Ga naar inhoud

Hoe moet ik met DVD-RAM werken ?


Aanbevolen berichten

Is er toevallig iemand die weet hoe met een DVD-RAM disk te werken ? Ik ben in het bezit van de laatste Samsung +/- RW WRITER SH-S162L. Normaal zou dit soort media gewoon moeten te bewerken zijn zoals een harddisk vanuit Windows-Explorer. Op voorwaarde natuurlijk dat de schijf geladen is. Zouden hier nog andere drivers nodig zijn buiten de normale drivers die automatisch geladen werden bij de installatie van mijn dvd writer ? Bij mij lukt het in elk geval niet. Erger nog: volgens de specifikaties van mijn brander kan hij RAM lezen en schrijven. In de handleiding word er echter met geen woord over gerept; om de eenvoudige reden dat deze Samsung ingebouwd is in een externe behuizing van LaCie, die dus ook de CD-Rom erbij levert, en deze over RAM-DVD niets vermeld
Link naar reactie
Enkel deze link geeft wat meer uitleg; alhoewel nog zeer summier. De andere links geven uitleg wat in feite DVD-RAM is enz.. maar niet hoe ermee te werken. http://www.wibble.co.uk/DVD-RAM/index.html Wat ik onthou van die link is: "Once it's formatted the disk will appear and work as another drive in My Computer. " Dus ik had die RAM-schijf reeds voordien eens geformatteerd; enzou er nu mee moeten kunnen werken als een HD met bestanden op. Nog steeds word de schijf door Windows als een CD-Rom beschouwd en kan ik er dientengevolge niets mee aanvangen. 'Tis te zeggen in Explorer; want vanuit mijn brander software is het natuurlijk een Ram disk.
Link naar reactie
Bedankt, maar vóór jouw laatste post had ik het toevallig met wat experimenteren en rebooten klaargekregen. Om met DVD-RAM te werken gaat het nu idd gewoon buiten mijn branprogramma om. Gewoon R-klikken in Explorer op de drive waar de RAM inzit en kiezen voor formatteren. Hierna gedraagd hij zich gewoon als een HD. Plakken, knippen, terug verwijderen.... alles geen probleem. Bovendien gaat het heel snel. Toch wel een goedkoop medium (+/- 3€) voor midelmatige grootte van opslag: 4.7Gb of het dubbele voor double layer. Ik geloof dat dit opslagmedium wel onderschat word. Werkt in elk geval heel praktisch.
Link naar reactie
[quote:5179775e50="JimBFB"] Toch wel een goedkoop medium (+/- 3€) voor midelmatige grootte van opslag: 4.7Gb of het dubbele voor double layer. Ik geloof dat dit opslagmedium wel onderschat word. Werkt in elk geval heel praktisch.[/quote:5179775e50] Eindelijk eens iemand met een positieve kijk op DVD-RAM. Dit medium is altijd afgekraakt als niet geschikt voor PC of eventueel voor tafelrecorders. Nochtans biedt het méér mogelijkheden, en is het veel betrouwbaarder dan DVD-R/W. Gelukkig brengen meer en meer fabrikanten branders op de markt die alles lusten. Om op je vraag terug te komen, was er bij de brander software bijgeleverd waarmee je de schijven kan formatteren? Deze is nml anders voor data en video.
Link naar reactie
Ik heb me er tot nu toe niet echt in verdiept maar wel het eea terloops over gelezen in de duitse c't bij een brander test. Voor zover ik heb begrepen heb je er nog steeds helaas een aanvullende driver voor nodig en panasonic levert deze bij zijn drives ook bij maar de rest van de merken laat het aan de gebruiker over. InCD van Nero schijnt het te kunnen maar alleen vanaf een bepaalde versie. Ik meen ook gelezen te hebben dat de panasonic driver ook icm andere drives werkt maar weet dat niet zeker, ik heb onlangs opruiming gehouden en de betreffende c't is in de papierbak beland.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote:3b4f020cfd="Eddy X"]Om op je vraag terug te komen, was er bij de brander software bijgeleverd waarmee je de schijven kan formatteren? Deze is nml anders voor data en video.[/quote:3b4f020cfd]Er was geen speciale software bijgeleverd. De Ram kan geformateerd worden met de standard Windows software eens dat ie herkend word. 1) Als je een RAM formateert (enkel in FAT32 mogelijk) met je PC kan je hem gewoon gebruiken vanaf je player/brander alsof het een HD is. Maar enkel op je PC. Je kopieert/knipt/plakt met de snelheid van een interne of externe HD op je PC. Steek je die RAMdisk nu in een tafelplayer die RAM "aankan" word hij niet herkend. De videobestanden (avi/DivX bvb) worden dus niet herkent omdat de DVD niet herkend word. 2) Steek je de DVD-RAM nu terug in de PC-DVD player/recorder en je laat de schijf formatteren met het brandprogramma dat je gebruikt om DVD's te branden word de schijf geformatteerd of "leeg" en geschikt gemaakt om er eender wat op te zetten. Brand je er data op: bvb een avi/DivX kan die zowel bekeken worden op je PC en op je tafel DVD player. De bestanden kunnen echter niet individueel verwijderd worden zoals bij 1). Je kan de DVD wel met meer data bijvullen of volledig terug formatteren (x100000). Het enige spijtige is dat in het laatste geval men niet kan kopieren/knippen/plakken met de bestanden zoals in 1)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...