Ga naar inhoud

laptop voor harddisk-recording


Aanbevolen berichten

Ik wil een laptop aanschaffen voor het opnemen van een digitale piano (midi) en soms ook audio (harddisk-recording). Software: Cubase. Interface: de Tascam US-122. Mijn vraag: wat zijn de minimale systeemeisen (processorsnelheid, intern geheugen, snelheid harde schijf) waarop dit alles nog een beetje prettig draait? Groet, Wessel
Link naar reactie
De systeemeisen hoeven hier niet zo dergelijk hoog te zijn. Ik heb tijdje terug ook geluid van de tv opgenomen met een oude Celeron 400 mHz en 128 mb RAM. Werkte prima. Hardeschijfsnelheden maken hierbij niet zoveel uit, bij laptops zijn die meestal 4200 of 5400 toeren , maar dat ga je niet merken bij wat jij van plan bent. Vermeld anders wel even wat voor programma's je wilt gaan gebruiken. Het ene heeft namelijk meer nodig als het andere. Gewoon voor de zekerheid.
Link naar reactie
[quote:4e13906f3c="M Z"]Vermeld anders wel even wat voor programma's je wilt gaan gebruiken. Het ene heeft namelijk meer nodig als het andere. Gewoon voor de zekerheid.[/quote:4e13906f3c] OK, duidelijk. Naast Cubase misschien nog een of twee softwaresynthesizers (ter vervanging van mijn synthmodules), maar daarin heb ik nog geen keuze gemaakt. Als dit soort programma's veel meer vraagt dan Cubase, dan is dat zeker iets om rekening mee te houden. Verder eigenlijk geen bijzondere dingen. Géén internetaansluiting, hooguit nog een paar simpele programma's voor foto's en video.
Link naar reactie
Welk OS wil je er eigenlijk op gaan draaien? Windows XP?. Dan doe je er goed aan om minimaal 512 mb geheugen te nemen. XP heeft namelijk al 256 mb nodig. De [url=http://www.steinbergcanada.com/products/cubase/cubase_system4.htm]systeemeisen [/url] van Cubase zijn trouwens minimaal 1,4 GHz, en 512 mb ram aangeraden, bovendien werkt het alleen op Windows 2000 en XP. Deze versie dan... [quote:dfcf044399="tweevoeter"]Verder eigenlijk geen bijzondere dingen. Géén internetaansluiting, hooguit nog een paar simpele programma's voor foto's en [b:dfcf044399]video[/b:dfcf044399].[/quote:dfcf044399] Wil je er ook DVD's/video's op af kunnen spelen? Let dan op de videokaart. Het is beter dat deze dan geen gebruik maakt van shared geheugen. Er bestaat dan een vrij grote kans dat de beelden/geluid gaan haperen, ongeacht de snelheid van je processor. Heb je een bepaald budget? Want ik denk dat een Dual Core processor hier uitermate voor geschikt is, Cubase en daarnaast nog één of twee synthesizers...
Link naar reactie
[quote:bf4ebef10c="M Z"] XP heeft namelijk al 256 mb nodig....[/quote:bf4ebef10c] Ik verbaas me toch weer telkens over het idee dat mensen hebben dat 512 MB eigenlijk nix is maar eigenlijk is 1 GB ook nog steeds niet veel. Want winXP zou al zoveel nodig hebben. Een winXP+SP2 die al 3.5 jaar in gebruik is: [img:bf4ebef10c]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/winxp_memlast.jpg[/img:bf4ebef10c] En dit draait er dan op de achtergrond, gewoon de processen die standaart aanwezig zijn: [img:bf4ebef10c]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/winxp_processen.jpg[/img:bf4ebef10c] Toegeven; (noname)geheugen kost tegenwoordig niet zo veel meer en dus is de stap om er meer in te zetten niet erg groot maar bij een laptop wordt dat al weer wat moeilijker en duurder. Ga je uit van een merk laptop en wil je daar ook merk geheugen in zetten dan tikken de euro's wel degelijk aan. Dat neemt niet weg dat er voor Cubase als minimum 512 MB staat waarmee je zou kunnen concluderen dat cubase zelf 512-128=384MB nodig heeft. TS zou zo kunnen gaan tellen op basis van reele getallen; 128MB voor windows+384MB voor Cubase+XXXMB voor de aanvullende synthesizers(wel dus eerst het eigen gebruik van windows er af trekken)= totaal XXX MB TS zou met de juiste rekenmethode kunnen ontdekken dat wellicht 1024 MB voor cubase + de softsynths voldoende is terwijl met 128 MB meer voor windows dat eigenlijk NET niet voldoende is. Laptops met 1024 MB ram zijn niet bijzonder duur of zeldzaam maar boven de 1024 MB verandert dat in 1 keer en val je wel in de hogere prijzen aangezien laptops vaak maar 2 ram plaatsen hebben en je dan dus opstapt van 2x512 MB mainstream modules waarvan er heeel veel verkocht worden naar 2x 1024 MB modules die behoorlijk duurder zijn. Just my 2 cents....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...