Ga naar inhoud

2.1 speakers met aparte subwooferaansluiting?


Aanbevolen berichten

Ik ben een tijdje geleden eens gaan kijken naar "2.1" speakersetjes, en het viel me op dat ze allemaal maar 1 aansluiting hebben. Het subwoofersignaal wordt hieruit geëxtrapoleerd. Eigenlijk zijn dit dus geen echte 2.1 setjes, maar 2.0 setjes met een speaker waar de lage tonen heen worden gestuurd. DVD's met 2.1 geluid worden naar de speakers gestuurd als 2.0 (het .1 signaal wordt zogezegd 'weggegooid') en uit het 2.0 signaal halen de speakers dan weer een subwoofersignaal. Mijn vraag dus nu: zijn er 2.1 speakersetjes met een aparte subwooferaansluiting te koop? Met de huidige setjes heb ik het idee dat ik gewoon een stereosetje koop (er is immers geen verschil te horen tussen 2.1 en 2.0, omdat het .1 signaal niet naar de speakers wordt gestuurd).
Link naar reactie
de eerste cijfer geeft het aantal speakers weer, 2 in dit geval. De .1 is voor de subwoofer omdat die niet alle tonen kan weergeven en dus geen volwaardige speaker is. Dat de basstonen en de mid/hoog gescheiden wordt is toch niet verkeerd? Zo kun je hem eenvoudig met 1 plug aansluiten en bij een 2.1 set geeft een apart subwoofer kanaal geen enkele meerwaarde.
Link naar reactie
[quote:dbd874cfab="NoepZor"]Dat de basstonen en de mid/hoog gescheiden wordt is toch niet verkeerd? Zo kun je hem eenvoudig met 1 plug aansluiten[/quote:dbd874cfab] Zoals ik dus in mijn post al zei, wil ik de set gebruiken om echt 2.1 materiaal mee af te spelen. In echt 2.1 materiaal [i:dbd874cfab]zit er geen bas in het linker/rechter kanaal[/i:dbd874cfab], die zit namelijk in het .1 kanaal. En bij de 1-plug setjes wordt het .1 kanaal niet naar de speakers gestuurd (door zo'n kabeltje kunnen maar 2 kanalen). Jouw "gemak dient de mens" redenering is leuk bedacht, maar bij 2.1 geluid resulteert de 1-plug methode erin [i:dbd874cfab]dat er helemaal geen bas meer is[/i:dbd874cfab]...
Link naar reactie
Ik vind het een beetje raar, want als het goed is zit er een Crossover op zodat hij bijv. alle tonen lager dan 100mhz naar de sub stuurt, dus over dat echt 2.1 materiaal snap ik niet want als het goed is doet je setje dat gewoon splitsen. Ik weet niet of er in een goedkoop PC geluidssetje een scheidingsfilter zit maar is dat niet het geval dan moet je tog naar een losseversterker met losse fronts en sub. Om het ff wat duidelijker te maken, Eigenlijk moet je je computer gewoon als DVD-speler zien die stuurt het normaal naar een versterker, maar in dit geval zit de versterker in je setje ingebouwd (actief) en netzoals de versterker het singaal splitst, doet dat PC geluidssetje dat dus ook met zijn ingebouwde versterker, (werkt lang niet bij alles PC geluidssetjes zo want om dit toe te passen is wel wat techniek nodig en dat kost hoop extra)
Link naar reactie
[quote:d63546d4fe="Joddi"]Ik vind het een beetje raar, want als het goed is zit er een Crossover op zodat hij bijv. alle tonen lager dan 100mhz naar de sub stuurt, dus over dat echt 2.1 materiaal snap ik niet want als het goed is doet je setje dat gewoon splitsen.[/quote:d63546d4fe]Maar dan moet het materiaal die lage tonen wel hébben. Bij 2.1 materiaal zitten de lage tonen in het .1 gedeelte van het signaal. Normaliter stuurt de computer alleen het 2.0 gedeelte naar de speakers, en 'gooit de .1 weg' - want die kan niet door een stereo jackplug gestuurd worden. Tenzij jij software kent die 2.1 (on-the-fly, tijdens het afspelen) omzet naar 2.0, door de bas weer aan het linker/rechterkanaal toe te voegen natuurlijk. Maar normale software doet niks met het .1 signaal voor zover ik weet.
Link naar reactie
[quote:45570ebaa9="Joddi"]Tog kan je ook met een sub luisteren als je een CDtje draai :wink:[/quote:45570ebaa9]Nogmaals: Dat kan, doordat CD's [b:45570ebaa9]2.0[/b:45570ebaa9] geluid hebben. Hier zit de bas in, die je geluidssetje vervolgens doorstuurt naar de subwoofer. Als CD's [b:45570ebaa9]2.1[/b:45570ebaa9] waren geweest was het een heel ander verhaal.
Link naar reactie
