting van onboard audio. Veelal is onboard audio gebaseerd op het AC9x principe wat feitelijk een "soft-audio" kaart betekent; de audio chip is alleen een doorgeef luikje en(als het meezit) converter en al het rekenwerk wordt door je cpu verricht. En zelfs voor zo'n "eenvoudige" taak als het berekenen van audio zijn toch best wel wat resoures nodig. het was iig voor mij voldoende om de onboard uit te schakelen en er een SB-live in te prikken, om nog maar niet te spreken van de instabiliteit die het ding veroorzaakte bij iedere minimale overclock of een snellere memtime dan cl3.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...