[quote:17e99da3ec="Joddi"]sins wanneer bestaan er 2.1 cd's[/quote:17e99da3ec]OMG, ik zeg toch ook dat ze dat [i:17e99da3ec]niet[/i:17e99da3ec] zijn... Wat ik zei is dat DVD's vaak [i:17e99da3ec]wel[/i:17e99da3ec] 2.1 zijn, dus dat de bas los aangeleverd wordt in het .1 kanaal, welke niet door een stereokabeltje kan worden verstuurd. (dat was de vierde keer)
Link naar reactie
Sorry hoor ik kan het ook gewoon verkeerd lezen, en jij legt het ook super vaag uit, ik heb 3 oplossingen: 1. stel in het menu van die dvd gewoon stereo in 2. koop een losse versterker met losse componenten 3. koop een setje die je digitaal aan kan sluiten dit zijn de oplossingen en nu niet zeuren met je OMG want ik probeer je te helpen :roll:
Link naar reactie
[quote:9d024d33c1="m021"]Zoals ik dus in mijn post al zei, wil ik de set gebruiken om echt 2.1 materiaal mee af te spelen. In echt 2.1 materiaal [i:9d024d33c1]zit er geen bas in het linker/rechter kanaal[/i:9d024d33c1], die zit namelijk in het .1 kanaal. En bij de 1-plug setjes wordt het .1 kanaal niet naar de speakers gestuurd (door zo'n kabeltje kunnen maar 2 kanalen). Jouw "gemak dient de mens" redenering is leuk bedacht, maar bij 2.1 geluid resulteert de 1-plug methode erin [i:9d024d33c1]dat er helemaal geen bas meer is[/i:9d024d33c1]...[/quote:9d024d33c1]Welke frequentie denk je dat de kleine luidsprekers (2.0) goed hoorbaar kunnen weergeven. Ik vrees nog geen 100 Hz, vermoedelijk een beetje 200Hz. De sub van de computer moet vermoedelijk daarom meer weergeven dan alleen de lagen tonen. Voor CD geluid hoef je verder geen zorgen te maken, CD en ook de TV-kaart die klinken verrassend met zo 2.0 + sub set ... Nou heb ik onlangs geexperimenteerd om de diepe bas geluiden daadwerkelijk hoorbaar te maken (getest met een Harry P dvd). Dat kostte nog wel wat moeite. Voor normaal 5.1 is een 5.1 versterker met de bijbehorende luidsprekers de oplossing. Mijn versterker heeft heel veel opties om de bas weer te geven. Ik gebruik zelf de keuze via L+R en sub. De sub was in dit geval de oude luidsprekerset (Kef Calinda) en versterker. Normaliter gebruik ik de losse "sub" niet, maar met "sub" klinkt interessant.
Link naar reactie
[quote:b3291b4340="Joddi"]Sorry hoor ik kan het ook gewoon verkeerd lezen, en jij legt het ook super vaag uit, ... dit zijn de oplossingen en nu niet zeuren met je OMG want ik probeer je te helpen :roll:[/quote:b3291b4340]Ik respecteer je hulp, voel je dan ook zeker niet aangevallen. Ik weet dat mijn eerste post onduidelijk was, vandaar dat ik de volgende posts geprobeerd heb te verduidelijk. Bij de 4de keer werd ik er een beetje gek van, maar voel je vooral niet persoonlijk aangevallen. :) Aangezien het er op lijkt dat er dus geen setjes bestaan die 2.1 geluid kunnen ontvangen, lijkt me de enige oplossing dus om een realtime downmix 2.1 -> 2.0 uit te laten voeren door de computer. Dat zou de enige manier zijn om het geluid uit het .1 kanaal te laten horen door de speakers. Ik ken alleen geen software die zoiets kan.
Link naar reactie
[quote:40437aafc8="m021"][quote:40437aafc8="Hans.Vosman"]Dit wordt volgens mij door de driver van de geluidskaart gedaan zoals Noepzor al aangaf.[/quote:40437aafc8]NoepZor zei dat bij 2.0 output de bas uit de kanalen wordt gehaald, niet dat 2.1 wordt ge-downmixed naar 2.0. Of lees ik het verkeerd?[/quote:40437aafc8] Ik bedoel dat de 2.1 set de bass uit de kanalen vist. Het zijn gewoon stereokanalen met volledige spectrum waar dan de set een crossover overheen gooit om de lage tonen en mid/hoge tonen te scheiden. Volgens mij bestaat er ook niet zoiets als een 2.1 kanaal (zou 3 kanalen zijn), meeste is of stereo, of 4 kanaals, of 6/7/8 kanaals audio.
Link naar reactie
Er is inderdaad zoiets als een "subwooferkanaal". Dit kanaal is puur en alleen om een echt subwoofer aan te sturen en de normale speakers zullen dus deze bassen niet weergeven. Dit is het LFE.1 kanaal en hiervoor heb je een dolby digital 5.1 versterker nodig. Hier kun je er ook nog wat over lezen: http://www.dvd-home.nl/artikel/lfe.htm http://www.dvdnews.nl/portal/index.php?page=26 Speakers die jij zoekt zijn dus niet mogelijk! Je koopt 2 normale speakers en een losse subwoofer en deze 3 sluit je aan op de versterker. Voila.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...